کد خبر : 26822

ضرب المثل حکیم فرموده | معنی ضرب المثل حکیم فرموده | داستان ضرب المثل حکیم فرموده

ضرب المثل حکیم فرموده یکی از ضرب المثل های رایج است. در ادامه معنی و داستان ضرب المثل حکیم فرموده را بخوانید.

به گزارش ورنداز :

ضرب المثل حکیم فرموده

ضرب المثل حکیم فرموده یکی از ضرب المثل های رایج است. در ادامه معنی و داستان ضرب المثل حکیم فرموده را بخوانید.

معنی ضرب المثل حکیم فرموده

کاری که صرفا به امر و دستور مقام بالاتر انجام شود و میل و اراده ی مجری امر، در آن دخالتی نداشته باشد مجازا «حکیم فرموده» گویند.

داستان ضرب المثل حکیم فرموده

در گذشته، به پزشکان و اطبا را حکیم می گفتند. حکیم باشی نیز به پزشکان متخصص و صاحب نام گفته می شد.

علم پزشکی در قرون گذشته به اندازه امروز پیشرفت نکرده بود. اطلاعات و دانش پزشکان آن زمان نیز محدود به کتب طبی ابن سینا، محمد زکریای رازی، تحفه حکیم مومن، ذخیره خوارزمشاهی و چند کتاب دیگر بود.

داروهای مورد استفاده پزشکان آن زمان نیز از همین کتب گرفته می شد. بیشتر داروها از گیاهان دارویی تهیه می شد و به صورت جوشانده تجویز می شد.در ایران قدیم، پرداخت ویزیت یا حق الزحمه به پزشک معمول نبود. اگر بیمار بهبود پیدا می کرد، خانواده او بر حسب زحمتی که پزشک متحمل شده بود مبلغی به عنوان حق العلاج به او می پرداختند.

در حال حاضر، پزشکان پس از معاینه بیمار، آزمایشات و عکسبرداری های لازم را تجویز می کنند. سپس نسخه می نویسند و می روند. اما در گذشته که دستگاه های پزشکی پیشرفته وجود نداشت، پزشکان همه کاره بودند.

نکته جالب توجه این بود که حکیم باشی ها علاوه بر تعیین دارو و نحوه تهیه آن، غذای بیمار را نیز تعیین می کردند. این غذاها معمولا از مواد غذایی ساده و طبیعی تهیه می شد.

امر و فرمایش حکیم باشی در حکم قانون بود. خانواده و پرستاران بیمار موظف بودند دستورات او را دقیقا اجرا کنند و در نوبت بعدی به او گزارش دهند.

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی