کد خبر : 28620

بهمن محصص | آثار بهمن محصص

بهمن محصص، هنرمند پیشگام و نوگرای ایرانی، در سال ۱۳۰۹ در رشت متولد شد. او از کودکی، علاقه زیادی به هنر داشت و در مدرسه، در رشته نقاشی تحصیل کرد.

به گزارش ورنداز :

بهمن محصص، هنرمند پیشگام و نوگرای ایرانی، در سال ۱۳۰۹ در رشت متولد شد. او از کودکی، علاقه زیادی به هنر داشت و در مدرسه، در رشته نقاشی تحصیل کرد.

بهمن محصص در سال ۱۳۳۳ به اروپا سفر کرده و در ایتالیا ساکن شد و در آکادمی هنر رم مدتی نزد فروچیو فراتزی به آموختن هنر مشغول شد. حاصل این دوره از زندگی محصص، چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی در داخل و خارج ایتالیا و شرکت در نمایشگاه‌هایی چون بینال (دو سالانه) ونیز، سائوپائولو و پاریس بود.

در سال ۱۳۴۲ به امید برپا کردن جنبشی نو در هنر کشورش به ایران بازگشت و در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها و برنامه‌های متعددی شرکت کرد. محصص آثاری از پیراندلو، مالاپارته و کالوینو را از ایتالیایی و آثاری از اوژن یونسکو و ژان ژنه را از فرانسوی به فارسی ترجمه کرد.

محصص پس از بازگشت به ایران، در سال ۱۳۳۲ اولین نمایشگاه انفرادی خود را در تهران برگزار کرد. او در این نمایشگاه، آثاری را به نمایش گذاشت که از ترکیب هنر سنتی ایرانی با هنر مدرن غربی خلق شده بودند.

محصص در طول دوران فعالیت هنری خود، آثار متعددی در زمینه‌های مختلف هنری مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی لباس و جواهرات خلق کرد. او در این آثار، از تکنیک‌های سنتی ایرانی مانند مینیاتور، تذهیب و کاشی‌کاری استفاده می‌کرد.

در سال ۱۳۴۸ از ادامه فعالیت در ایران صرف نظر کرد و به رم بازگشت و در همان‌جا به ادامه زندگی و کار پرداخت.

محصص به دلیل آثار نوآورانه و تأثیرگذار خود، یکی از مهم‌ترین هنرمندان ایرانی قرن بیستم محسوب می‌شود. او در سال ۱۳۸۹ در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

بهمن محصص (۱۳۸۹ - ۱۳۰۹)

بدون عنوان

رنگ روغن روی بوم

۵۰×۷۰ سانتیمتر

تاریخ اثر: ۱۳۴۹

پیشینه:

این اثر در سال ۱۳۹۸ در یازدهمین حراج تهران ارائه شده بود.

Bahman Mohassess (1931 - 2010)

Untitled

oil on canvas

70×50 cm

Painted in 1970

Provenance:

11th Tehran Auction, 2019, Tehran

 

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی