کد خبر : 26057

ریش در آوردن | راه های ریش در آوردن

ریش تاثیر قابل توجهی در جذابیت مردان دارد. بعضی از آقایان و پسران به علت کم پشت بودن ریش های خود ناراضی هستند و به دنبال راه های ریش در آوردن هستند. در این مطلب ما به شما راه های ریش در آوردن را معرفی می کنیم.

به گزارش ورنداز :

راه های ریش در آوردن

ریش تاثیر قابل توجهی در جذابیت مردان دارد. بعضی از آقایان و پسران به علت کم پشت بودن ریش های خود ناراضی هستند و به دنبال راه های ریش در آوردن هستند. در این مطلب ما به شما راه های ریش در آوردن را معرفی می کنیم.

علل در نیامدن موی صورت پسران

در نیامدن موهای صورت در جنس مذکر دو منشأ می‌تواند داشته باشد. یکی اینکه اصلاً فولیکول مویی وجود نداشته باشد. مثلاً در بعضی نشانگان‌ها (سندرم‌ها) مثل هیپوتریکوزیس ارثی و مادرزادی چنین مشکلی وجود دارد و به طور ژنتیکی در بعضی از پسران و مردان خانواده، قسمتی از ریش‌های فرد در نمی‌آید. در بیشتر این موارد در قسمت‌های فاقد ریش، فولیکول مو اصلاً وجود ندارد و لذا هیچ درمانی نمی‌تواند باعث رشد مو شود و تنها راه‌حل کاشت مو می‌باشد که البته در موارد بسیار نادری که این تنک بودن غیرقرینه و محدود به منطقه کوچکی باشد، منطقی به نظر می‌رسد و نیاز به درمانی ندارند.

اما دومین علت نداشتن ریش و سبیل، کمبود هورمون‌های مردانه است. کمبود هورمون مردانه (آندروژن) اگر قبل از سن بلوغ رخ دهد، در جنس مذکر موجب علایمی می‌شود که شامل ایجاد علایم ثانویه جنسی به طور ناقص، تناسب اسکلتی خواجه‌ای، آلت تناسلی کوچک، کوچک ماندن بیضه‌ها و عدم تشکیل چین و چروک‌های خاص کیسه بیضه است. در این حالت صدای فرد نازک مانده و توده عضلانی‌اش افزایش پیدا نکرده و قدرت فرد از حد طبیعی کمتر خواهد بود.

علائم بلوغ مرتبط با رویش ریش و سبیل پسران

بزرگ شدن بیضه‌ها در بلوغ پسران تقریباً در سنین ۱۱٫۵ سالگی (در محدوده ۹٫۵ الی ۱۳٫۵ سالگی) آغاز می‌شود که فقط چند ماهی دیرتر از سن جوانه زدن پستان‌ها در دختران است. یک سال بعد از بزرگ شدن بیضه‌ها رشد آلت تناسلی آغاز می‌شود. قبل از رشد آلت, موهای ناحیه تناسلی در قائده آلت تناسلی ظاهر می‌شود و پس از رشد آلت, موهای زیر بغل شروع به رشد می‌کنند.

تکمیل رشد بیضه‌ها در هر زمانی بین سنین ۱۳٫۵ سالگی تا ۱۷ سالگی ممکن است رخ دهد. افزایش طول و قطر آلت به طور طبیعی بین سنین ۱۰٫۵ الی ۱۴٫۵ سالگی رخ می‌دهد و تکامل آلت تناسلی در سنین ۱۲٫۵ الی ۱۶٫۵ سالگی انجام می‌شود. جهش رشدی در پسرها نسبتاً دیررس است, اما به طور طبیعی و بسته به سرشت هر فرد, از سن ۱۰٫۵ تا ۱۶ سالگی شروع شده و تا سن ۱۳٫۵ الی ۱۷٫۵ سالگی کامل می‌شود. رشد فرد با سرعت آهسته‌تری برای چندین سال پس از جهش رشدی ادامه می‌یابد.

چه عواملی بر افزایش رشد ریش و سبیل اثر می گذارند؟

هورمون تستوسترون

به طورکلی رشد ریش و سبیل (املای غلط آن: سیبیل) تا حدود زیادی تحت تأثیر ترشح هورمون تستوسترون است. در هر فردی ممکن است سطح تستوسترون ترشح شده متفاوت باشد. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، این عامل به ژنتیک افراد وابسته است. سطح پایین تستوسترون در بدن مردان بر رشد ریش و سبیل اثر منفی دارد. برای این افراد مصرف برخی مکمل‌ها، تحت نظر پزشک، می‌تواند به افزایش رشد ریش و سبیل آن‌ها کمک کند. اما در صورتی که سطح تستوسترون بدن شما نرمال باشد، با مصرف مکمل‌ها نمی‌توان باعث پرپشت شدن ریش و سبیل شد.

ورزش کردن

همه‌ی ما می‌دانیم که ورزش کردن باعث بهبود جریان خون می‌شود. از طرفی، افزایش جریان خون نیز فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند. برخی از ورزش‌ها مانند بدن‌سازی، وزنه‌برداری، تمرینات قدرتی و ورزش‌های مشابه به طور موقت سطح ترشح تستوسترون در بدن را افزایش می‌دهند. نکته‌ی قابل توجه این است که در مردان جوان سطح ترشح تستوسترون در روز ثابت نبوده و در طول روز تغییر می‌کند. به طور مثال، در صبح‌ها افزایش یافته و بعد از ظهر کاهش می‌یابد. به این ترتیب، بهتر است که تمرینات را در ساعت‌های مختلفی از روز انجام دهید.

رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم و مقوی در سلامتی بدن و تنظیم ترشح هورمون‌ها بسیار موثر است. به این ترتیب، تغذیه‌ی سالم می‌تواند بر پرپشت کردن ریش و سبیل افراد تأثیرگذار باشد. چاقی یکی از عوامل بسیار مهمی است که باعث کاهش ترشح تستوسترون می‌شود. با نگه داشتن شاخص توده بدنی در محدوده‌ی طبیعی می‌توانید سطح هورمون تستوسترون خود را کنترل کنید.

برخی از مواد معدنی نیز وجود دارند که در پرپشت کردن ریش و سبیل تأثیرگذار هستند. به طور مثال، زینک (روی) در افزایش رشد ریش و سبیل تأثیر شگرفی دارد. برخی از مواد غذایی که می‌توانند بر روی تقویت رشد ریش و سبیل موثر باشد شامل موارد زیر است:

  • سیب‌زمینی
  • تخم‌مرغ
  • اسفناج
  • دارچین
  • جگر
  • برخی از آجیل‌ها مانند بادام، بادام‌زمینی و گردو

البته باید گفت که رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند بر ژنتیک غلبه کند.

آیا برای رشد ریش و سبیل دارویی وجود دارد؟

استایل‌ مردانی که ریش و سبیل (املای غلط: سیبیل) دارند، با محبوبیت روز افزونی همراه است. به همین دلیل، کمپانی‌های زیادی در سراسر دنیا روی ساخت مکمل‌هایی برای پرپشت کردن ریش و سبیل سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این شرکت‌ها مکمل‌های دارویی و کرم‌هایی را تولید می‌کنند که نوید رشد سریع ریش و سبیل مردان را می‌دهند. دقت داشته باشید که بسیاری از نمونه‌های موجود در بازار فاقد اعتبار علمی هستند.

ویتامین‌ ها و مواد معدنی

بر اساس تحقیقاتی انجام گرفته‌، برخی از ویتامین‌ها می‌توانند باعث رشد سریع ریش و سبیل شوند. به طور مثال، ویتامین D می‌تواند فولیکول‌های غیرفعال مو را فعال کرده و باعث رشد مو شود. همچنین، ویتامین‌های B مانند B12، بیوتین و نیاسین می‌توانند باعث حالت‌دهی و تقویت مو شوند.

مکمل‌ ها

معمولا مکمل‌هایی که در بازار وجود دارند، وعده‌ی افزایش رشد ریش و سبیل را با ارائه‌ی مواد مغذی و برخی ویتامین‌ها می‌دهند. از جمله این ویتامین‌ها می‌توان به ویتامین C، بیوتین و ویتامین A اشاره کرد. گفته می‌شود که این مکمل‌ها مانند مکمل‌هایی که برای زنان به بازار عرضه ‌می‌شود، باعث سالم‌تر شدن و ضخیم‌تر شدن موها می‌شوند. البته باید توجه داشت که اگر به دلایل ژنتیکی افراد ریش و سبیل ندارند، این مکمل‌ها نمی‌توانند باعث پرپشت کردن ریش و سبیل شما شوند.

پرپشت کردن ریش و سبیل چه روش‌ هایی دارد؟

تا اینجای مطلب به عوامل موثر بر افزایش رشد ریش و سبیل اشاره کردیم. اما اکنون می‌خواهیم به دقت روش‌های پرپشت کردن ریش و سبیل را بررسی کنیم. همچنین، سعی می کنیم بهترین روغن برای رشد ریش را معرفی کنیم. با وجود اینکه رژیم غذایی سالم از جمله عوامل موثر بر افزایش رشد ریش و سبیل است، اما تاکنون رژیم غذایی مخصوصی برای تقویت رشد ریش و سبیل تعیین نشده است. برای پرپشت کردن ریش و سبیل در سراسر دنیا از برخی روغن‌ها استفاده می‌شود.

بهترین روغن برای رشد ریش

تعدادی از تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده‌اند که می‌توان برخی از روغن‌های گیاهی را به عنوان ضخیم کننده‌ی ریش و سبیل به کار برد. امروزه بسیاری از افرادی که قصد پرپشت کردن ریش و سبیل خود را دارند به دنبال بهترین روغن برای رشد ریش خود هستند. به همین دلیل، قصد داریم تعدادی از روغن‌های موثر در تقویت رشد ریش و سبیل را معرفی کنیم.

روغن آرگان

همه‌ی ما به احتمال زیاد نام روغن آرگان را شنیده‌ایم و از برخی خواص مفید آن باخبر هستیم. این روغن به دلیل کمبود آن و همچنین خواص با ارزشش، قیمت بالایی دارد. به همین دلیل، ممکن است نمونه‌های تقلبی آن نیز به وفور در بازار مشاهده شود.

یکی از فواید روغن آرگان تقویت رشد ریش و سبیل است. توصیه می‌شود که پس از هر مرتبه استحمام از روغن آرگان برای مالش ریش و سبیل استفاده شود. بعد از 20 دقیقه مالش روغن آرگان بر روی ریش و سبیل خود می‌توانید آن‌را بشویید. پس از یک دوره مصرف این روغن، افزایش رشد ریش و سبیل به وضوح مشاهده می‌شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل که به نسبت از روغن آرگان ارزان‌تر است نیز گزینه‌ی مناسبی برای تقویت رشد ریش و سبیل خواهد بود. روغن نارگیل با تأمین مواد معدنی و مواد مغذی برای فولیکول‌های مو باعث افزایش جریان خون در این ناحیه شده و رشد سریع ریش و سبیل را ممکن می‌کند. این روغن که بوی مطبوعی هم دارد را می‌توانید به صورت روزانه بر روی ریش و سبیل خود بمالید. هر مرتبه ماساژ بهتر است حدود 15 دقیقه به طول بیانجامد. پس از آن با آب و صابون صورت خود را شستشو دهید.

روغن رزماری

یکی دیگر از روغن‌هایی که برای تقویت رشد ریش و سبیل استفاده می‌شود، روغن رزماری است. این روغن گیاهی با مواد مغذی که دارد از طریق منافذ پوست به داخل نفوذ کرده و بر روی رشد سریع ریش و سبیل تأثیر می‌گذارد. روغن رزماری علاوه بر تحریک ریشه موهای صورت، باعث افزایش ضخامت موهای ریش وسبیل (املای غلط آن: سیبیل) می‌شود.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا مقداری با روغن‌هایی که تا کنون نام بردیم متفاوت است. این روغن باعث محافظت موهای صورت در مقابل نور خورشید و آسیب‌های محیطی می‌شود. روغن جوجوبا علاوه بر نقشی که در محافظت از موها دارد، خاصیت نرم‌کننده و براق‌کننده نیز دارد. در نتیجه، از وز شدن موهای ریش و سبیل جلوگیری کرده و آن‌ها را نرم و لطیف می‌کند.

بهترین دارو برای رشد ریش چیست؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، با افزایش محبوبیت استایل‌های مردانه که ریش دارند، بسیاری از کمپانی‌های داروسازی به دنبال ساخت بهترین دارو برای رشد ریش هستند. در سال‌های اخیر محصولات متنوعی ساخته شده‌اند که با تحریک رشد مو باعث رشد سریع ریش و سبیل می‌شوند. در ادامه قصد داریم که بهترین دارو برای رشد ریش را به شما معرفی کنیم.

ماینوکسیدیل

تاکنون در سراسر جهان تحقیقات مختلفی بر روی ماینوکسیدیل و تأثیر آن بر روی تقویت رشد ریش و سبیل انجام گرفته. بر اساس این آزمایش‌ها، تأثیر قابل توجه ماینوکسیدیل بر روی افزایش سرعت رشد ریش و سبیل و همچنین رشد موهای جدید ثابت شده‌ است. تاکنون مکانیسم دقیق ماینوکسیدیل کشف نشده اما تعداد زیادی از مردان در سراسر دنیا ماینوکسیدیل را استفاده کرده و از تأثیرات آن بسیار رضایت داشته‌اند.

فیناستراید

این دارو معمولا برای افرادی تجویز می‌شود که دچار طاسی شده‌اند. نکته‌ی قابل توجه این است که این دارو به طور ویژه برای موهای صورت طراحی نشده است. افرادی که برای پرپشت کردن ریش و سبیل خود از این دارو استفاده کرده‌اند، تأثیر آن بر روی افزایش رشد موهای صورت را تأیید کرده‌اند. قبل از مصرف این دارو باید با پزشک خود مشورت کنید. مکانیسم عملکرد این دارو اینگونه است که با محدود کردن هورمون دی هیدروتستوسترون باعث رشد سریع ریش و سبیل می‌شود. هورمون دی هیدروتستوسترون باعث توقف رشد موها می‌شود.

تقویت کننده موی پرو-مین

این تقویت کننده ایرانی نسبت به محصولات مشابه خارجی قیمت مناسب‌تری داشته و کیفیت بالایی نیز دارد. این تقویت کننده باعث رویش مجدد مو، مهار ریزش مو و تقویت مو می‌شود. تقویت کننده موی پرو-مین با مرطوب کردن پوست باعث افزایش جریان خون در این ناحیه می‌شود. به این ترتیب فولیکول‌های مو فعال شده و باعث افزایش رشد سبیل و ریش می‌شود. در این تقویت کننده ماده‌ای به نام آمینکسیل وجود دارد که نمونه‌ی پیشرفته‌تر ماینوکسیدل است. این ماده باعث جلوگیری از ریزش موها شده و با تحریک فولیکول‌ها باعث تقویت رشد ریش و سبیل می‌شود.

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی