کد خبر : 25992

لیمو ترش | تازه نگهداشتن لیمو ترش

چند ترفند تازه نگه داشتن لیمو به مدت طولانی را در این مطلب میخوانید

به گزارش ورنداز :

تازه نگهداشتن لیمو ترش

چند ترفند تازه نگه داشتن لیمو ترش به مدت طولانی را در این مطلب میخوانید 

روش تازه نگهداشتن لیموترش در یخچال

هیچ‌چیز به‌اندازه یک لیوان شربت آبلیموی خنک برای فرار از گرمای سوزان تابستان و رفع عطش مناسب نیست. لیموترش به غذاها، سالادها، نوشیدنی‌ها و دسرها طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد. آن‌ها منبع ویتامین c هستند و به حذف رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند، کمک می‌کنند. این طعم‌دهنده مغذی به شما در پیشگیری از بیماری‌ها و افزایش سلامت و تندرستی بدن کمک ویژه‌ای می‌کند.

روش نگهداری لیموترش، در تازه و سالم‌ماندن آن‌ها تاثیرگذار است. لیموترش‌ها ماهیتی اسیدی دارند؛ به همین دلیل ماندگاری آن‌ها کوتاه خواهد بود. زمانی که رطوبت خود را از دست می‌دهند، لکه‌های سیاهی روی آن‌ها ظاهر می‌شود که در نهایت باعث خرابی و کپک‌زدن آن‌ها خواهد شد.

همچنین، منافذ کوچکی که در سطح لیموترش‌ها قرار دارد، باعث خارج‌شدن رطوبت از آن‌ها می‌شود و لیموترش‌ها را خشک و بی‌طعم می‌کند. در ادامه به روش‌های تازه نگهداشتن لیموترش در یخچال می‌پردازیم.

روش تازه نگهداشتن لیموترش در یخچال

از کشوی مخصوص میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید

شما می‌توانید برای تازه نگهداشتن لیموترش در طولانی مدت از کشوی crisper یخچالتان استفاده کنید. با این کار لیموترش‌ها تا یک ماه تازه می‌مانند. این کشوها برای افزایش طراوت میوه‌ها و سبزیجات طراحی شده‌اند و دارای دریچه‌های تهویه هوا هستند؛ به این صورت که ورود و خروج هوا را کنترل می‌کنند.

لیموترش‌ها را در آب نگهداری کنید

شما می‌توانید لیموترش‌ها را در یک شیشه آب بریزید و بعد آن را داخل یخچال بگذارید. تحقیقات نشان داده است که این کار می‌تواند لیموها را به مدت سه هفته تازه نگه دارد. علاوه‌بر این، نگهداری لیموترش در یک کیسه زیپ‌دار با ¼ فنجان آب می‌تواند تا چهار هفته عمر لیموها را تضمین کند.

از یک ظرف دربسته استفاده کنید

اگر می‌خواهید لیموترش‌هایی که می‌خرید ماندگاری بیشتری داشته باشند، آن‌ها را در یک ظرف دربسته یا یک کیسه زیپ‌دار بگذارید. این کار از خشک‌شدن و خراب‌شدن لیمو جلوگیری می‌کند و آن را تقریبا تا یک ماه تازه نگه می‌دارد. محیط سرد و خشک می‌تواند از سفت‌شدن و خشک‌شدن لیموها جلوگیری کند. با این ‌حال، کیسه‌های پلاستیکی ساده باعث سریع‌تر فاسدشدن لیموترش‌ها می‌شوند.

در عوض، شما می‌توانید از کیسه‌های مشبک کاغذی یا قابل استفاده مجدد استفاده کنید؛ زیرا این کیسه‌ها باعث گردش جریان هوا در اطراف لیموها می‌شود و روشی مناسب برای تازه نگهداشتن لیموترش در طولانی مدت است. اگر کیسه‌های کاغذی یا توری ندارید، می‌توانید از کیسه‌های زیپ‌دار که تا حد امکان هوا را از آن‌ها خارج کرده‌اید، استفاده کنید.

اگر فقط از نصف لیمو استفاده کرده‌اید، می‌توانید قسمت بیرونی آن را بپوشانید یا در ظرف دربسته قرار دهید؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که باید ظرف چند روز آن را مصرف کنید.

دور از میوه‌های دیگر نگهداری شود

یک روش نگهداری لیموترش، جداکردن آن از سایر میوه‌ها و سبزیجات است. برخی میوه‌ها و سبزیجات، مانند خربزه، موز، سیب، گوجه‌فرنگی و آووکادو، گاز اتیلن تولید می‌کنند که این گاز باعث تسریع در رسیدن میوه‌ها و سبزیجات می‌شود. لیموترش به گاز اتیلن حساس است؛ بنابراین، نگهداری آن در کنار میوه‌ها و سبزیجاتی که این گاز را تولید می‌کنند، باعث فساد سریع‌تر آن می‌شود.

روش های نگهداری لیمو ترش در فریزر

همان‌طور که گفته شد، لیمو یک طعم‌دهنده عالی و یک میوه سرشار از ویتامین محسوب می‌شود؛ اما اگر روش نگهداری لیموترش را بلد نباشید، به‌راحتی در ظرف چند روز خراب می‌شوند و دیگر قابل استفاده نیستند. یکی از روش‌های تازه نگهداشتن لیموترش در طولانی مدت استفاده از فریزر است. در ادامه به روش‌هایی که می‌توانید به کمک آن لیموترش را در فریزر تازه نگهداری کنید، می‌پردازیم.

تازه نگهداشتن لیموترش در طولانی مدت

فریزکردن کامل لیموترش

لیموها را در یک کیسه زیپ‌دار قرار دهید. سه‌چهارم کیسه را با زیپ ببندید و هوای اضافی را از کیسه خارج کنید. زمانی که هوای اضافی را کاملا خارج کردید، زیپ را تا انتها ببندید. بیرون‌آوردن هوا به تازه نگه‌داشتن لیموها کمک می‌کند.

کیسه لیمو را در فریزر قرار دهید. بگذارید کیسه لیموهایتان در فریزر بماند تا کاملا یخ بزند. بسته‌به دمای فریزر شما، یخ‌زدن لیموها می‌تواند از ۲ ساعت تا یک شب طول بکشد. برای استفاده از لیموها، آن‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب سرد فرو کنید تا یخ‌زدایی شوند. شما می‌توانید از پوست یا آب لیمو استفاده کنید. این لیموها برای سه تا چهار ماه در فریزر به‌خوبی باقی می‌مانند

فریزکردن لیموهای اسلایس‌شده

لیموی خود را به‌صورت ورقه‌ای برش بزنید. تکه‌تکه‌کردن لیموترش قبل از فریزکردن آن، نرمی لیموترش‌ها را از بین نمی‌برد و شما می‌توانید بعدا از آن برای تزیینات استفاده کنید. برای قاچ‌کردن لیمو، می‌توانید یک برش از طول و یک برش از عرض بزنید. با این کار، چهار قاچ لیموی هم‌اندازه ایجاد می‌شود؛ همچنین می‌توانید لیموی برش‌‌خورده را از وسط نصف کنید تا برش‌های لیموی هلالی‌شکل داشته باشید.

لیموی برش‌خورده خود را روی یک کاغذ مخصوص بیسکوییت بگذارید و در فریزر قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که بین برش‌های لیمو، فضای خالی وجود دارد. قراردادن برش‌های لیمو روی یک ورقه بیسکوییت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌صورت جداگانه منجمد شوند.

این برش‌ها را به مدت ۲ تا ۳ ساعت یا تا زمانی که لیموها کاملا یخ‌زده شوند در فریزر نگه دارید. بعد از این‌که لیموها کاملا منجمد شدند، می‌توانید آن‌ها را به کیسه زیپ‌دار منتقل کنید تا فضای فریزرتان آزاد شود. کیسه زیپ‌‌دار را دوباره داخل فریزر قرار دهید.

تازه نگهداشتن لیموهای اسلایس‌شده

قراردادن پوست لیمو در فریزر

پوست لیمو حاوی روغن‌های طبیعی موجود در خود لیمو است. شما می‌توانید پوست لیموترش را رنده و آن را فریز کنید؛ همچنین، می‌توانید پس از یخ‌زدن لیموهای کامل، پوست لیمو را از خود لیموها جدا کنید. بعد از این‌که پوست لیموها را رنده کردید، پوست آن را به کیسه‌های زیپ‌دار یا کیسه فریزر منتقل کنید.

می‌توانید از بقیه لیموها در غذاهایتان استفاده کنید یا آن‌ها را برش بزنید و فریز کنید. کیسه را داخل فریزر قرار دهید. اجازه دهید پوست لیموها به مدت چند ساعت یا یک شب در فریزر بماند تا یخ بزند.

فریزکردن آب لیموترش

لیموهای خود را با استفاده از دستگاه آب‌میوه‌گیری، آب بگیرید. اگر دستگاه آب‌میوه‌گیری ندارید، می‌توانید لیموها را قاچ کنید و با چنگال روی تفاله آن را فشار دهید تا مقداری از آب آن خارج شود. هدف این است که مایع موجود در میوه را خارج کنید. آب لیمو را در قالب‌های یخ بریزید و در فریزر قرار دهید. شما با این کار می‌توانید به‌جای یخ از آن‌ها استفاده کنید و به نوشیدنی‌های خود طعم فوق‌العاده‌ای ببخشید.

فریزکردن آب لیمو در قالب‌های یخ یک روش نگهداری لیموترش برای مدتی طولانی به حساب می‌آید. اگر به قالب‌های یخ خود نیاز دارید، می‌توانید حبه‌های آب لیمو را به یک کیسه زیپ‌دار منتقل کنید.

 ترفند تازه نگه داشتن لیمو ترش با جاذب اتیلن

بسیاری از میوه‌ها یک ماده شیمیایی تقریبا غیرقابل شناسایی به نام اتیلن آزاد می‌کنند. انتشار بیش از حد اتیلن از میوه یا سبزیجات منجر به از دست ‌دادن کلروفیل می‌شود. کلروفیل به گیاهان و میوه‌ها رنگدانه می‌دهد و آن‌ها را سبز می‌کند. این تجزیه کلروفیل باعث می‌شود که رنگ میوه‌ها به قهوه‌ای یا زرد تبدیل شود. هر چه میوه بیشتر برسد، گاز اتیلن بیشتری تولید می‌کند.

اگر میوه‌ها و سبزیجات دیگری در نزدیکی آن‌ها وجود داشته باشد، گاز به‌عنوان یک کاتالیزور برای رسیدن سریع آن‌ها عمل می‌کند. این دلیلی برای خرابی و کپک‌زدن در برخی از میوه‌هاست. جاذب اتیلن موثرترین راه برای کاهش افت در تازگی، کیفیت و ماندگاری میوه‌ها و سبزیجات خواهد بود.

جاذب اتیلن ترکیبی از مخلوط‌های غیرقابل استفاده مجدد از خاک رس و عوامل اکسیدکننده (مانند پرمنگنات پتاسیم و زئولیت‌های طبیعی) است. جاذب اتیلن را در کنار میوه‌ها و سبزیجات تازه قرار می‌دهند تا به محافظت از محصولات و افزایش عمر مفید آن‌ها کمک کند.

کیسه‌های جاذب اتیلن به جذب گاز اتیلن تولیدشده و به ایجاد محیطی عاری از اتیلن و باکتری کمک می‌کنند. آن‌ها به شکل دانه‌هایی برای فیلترها و کیسه‌های حمل‌ونقل در دسترس هستند. این دانه‌ها در اندازه‌های مختلف مانند ۱ گرم، ۲ گرم، ۵ گرم، ۱۰ گرم و ۱۵ گرم موجود است. فرآیند سه‌مرحله‌ای نحوه عملکرد دانه‌های جاذب اتیلن به شرح زیر است:

  1. جاذب اتیلن به جذب گاز توسط مواد معدنی درون کیسه کمک می‌کند. این مواد معدنی به‌طور انتخابی فقط اتیلن را جذب می‌کنند.
  2. این مواد معدنی در کیسه جاذب اتیلن گاز را جذب و آن را به دی‌اکسیدکربن و آب تبدیل می‌کنند.
  3. جاذب اتیلن همچنین رطوبت اضافی را جذب و رشد میکروب‌ها را مهار می‌کند.

با توجه به نکات گفته‌شده، یک روش نگهداری لیموترش استفاده از جاذب‌های اتیلن در کیسه‌ها و جعبه‌های صادراتی است

ترفند نگهداری طولانی مدت لیمو ترش در شیشه

ترفند نگهداری طولانی مدت لیمو ترش در شیشه

یک روش نگهداری لیموترش برای طولانی مدت، استفاده از شیشه‌های دردار برای قراردادن مرکبات مختلف در آن است. برای استفاده از این ترفند در ابتدا باید از لیموهای تازه و بدون لک استفاده کنید؛ زیرا بهترین زمان برای تازه نگهداشتن لیموترش در طولانی مدت است. اکنون برچسب‌هایی را که روی لیموترش‌ها قرار دارد بردارید و آن‌ها را به‌خوبی بشویید.

پس از قراردادن آن‌ها در شیشه‌های دلخواه خودتان (اندازه شیشه‌ها به تعداد لیموهایی که می‌خواهید در هر کدام نگهداری کنید، بستگی دارد)، روی لیموترش‌ها را کاملا با آب سرد بپوشانید تا تازه بمانند. شیشه‌ها را به درون یخچال منتقل کنید. این شیشه‌ها را می‌توانید به مدت ۲ تا ۳ ماه در یخچال نگهداری کنید. در صورتی که سطح آب روی لیموها کم شد، می‌توانید آن را با مقداری آب پر کنید.

حجم ویدیو: 5.38M | مدت زمان ویدیو: 00:00:24
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • لی لا

    درموردلیمو ترش مطالب بسیار عالی وقابل استفاده است چون لیمو ترش جزءخوراکیهای هرروزم هست وروش نگهداری درفریز ودرشیشه اب دریخچال خیلی عالی وحتما راه خوبی است امتحان میکنم با تشکر از ارائه مطالب👏👏👏👍🙏🙏

  • فاطمه

    یه باراین روش رو انجام دادم خوب درنیومدن تلخ وبی مزه

تبلیغات متنی