کد خبر : 25374

سبزی خوردن | تازه نگه داشتن سبزی خوردن

در این مطلب به معرفی روش‌های تازه نگه داشتن سبزی خوردن می‌پردازیم.

به گزارش ورنداز :

روش‌های تازه نگه داشتن سبزی خوردن

در این مطلب به معرفی روش‌های تازه نگه داشتن سبزی خوردن می‌پردازیم.

خوردن سبزی تازه در کنار وعده‌های غذایی یکی از عادات خانواده‌های ایرانی است؛ زیرا علاوه بر اینکه به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند، سبب دلچسب‌تر شدن طعم غذاها و رنگین شدن سفره می‌شود. اما یکی از مشکلاتی که همواره با آن روبرو هستیم، این است که بعد از پاک کردن و شستن سبزی‌ها، به سرعت و ظرف مدت کوتاهی پلاسیده شده و دیگر قابل استفاده نیستند. بنابراین همراه ما باشید تا روش تازه نگه داشتن سبزی خوردن را برای مدت طولانی به شما آموزش دهیم.

طرز تازه نگه داشتن سبزی خوردن

خواص مصرف سبزی خوردن

سبزی خوردن طبع گرم دارد و به دلیل فیبر بالا باعث می‌شود که افراد سریعا احساس سیری کنند و از پرخوری آنها جلوگیری می‌کند. این سبزیجات خواص ضد سرطان و آرامش بخش دارند و سلامت معده و روده را تضمین کرده و عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد. همچنین سبزی خوردن خواص آنتی باکتریال داشته و روند خون‌رسانی به مغز را تسهیل کرده و به تقویت حافظه نیز کمک می‌کند. پس اگر به دنبال حفظ سلامتی خود هستید، باید مصرف سبزی خوردن تازه را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

چگونه سبزی خوردن را تازه نگه داریم؟

سبزی خوردن ترکیبی از سبزیجات است که در کنار هم چیده و بسته‌بندی می‌شود. این سبزیجات شامل تره، شاهی، ریحان، نعنا، جعفری، ترخون، پیازچه و تربچه است که هر کدام خواص و طعم خاصی دارند. در ادامه ساده‌ترین روش‌های تازه نگه داشتن سبزی خوردن را شرح خواهیم داد تا بتواند برای مدت طولانی و غریب یک هفته سبزی تازه مصرف کنید.

شستشوی مناسب و سریع

همواره بعد از تهیه سبزی خوردن سریعا نسبت به پاک کردن آنها اقدام کنید، چرا که وجود گل و لای و برگ‌های زرد و پلاسیده در بین سبزی‌ها باعث می‌شود که زودتر خراب شوند. همچنین بعد از پاک کردن سبزی خوردن، آنها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون آب قرار دهید و مقداری نمک یا سرکه جهت ضدعفونی کردن به سبزی‌ها اضافه کنید. بعد از گذشت این مدت نسبت به آبکشی سبزی‌ها اقدام کنید و حدود یک ساعت سبزی‌ها را درون صافی قرار دهید تا آب آنها به طور کامل خارج شود.

گرفتن آب سبزی خوردن

یکی از عواملی که باعث پلاسیده شدن و گندیدگی زودهنگام سبزی‌ در یخچال می‌شود، وجود آب در لابه‌لای آنها است. بنابراین بعد از آبکشی سبزی خوردن باید آنها را روی یک پارچه نخی تمیز قرار دهید تا آب سبزی‌ها کاملا جذب پارچه شود. با زیر و رو کردن سبزی‌ها این روند نیز تسریع می‌شود. البته برخی از سبد دارای محفظه و سوراخ برای خارج کردن آب سبزی خوردن استفاده می‌کنند و بعد از یک ساعت سبزی‌ها را در داخل یخچال قرار می‌دهند.

عدم شستشوی سبزی خوردن

یک روش دیگر برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن و افزایش طول عمر آنها، این است که بعد از پاک کردن سبزی‌ها را بدون شستن درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و داخل یخچال بگذارید. با این اقدام احتمال پلاسیده شدن سبزی‌ها کاهش می‌یابد. پس می‌توانید هر روز به اندازه مصرف خود، مقداری از سبزی را برداشته و بعد از شستن برای سرو در کنار غذا آماده کنید.

تازه نگه داشتن سبزی خوردن با جاذب اتیلن

یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای نگهداری سبزی خوردن، استفاده از جاذب اتیلن، است. جاذب اتیلن به صورت بسته‌های پودری کوچک در بازار موجود هستند که گاز اتیلن را جذب خود می‌کنند. این پودر بدون رنگ و بو بوده و از آن می‌توان برای نگهداری سبزی پاک شده برای مدت طولانی استفاده کرد. در واقع جاذب اتیلن، با گرفتن رطوبت از سبزی‌ها مانع کپک زدن و پلاسیده شدن آنها شده و به شما کمک می‌کند که همیشه سبزی خوردن تازه و آماده در یخچال داشته باشید.

قرار دادن ساقه سبزی‌ها درون آب

یک روش ساده دیگر برای تازه نگهداشتن سبزی خوردن این است که بعد از جداسازی برگ‌های زرد و پلاسیده و حذف گل و لای‌ها، ساقه آنها را درون آب قرار دهید. سپس روی برگ سبزی‌ها را با پلاستیک بپوشانید و دور آن را با نخ یا کش ببندید یا اینکه یک درب مناسب روی آن قرار دهید.

قرار دادن سبزی خوردن درون کیسه پارچه‌ای

رای تازه نگه داشتن سبزی‌ خوردن، می‌توانید آنها را درون یک کیسه پارچه‌ای بریزید و آن را داخل یک کیسه فریزر یا نایلون مناسب قرار دهید. این کیسه نخی آب اضافی سبزی را جذب می‌کند و پلاستیک نیز مانع گردش هوای اضافه در میان سبزی‌ها می‌شود. با این روش می‌توانید به مدت ۴ روز سبزی‌ها را تازه در یخچال نگهداری کنید.

نگهداری سبزی خوردن در ظرف مناسب

اغلب افراد سبزی خوردن را بعد از شستشو و آبکشی درون صافی گذاشته و رها می‌کنند. در حالی که بهترین ظرف برای نگه داشتن سبزی خوردن به صورت تازه و سالم، ظروف رویی یا آلومینیومی است. با ریختن سبزی درون این ظروف و کشیدن یک پارچه نخی تمیز روی آن به تازه ماندن آنها کمک می‌کند.

استفاده از دستمال کاغذی

در این روش داخل یک ظرف پلاستیکی مناسب را با دستمال کاغذی بپوشانید. سپس سبزی‌ها را داخل آن قرار دهید و سطح سبزی‌ها را با یک لایه از کاغذ بپوشانید. در ادامه نیز درب ظرف را ببندید و در یخچال قرار دهید تا سبزی‌ها بدون قرار گرفتن در جریان هوا به مدت یک هفته سالم بمانند. اگر در طول این مدت نسبت به جدا کردن برگ‌‎های پلاسیده و زرد رنگ سبزی خوردن کنید به سایر سبزی‌ها نیز آسیب کمتری وارد می‌شود.

قرار دادن درون کیسه پلاستیکی حاوی هوا

در صورتی که سبزی‌های شسته شده را درون یک کیسه پلاستیکی یا کیسه فریزر بریزید و آن را طوری گره بزنید که کمی هوا در آن جمع شده باشد، این روش باعث می‌شود که سبزی‌ها مدت بیشتری در یخچال سالم و تازه بمانند.

کلام آخر

در صورت رعایت روش‌های اصولی گفته شده برای تازه نگه داشتن سبزی‌ خوردن، می‌توانید آنها را به مدت یک هفته تازه و سالم نگه دارید. توجه داشته باشید که سبزی‌ها برای حفظ طراوت و شادابی‌ نیاز به محیط خنک دارند، پس بعد از شستشو و آبکشی آنها را در قسمت پایین درون یخچال قرار دهید. اگر در این زمینه تجربیات و نظرات شخصی دارید، آنها را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی