کد خبر : 27776

اجنه | سرزمین اجنه

شهر بهلا در استان داخلیه عمان، شهری باستانی و متروکه است که به دلیل افسانه‌های جادویی و رمز و رازآمیزی که در مورد آن گفته می‌شود، شهرت دارد. برخی از عمانی‌ها به دلیل باور به جن، از رفتن به این شهر خودداری می‌کنند

به گزارش ورنداز :

سرزمین اجنه 

شهر بهلا در استان داخلیه عمان، شهری باستانی و متروکه است که به دلیل افسانه‌های جادویی و رمز و رازآمیزی که در مورد آن گفته می‌شود، شهرت دارد. برخی از عمانی‌ها به دلیل باور به جن، از رفتن به این شهر خودداری می‌کنند.

افسانه شهراجنه 

بهلا شهری آرام با نخلستان‌ها و خانه‌های آجرگلی است. در ورودی شهر، یک دروازه طاقدار باشکوه قرار دارد. این شهر یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های مسکونی عمان است و مردم آن به جن اعتقاد راسخ دارند.

حمد الربانی، راهنمای تور در قلعه قرون وسطایی بهلا که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، می‌گوید: «ما معتقدیم که جن مخلوقات خداوند هستند. بنابراین، برایمان موضوع عجیبی نیست.»

در مورد بهلا داستان‌های جادویی زیادی گفته می‌شود. یکی از معروف‌ترین این داستان‌ها، افسانه دیواری به طول ۱۳ کیلومتر است که در یک شب توسط نیروهای ماوراء طبیعی ساخته شد تا از شهر در برابر مهاجمان محافظت کند.

این افسانه می‌گوید که این دیوار توسط دو خواهر جن ساخته شده است. یکی از خواهران برای حفاظت از دیوار کار می‌کرد و دیگری یک سیستم آبیاری باستانی برای کشاورزی ایجاد کرده بود.

افسانه‌های دیگری نیز در مورد بهلا وجود دارد، از جمله داستان کفتارهای دهان آتشین شترخوار و تبدیل شدن مردان به خر.با وجود این افسانه‌ها، بهلا شهری زیبا و تاریخی است که ارزش بازدید را دارد. این شهر می‌تواند مکانی جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ و افسانه‌های جادویی باشد.

در ذهن‌تان نمی‌گنجد"

مفهوم جن مربوط به پیش از اسلام است، اما توصیف آن در متون اسلامی نیز وجود دارد. حمد الربانی، راهنمای تور در قلعه قرون وسطایی بهلا که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، می‌گوید: «با این وجود، اماکن اندکی به اندازه بهلا با جن پیوند خورده‌اند جایی که داستان‌هایی درباره مردانی می‌شنوید که ناگهان تبدیل به خر و حیوانات دیگر شده اند.»

ربانی می‌گوید از یک پیرزن شنیده بود که فردی پس از نیمه شب شیر گاوهایش را می‌دوشد، اما او هر زمانی که برای بررسی می‌رفت کسی را آنجا پیدا نمی‌کرد. او می‌گوید: «شما درباره آن می‌شنوید، اما هرگز آن را نمی‌بینید، زیرا ذهن تان قابلیت تحمل آن را ندارد در واقع، در ذهن تان نمی‌گنجد.»

در بازار قدیمی بهلا در حالی که سکوت پس از نماز ظهر فرا می‌رسد برخی از ساکنان از بحث در مورد شهرت شهر به دلیل وجود اجنه ناراحت هستند، زیرا می‌ترسند وجهه شهر لکه دار شود.

با این وجود، محمد الهاشمی، اهل بهلا که هفتاد ساله است می‌گوید بخش عمده زندگی او توسط باور‌های ماوراء طبیعی شکل گرفته است. در کودکی برای او داستان‌هایی از کفتار‌های گرسنه که در پی شکار شتر هستند و از دهان شان شعله بیرون می‌آید و شب‌ها در صحرا پرسه می‌زدند تعریف شده بود. او در یک سوپرمارکت مجهز به تهویه مطبوع به خبرنگار خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «آنان به ما هشدار می‌دادند که پس از غروب آفتاب به خاطر جادو بیرون نرویم.»علی العلومی، استاد تاریخ اسلام در دانشگاه لویولا مریمونت در کالیفرنیا، می‌گوید که فولکلور شفاهی و برخی متون باستانی نشان می‌دهد که جن در مناطق دوردست شبه جزیره عربستان به وفور وجود دارد. او می‌گوید عمان و یمن کشور همسایه آن در جنوبی‌ترین کشور‌های شبه جزیره عربستان هر دو نه تنها به عنوان اماکن باستانی با اهمیت تاریخی زیاد قلمداد می‌شوند بلکه به عنوان سرزمین اجنه شهرت دارند.

علومی که متخصص در زمینه باطن شناسی و طالع بینی اسلامی است می‌گوید: «در بهلا داستان‌هایی از طوفان‌های بیابانی متحرک و حتی بنا‌هایی که توسط نیرو‌های ماوراء طبیعی ساخته شده اند وجود دارد.»

بخشی از دلایلی که بهلا مملو از چنین داستان‌هایی می‌باشد بدان خاطر است که در زمان‌های قدیم یک پاسگاه نظامی دورافتاده بوده که توسط بیابان و کوه‌های حجر احاطه شده بود.علومی می‌گوید: "حضور جن‌ها در مکان‌هایی مانند بهلا می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد تاریخ و فرهنگ شبه جزیره عربستان به ما بگوید. این تاریخچه مردمی است که در سکونتگاه‌های دوردست زندگی می‌کنند که به طور نامطمئنی با دیگر سکونتگاه‌های انسانی مرتبط هستند و حضور طبیعت را در اطراف خود به شدت احساس می‌کنند".

با این وجود، در میان جوانان عمانی همگان درباره جن قانع نشده اند از جمله"مازن" معلم ریاضی ۲۴ ساله در آن شهر. او در یک کافه در بازار قدیمی می‌گوید: "آن چه گفته می‌شود صرفا داستان‌هایی است که پدربزرگ و مادربزرگ‌های مان گفته اند. ما نمی‌دانیم که آن گفته‌ها صحت داشته اند یا خیر".

با این وجود، حسن یک جوان ۳۰ ساله که در مسقط زندگی می‌کند می‌گوید خانواده اش هرگز اجازه نمی‌دهند به بهلا برود چرا که می‌گویند آنجا شهر اجنه است و آنان در آنجا آزادانه رفت و آمد می‌کنند.

1812836_333

سهیل شهری خبرنگار

منبع فرارو
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • کوسه جنوب

    همون جور که درقرآن به جن اشاره شده باید بگویم بله جن ها وجود دارن خیلی هم ازانسانها زودتر پا به دنیا گذاشتن ولی در دنیای موازی باما زندگی می‌کنند با ما هم کاری ندارن در صورتی که ماهم به حد ومرز آنها احترام بزاریم اگه کسی بخواد ندانسته از کنجکاوی وارد مرز آنها شود روزگارش سیاه می‌کنند آنقدر اذیت وآزارت می‌کنند که خودت رو حلق آویز کنی. پس مواظب باشید به حد ومرز شان وارد نشوید

تبلیغات متنی