کد خبر : 26763

برنج | پخت برنج | گرم کردن دوباره برنج

برای گرم کردن برنج بعد از از یخچال بیرون آوردن، بهترین روش این است که برنج را تا زمانی که کاملاً گرم شود، یک بار گرم کنید. این ممکن است حدود 1 تا 2 دقیقه در مایکروویو و چند دقیقه در ماهیت طبیعی بگیرد. مهم است که برنج به طور یکنواخت گرم شود تا بتوانید از آن لذت ببرید.

به گزارش ورنداز :

گرم کردن برنج

برای گرم کردن برنج بعد از از یخچال بیرون آوردن، بهترین روش این است که برنج را تا زمانی که کاملاً گرم شود، یک بار گرم کنید. این ممکن است حدود 1 تا 2 دقیقه در مایکروویو و چند دقیقه در ماهیت طبیعی بگیرد. مهم است که برنج به طور یکنواخت گرم شود تا بتوانید از آن لذت ببرید.باکتری‌های موجود در برنج خام به عنوان جزء طبیعی این محصول به وجود می‌آیند. این باکتری‌ها ممکن است در فرآیند رشد و تکامل برنج نقش داشته باشند.

برنج یکی از اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین غذاهای ایرانی است که امروزه در تمامی خانه‌ها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که این ماده غذایی جز خشکبار است، می‌توان از آن برای مدت نسبتا طولانی نگهداری نمود. البته نوع و میزان مرغوبیت برنج در تعیین میزان کیفیت آن نقش بسیار موثری دارد. یکی از نکات قابل توجه در رابطه با این ماده غذایی، امکان نگهداری آن پس از پخت است. اکثر افراد زمانی که مقدار زیادی برنج می‌پزند، باقی‌مانده آن را داخل یخچال قرار داده و مجددا مصرف می کنند اما برخی دیگر بر این باورند که برنج پخته شده را نمی‌توان مجدد گرم کرده و مورد استفاده قرار داد در ادامه، به برخی از باکتری‌های مهم در برنج خام اشاره می‌کنم:
  1. Bacillus cereus: این باکتری معمولاً در برنج و سایر مواد غذایی دانه‌ای یافت می‌شود. مصرف برنج نگهداری‌شده به مدت طولانی و یا نگهداری نادرست می‌تواند منجر به ایجاد سموم غذایی توسط این باکتری شود.

  2. Listeria monocytogenes: این باکتری ممکن است در برنج خام وجود داشته باشد و به عنوان یک میکروب پاتوژن در غذا شناخته می‌شود. مصرف برنج خام که به درستی نگهداری نشده باشد، ممکن است به عفونت لیستریا منجر شود.

  3. Salmonella: این باکتری نیز ممکن است در برنج خام حضور داشته باشد و به عنوان عامل ایجاد کننده عفونت‌های معده و روده شناخته می‌شود.

برای جلوگیری از عفونت‌های غذایی مرتبط با باکتری‌ها، مهم است که برنج را به درستی پخت کنید و از نگهداری مناسب در یخچال و یا دمای مناسب در محیط نگهداری پس از پخت استفاده کنید. همچنین به بهداشت شخصی خود نیز توجه داشته باشید تا از انتقال باکتری‌های ممکنه به غذا جلوگیری کنید

آیا می‌توان برنج پخته را مجدد گرم نمود؟

امکان مصرف مجدد برنج پخته یکی از سوالات رایج در رابطه با این ماده غذایی است. برنج به دلیل ساختار کربوهیدراتی، ماندگاری بسیار طولانی مدتی دارد اما بسیاری از افراد معتقدند که مصرف مجدد برنج گرم شده بسیار مضر بوده و نباید باقیمانده برنج پخته شده را گرم نمود. در رابطه با این موضوع باید گفت که نوع و کیفیت برنج، تعیین‌کننده ضرر گرم نمودن مجدد آن است. برنج ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده بطوریکه پس از پخت نیز خواص آن حفظ می‌شود اما برخی از برنج‌ها در همان پخت اول نیز حاوی مقداری مواد مضری هستند که با گرم کردن مجدد میزان آن‌ها افزایش می‌یابد.

به طور کلی برنج پس از پخت مقداری باکتری باسیلوس سرئوس آزاد می‌نماید که پس از گرم کردن و مصرف مجدد برنج میزان این باکتری افزایش می‌یابد. به همین دلیل، پزشکان تغذیه توصیه می‌کنند که از گرم کردن مجدد برنج پخته شده خودداری نمایید زیرا گرم کردن مجدد برنج پخته شده برای چند بار می‌تواند منجر‌به مسمومیت فرد شود. البته احتمال بروز این مشکل در برنج‌های ایرانی بسیار کمتر از سایر برنج‌ها می‌باشد.

شرایط مصرف مجدد برنج پخته شده

بهتر است چند نکته مهم را در هنگام مصرف مجدد برنج پخته شده، مد نظر قرار دهید. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید، نحوه پخت اولیه برنج است. در صورتی که زمان کافی برای پخت برنج در نظر گرفته شود، باکتری‌های برنج خام به طور کامل از بین می‌روند. بنابراین بهتر است حداکثر زمان پخت را برای برنج مدنظر قرار دهید. از طرفی مقدار برنجی که قرار است مصرف شود را جدا کرده و باقی آن را درون یک طرف درب‌دار ریخته و داخل یخچال بگذارید تا به سرعت سرد شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، مدت زمان نگهداری از برنج پخته شده است. به طور کلی بهترین زمان برای نگهداری از برنج پخته داخل یخچال حداکثر چهار روز است. بنابراین اگر می‌خواهید از آن برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری نمایید می‌توانید آن را داخل فریزر قرار دهید. فراموش نکنید که حداکثر زمان نگهداری از برنج داخل فریزر نیز دو ماه می‌باشد. یک نکته قابل توجه در مورد برنج پخته شده این است که حداکثر یک ساعت می‌توانید بیرون از یخچال نگهداری نمایید.

نحوه گرم کردن و مصرف مجدد برنج

روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای گرم کردن و مصرف مجدد برنج از آن‌ها استفاده کنید. بهترین روش برای گرم کردن برنج، استفاده از ماکروفر است. برنج پخته شده‌ای را که می‌خواهید مورد استفاده قرار دهید، داخل یک ظرف درب‌دار ریخته و داخل ماکروفر قرار دهید. این روش، کیفیت اولیه برنج پخته شده را حفظ می‌کند. از طرفی احتمال رشد باکتری‌ها در این شرایط بسیار کاهش می‌یابد. البته توجه داشته باشید که هنگام داغ کردن برنج با ماکروفر بلافاصله باید آن را مورد استفاده قرار دهید.

در صورتی که برای گرم کردن و مصرف مجدد برنج پخته شده از اجاق گاز استفاده می‌کنید، مقدار کمی آب به آن اضافه کرده، سپس درب قابلمه را گذاشته و هنگام گرم شدن برنج، آن را هم بزنید. بهتر است برنجی که با استفاده از این روش داغ می‌شود، بلافاصله مورد استفاده قرار گرفته و بیشتر از یک بار نیز مصرف نشود. هنگام گرم کردن برنج پخته شده بهتر است فقط مقدار مصرفی در این بازه زمانی را داغ نمایید. با این کار از چند بار داغ شدن برنج پخته شده جلوگیری می‌شود.

نکات قابل توجه در رابطه با مصرف مجدد برنج پخته شده

عموم مردم این باور را دارند که گرم کردن و مصرف مجدد برنج پخته شده بسیار مضر است. بنابراین هرگز نباید برنج پخته شده را برای بار دوم گرم و مورد استفاده قرار داد. در صورتی که این باور کاملا اشتباه بوده و برنج پخته شده را می‌توان در شرایط مناسب تا دو ماه نیز نگهداری نمود. البته کیفیت و نوع برنج مصرفی در تعیین این موضوع بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال برنج ایرانی مرغوب را می‌توان تا دو ماه به صورت پخته شده داخل فریزر نگهداری نمود. اما برنج‌های هندی بهتر است به هیچ عنوان برای بار دوم مورد استفاده قرار نگیرند. همچنین برای نگهداری از برنج پخته شده بهتر است هرچه سریع‌تر آن را داخل یخچال قرار دهید. برای اینکه برنج سریع‌تر خنک شود، می‌توانید آن را داخل ظرف کم عمق بریزید.

در ادامه در ویدیو اطلاعاتی کامل تر درباره گرم کردن دوباره برنج میبینید اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید 

حجم ویدیو: 9.25M | مدت زمان ویدیو: 00:01:04
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی