کد خبر : 26000

لامپ سوخته | راه اندازی دوباره لامپ سوخته | استفاده از لامپ سوخته

در این مطلب ترفند تعمیر لامپ سوخته را میخوانید

به گزارش ورنداز :

تعمیر لامپ سوخته

در این مطلب ترفند تعمیر لامپ سوخته را میخوانید تعمیر لامپ LED کار دشواری نیست و احتیاج به مکان خاصی هم ندارد. برای تعمیر این نوع لامپ شاید در ابتدا تنها آشنایی مختصری با عملکرد لامپ و لحیم کاری کافی باشد. درون این لامپ ها چند ال ای دی روی بورد نصب شده و با توجه به طراحی آن بصورت سری یا موازی مدار را تشکیل داده است. این مورد درباره لامپ های LED بزرگ و کوچک یکسان است.

آموزش صفر تا صد تعمیر لامپ کم مصرف

لامپ ها نیز مثل هر وسیله برقی دیگر به مرور زمان شاهد تحولات ساختاری بسیاری شده است به طوری که در حال حاضر وقتی برای خرید لامپ به بازار می روید با طیف وسیعی از محصولات مختلف با شکل شمایلی متفاوت  با شدت نور های مختلف و… مواجه خواهید شد. اما لامپ ها اساس کار های مختلفی دارند که در ادامه چند مدل از پرکاربرد ترین لامپ ها را با هم بررسی می کنیم.

انواع لامپ ها

لامپ ال ای دی LED :

یکی از انواع بسیار کم مصرف، مقرون به صرفه و بادوام لامپ‌ها، لامپ ال ای دی است. این لامپ‌ها می‌توانند محیط‌های بزرگ را با مصرف برق کمتر روشن کنند. برای مثال می‌توان یک محیط 100 متری را با دو لامپ 150 وات روشن کرد. این لامپ‌ها نور مادون قرمز یا ماورای بنفش از خودش ساطع نمی‌کند و عمر آن‌ها حدود 25000 ساعت تخمین زده شده است.

قطعات لامپ ال ای دی

لامپ LED ( لامپ ال ای دی ) یکی از جدیدترین انواع روشنایی است که در واقع مجموعه ای از یک یا چند LED یا دیود نوری می باشند. این مجموعه برای به دست آوردن شدت نور و رنگ مورد نیاز در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در واقع مجموعه این دیودها سبب می شود تا نوری ملایم و یکنواخت در فضا منتشر گردد. از این لامپ ها می توان جهت تامین روشنایی و همچنین تزیین فضا استفاده کرد. ویژگی های منحصر به فرد این محصول خرید لامپ LED را به گزینه ای مناسب تبدیل کرده است و سبب شده به سرعت جایگزین سایر منابع روشنایی گردند. زیرا انواع روشنایی ال ای دی با مصرف انرژی کم و بازدهی بالا توانسته اند جایگاه خود را بین سایر رقبا ارتقا دهند.

تعمیر لامپ های ال ای دی در خانه

اگر یک لامپ LED خریدید و عمر آن کمتر از یک سال شد نگران نباشید، تعمیر لامپ های ال ای دی در خانه چندان کار سختی نیست. برای انجام تعمیرات لامپ های منزل یا محل کارتان باید یکسری ابزار داشته باشید که در زیر به معرفی این ابزار می پردازیم.

ابزارهای-مورد-نیاز تعمیر لامپ

ابزار های مورد نیاز تعمیر لامپ ال ای دی

مراحل تعمیر لامپ های ال ای دی LED

گام اول: باید لامپ را باز کنید برای همین کار هم باید از یک پیچ گوشتی استفاده نمایید و اتصال آن را باز کنید. البته باید گفت این قطعات مفصل از جنس پلاستیک بوده و نگرانی از بابت شکستن آن نخواهید داشت.

گام دوم: ال‌ای‌دی ها دیودهایی هستند که از خود نور ساطع می‌کنند. البته دیود بودن به این معنی است که جریان فقط در یک جهت حرکت می‌کند و برعکس آن ممکن پذیر نیست. برای آزمایش این ال‌ای‌دی‌ها می‌توانید از یک مولتی متر استفاده کنید تا تشخیص دهید که کدام یک از آن‌ها معیوب است. زمانی که یک ال‌ای‌دی معیوب پیدا کردید آن را علامت گذاری کنید تا برای تعویض نشانه گذاری شود.

گام سوم: ال ای دی سوخته را جدا کنید و روی پایه های آن را بتراشید.

گام چهارم: برای اتصال پایه‌های ال‌ای‌دی جدید به برد از سیم لحیم و هویه استفاده کنید. چسب‌های استفاده شده برای اتصال پایه بر روی برد قوی نیستند، اما می‌توانید از مقداری چسب نیز برای این کار استفاده کنید.

گام پنجم: شما با انجام دادن این کار ساده می‌توانید دوباره لامپ معیوب شدت را به کار برگردانید و از آن استفاده کنید و می‌بینید با این که این لامپ تعمیر شده اما در عمل‌کرد آن تفاوتی با لامپ‌هایی که تعمیر نشده‌اند نیست.

لامپ کم مصرف فلورسنت :

لامپ کم مصرف یا لامپ  فلورسنت می‌تواند مصرف انرژی را 70 تا 80 درصد کاهش دهد و جایگزین مناسبی برای لامپ رشته‌ای باشد. نکته‌ حائز اهمیت درباره این لامپ‌ها، استفاده از بخار جیوه در فرایند ساخت آن‌ها است. به‎‌همین ‌دلیل گفته می‌شود درصورتی‌ که لامپ کم مصرف شکست باید فورا آن را از محیط زندگی خارج کرد.

لامپ کم مصرف از نظر عملکرد همانند فلورسنت می باشد و چون حجم آن ها بسیار کوچکتر از لامپ های فلورسنت می باشد،به آن ها لامپ فلورسنت فشرده نیز می گویند.اما به دلیل مصرف بسیار پایین انرژی و همچنین بازدهی بسیار خوبی که دارند،به لامپ کم مصرف معروف شده اند. اولین لامپ کم مصرف در سال 1973 اختراع و در اوایل دهه 1980 وارد بازار شد. لامپ کم مصرف فلورسنت (لامپهای CFL) ابتدا به عنوان یک جایگزین برای لامپ های رشته ای وارد بازار شدند. تولیدکنندگان قبلاً تولید لامپ های فلورسنت مهتابی را شروع کرده بودند، اما مهتابی ها در همان سوکت لامپ های رشته ای قرار نمی گرفتند. لامپ کم مصرف به همان اندازه مهتابی ها در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند  اما در همان چراغ های لامپ رشته ای پیچ می شوند.

حجم ویدیو: 14.71M | مدت زمان ویدیو: 00:01:30
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • میلاد

    سلام نکات تعمیری را نگفتین فیلم هم فقط یه تعمیری سطحی و غیر اصولی را نشان میده.
    آموزش یا قرار ندین یا اگه میزارین کامل باشه

  • رضا

    خدا هرچی زیبای بوده داده به این من موه تماشای خورش شدم تا لاپ

  • اشکان

    زربفت امتحان کردم نشد

  • ناشناس

    من امتحان کردم درست شد

  • الی

    سلام این کلیپ اشتباه است و نادرست
    چون وقتی smd روی لامپ حذف می کنی ولتاژ بالا میره و به بقیه smd ها فشار میاره و زود دوباره بقیه smd هاش میسوزه و منطقی اش اینه که باید بجای smd سوخته باید دوباره smd جای گذاری شود
    و این smd ها بصورت سری لحیم شده است
    و اینکه با حذف smd های سوخته نور لامپ کاهش پیدا می کنه

  • الیاس

    من همین روش چندتا لامپ رو تعمیر کردم مثل اولش روشنایی میده نمیدونم دیگه عمرش چقد دیگه باشه

  • ناشناس

    ممنون

  • ایرانی

    از زمین و زمان حرف زدی ،تا رسیدی به تعمیرات ، بصورت نامشخص و نامعلوم صحبت شد. در کل خیلی بی خود بود.

  • 30555

    باسلام من هم چند تا تعمیر کردم ولی سریع می سوزه چون ولتاژ بالا میره وفشار روی smd های دیگه میاد ومی سوزه درستش اینه که مقاومتی سرراهش بزاری

  • ناشناس

    سلام دوست عزیز اگر از این راهنمایی که کردین دونفر هم از راهنمایی شما سود ببرن ومفهوم این عمل نیک را یاد بگیرن خوب هست از نظر بعضی دوستان نگران نشین ممنون وتشکر از شما وست عزیز

  • ناشناس

    اصولی نیست
    بجای ال ای دی سوخته
    یک مقاوت 150 اهم 3وات لحیم کنین

  • 30543

    هیچ موقع با کم کردن smdها فشار به بقیه نمیاد اون درایور که پشت این صفحه ها هست هوشمند هست و خودش ولتاژ رو میاره پایین ولی به علت این که عمر smdها تمام شده باتراشیدن یکی از اون ها عمر بقیه ها فرا میرسه با تشکر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی