کد خبر : 24433

زود انزالی | درمان زود انزالی

راه های درمان زود انزالی را در این مطلب میخوانید .

به گزارش ورنداز :


راه های درمان زود انزالی را در این مطلب میخوانید .

زودانزالی (PE) عارضه‌ای است که عوارض جسمی و روانی متعددی را به دنبال دارد و کیفیت زندگی مشترک  و صمیمیت بین زوجین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. زودانزالی را به متداول‌ترین روش می‌توان انزالی تعریف کرد که قبل از ارضا شدن هر دو همسر رخ می‌دهد. رابطه جنسی  نقش انکارناپذیری در موفقیت و شادی  رابطه و ازدواج  دارد. حل نشدن مشکلات  جنسی پیوند میان زوجین را به تدریج سست‌تر می‌کند.

زود انزالی چییست؟

تمام آقایان در  طول عمر  خود زودانزالی را تجربه می‌کنند، اما زودانزالی صرفاً زمانی یک مشکل تشخیص داده می‌شود که مرد بارها با آن مواجه شود. منظور از زودانزالی یا زود ارضا شدن این است که انزال قبل از دخول یا فقط چند ثانیه یا چند دقیقه بعد از دخول رخ دهد. جالب است بدانید که براساس پژوهش‌های انجام شده، مقاربت اکثر زوجین به طور متوسط پنج تا نه دقیقه طول می‌کشد. زودانزالی در سکس تراپی به این معنا است که مرد زودتر از آنچه خود یا همسرش بخواهد، به ارگاسم می‌رسد و ارضا می‌شود، بدون آن که کنترلی بر انزال داشته باشد یا بتواند این الگو را تغییر بدهد.

زود انزالی چه تاثیری بروی رابطه  زن و شوهر می‌گذارد؟

ارتباط موثر برای سالم و پایدار نگه داشتن رابطه حیاتی است؛ بااین حال صحبت کردن درباره مشکل زودانزالی و نگرانی‌های مربوط به رابطه جنسی غالباً برای آقایان دشوار است. آقایان بدون دلیل از مشکل زودانزالی خود خجالت می‌کشند و بسیاری فکر می‌کنند که اعتراف کردن به مشکلات جنسی از مردانگی آنها کم می‌کند. حال آن که صحبت نکردن درباره چنین مشکلاتی عموماً شرایط را وخیم‌تر می‌کند. سوءتفاهم، آزردگی خاطر، ناراحتی و  خشم  در پی انکار وجود مشکل و سکوت درباره آن به سرعت رو به افزایش می‌گذارد.

دانشمندان معتقدند که رابطه جنسی در سطح تکاملی موجب تقویت پیوند زوجین می‌شود. مواد شیمیایی مانند اکسی‌توسین و دوپامین هنگام رابطه جنسی، به ویژه در زمان ارگاسم آزاد می‌شود؛ این مواد شیمیایی پیوند میان زوجین را قوی‌تر می‌کند. به علاوه احساس امنیت و اعتماد و دلبستگی عاطفی حین رابطه زناشویی بیشتر می‌شود. این قبیل احساسات و هیجاناتی که همسران را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند، برای  سلامت  عمومی و ماندگاری رابطه حیاتی است، به همین دلیل وقتی این  مواد شیمیایی  سالم در بدن زوجین وجود نداشته باشد، احساسات منفی ناامیدی و بی‌لیاقتی در زندگی مجال خودنمایی پیدا می‌کند

برای حل مشکل زودانزالی ابتدا ریشه آن را پیدا کنید

عامل‌های متفاوتی باعث زودانزالی می‌شود. این عامل‌ها را می‌توان به دلایل زیستی (مانند ژنتیک)، شیمیایی و یا روانی تقسیم‌بندی کرد. شایع‌ترین دلایل زودانزالی عبارت است از:

    عصبی بودن: زودانزالی گاهی مشکلی موقتی است که در اوایل ازدواج و چند نزدیکی اول با همسر رخ می‌دهد، اما شوهر به تدریج می‌تواند زمان انزال را کنترل کند. البته برخی آقایان ماه‌ها یا حتی سال‌ها با مشکل زودانزالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

    اضطراب: ارتباط بین اضطراب و زودانزالی پیچیده است. در واقع از یک سو اضطراب می‌تواند منجر به زودانزالی شود، و از سوی دیگر انزال سریع می‌تواند باعث اضطراب شود ـ مسئله قدیمی اول بودن مرغ یا تخم‌مرغ در این باره صادق است. زودانزالی شوهرتان ممکن است ریشه در اضطراب داشته باشد یا او به دلیل زود ارضا شدن دچار اضطراب شود و در نتیجه با مشکلات بیشتری مواجه شود.

    استرس: تحمل دوره‌های  استرس  شدید می‌تواند منجر به زودانزالی شود.

    مشکلات ارتباطی: برخی آقایان وقتی در زندگی زناشویی‌شان با ناسازگاری مواجه می‌شوند و با همسرشان دعوا می‌کنند، دچار حملات زودانزالی می‌شوند. اطلاع نداشتن از وضعیت رابطه و عدم شناخت یکدیگر باعث ایجاد تنش در رابطه زناشویی می‌شود و ارائه عملکرد جنسی رضایت‌بخش را دشوار می‌سازد.

    عادت‌های خودارضایی: بسیاری از آقایان عادت دارند که وقتی تنها هستند به سرعت، ظرف کمتر از چند دقیقه خودارضایی کنند، حال آن که این عادت بدن را برای ارگاسم سریع آموزش می‌دهد. اکثر آقایان هم هنگام استمناء فیلم پورن نگاه می‌کنند که باعث می‌شود حواسشان پرت شود و یادگیری سیگنال‌هایی را که بدن هنگام رسیدن به ارگاسم تولید می‌کند، برای خود سخت‌تر می‌کنند.

    ابتلا به بیماری‌های مختلف: زودانزالی می‌تواند پی‌آمد اختلال نعوظ، اختلال‌های تیروئید، التهاب پروستات، سندروم درد مزمن لگن و مصرف بعضی داروها باشد.

مراجعه به سکس تراپ برای   درمان زود انزالی

سکس تراپی برای درمان زودانزالی نوعی از روان درمانی و مشاوره است که توسط مشاور متخصص در زمینه اختلال‌های جنسی برگزار می‌شود.

در جلسات مشاوره سکس تراپی چه می‌گذرد؟

مشاور سوالاتی را درباره تجربه‌های مختلف زندگی، از جمله رابطه‌ عاشقانه و رابطه جنسی مطرح می‌کند و سعی می‌کند افکار و رفتارهایی را شناسایی کند که به مرور ایجاد شده‌اند و علت یا زمینه‌ساز مشکل زودانزالی یا دیگر اختلالات جنسی هستند. همچنین مشاور تمرین‌هایی را به شما آموزش می‌دهد تا آنها را در خانه برای رفع مشکل زودانزالی انجام بدهید.

در جلسات اول مشاوره معمولاً با مشاور تنها خواهید بود. اگر متاهل باشید و مشاور فکر کند که حضور همسرتان می‌تواند به پیشرفت روند مشاوره کمک کند، چنانچه همسرتان تمایل داشته باشد، احتمال دارد که مشاور توصیه کند تا همسرتان نیز در جلسات حضور داشته باشد. البته نوع خاصی از مشاوره به نام مشاوره زوجین یا زوج درمانی نیز وجود دارد که زن و شوهر باید هر دو در جلسات آن حضور داشته باشند.

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی CBT مبتنی بر این فرضیه است که بعضی افکار منفی منشأ رفتارهای اشتباهی مانند زودانزالی است. رفتاردرمانی شناختی پرکاربردترین نوع مشاوره از انواع روش‌های روان درمانی است که داده‌های موجود کارآمدی آنها را در درمان زودانزالی تایید می‌کند. رفتار درمانی شناختی به جز زودانزالی برای درمان اضطراب و اختلال‌های خلقی، شخصیتی و تغذیه‌ای نیز به کار برده می‌شود.

رفتارها یا افکار منفی مختلفی وجود دارد که علت یا زمینه‌ساز انزال زودرس می‌شود. متداول‌ترین آنها عبارتند از: پزشکان و مشاوران به تجربه دریافته‌اند که اضطراب و شناخت‌های اشتباه زیر نیز می‌تواند منجر به زودانزالی شود:

•     باورهای مربوط به معیوب بودن تصویر بدن مردانه: “آلت من کوتاه‌تر از اونیه که بتونه همسرم رو ارضاء کنه”، “اونقدر مردونگی ندارم که یه مرد واقعی به حساب بیام.”

•     تصورات اشتباه و نداشتن اطلاعات کافی درباره تاثیر مشاهده فیلم‌های پورن در درازمدت بر روی کنترل انزال هنگام رابطه زناشویی

رفتار درمانی شناختی علاوه بر بررسی فرآیندهای شناختی یا همان افکار غالباً شامل رویه‌های  استاندارد  رفتار درمانی نیز می‌شود.

از زود انزالی خود احساس خجالت و شرمندگی نکنید

حتی اگر زودانزالی باعث ایجاد محدودیت‌هایی در زندگی جنسی‌تان شده باشد، مطمئن باشید که سکس تراپ می‌تواند راهکارهای زیادی را در اختیارتان قرار بدهد. از راهکارهای کوتاه مدت گرفته تا طولانی‌تر کردن رابطه و درمان‌های موثر زودانزالی، ده‌ها روش کارآمد وجود دارد که می‌توانید بهترین آنها را با توجه به شرایطتان امتحان کنید. البته اگر زودانزالی شدید باشد، ممکن است غلبه بر آن کار آسانی نباشد. درهر حال اگر درمان را با نگرش درست شروع کنید و فقط به افزایش دادن شانس موفقیت خود در رابطه فکر نکنید، در می‌یابید که زودانزالی آن‌قدرها هم که فکر می‌کردید، مشکل بزرگی نیست. بنابراین از مشکل زودانزالی خجالت نکشید و خودتان را بیهوده تحقیر نکنید. زود ارضاء شدن یک واکنش کاملاً عادی است. علاوه بر این که می‌توانید از جهات مختلف برای درمان زودانزالی اقدام کنید، روش‌های بسیاری برای ایجاد تکنیک‌های مقابله‌ای وجود دارد که سکس‌تراپ آنها را در جلسات مشاوره به شما آموزش می‌دهد.برای رزرو نوبت می‌توانید:

با  شماره تلفن  ۰۲۱۲۲۰۲۴۷۲۸ تماس بگیرید.

به شماره ۰۹۰۳۵۷۱۴۰۶۸ در واتساپ یا تلگرام پیام دهید.

و یا بصورت اینترنتی نوبت خود را در روز و ساعت دلخواهتان رزرو کنید.

تمرین‌هایی برای درمان زودانزالی

این تکنیک‌ها غالباً بخشی از بازآموزی رابطه جنسی هستند. بازآموزی روشی است که به شما یاد می‌دهد چگونه به محرک‌ها جنسی واکنش نشان بدهید. در تمرین‌های بازآموزی یاد می‌گیرید که چگونه میزان تحریک را تعیین و مدیریت کنید. از این رویه گاهی اوقات با اصطلاح ارگاسم تدریجی (edging) نیز یاد می‌شود.

تکنیک استاپ ـ استارت

جیمز سمانز یکی از اولین تمرین‌ها را برای درمان زودانزالی در سال ۱۹۵۶ ابداع کرد. این تکنیک که به آن تکنیک استاپ ـ استارت یا توقف ـ تحریک می‌گویند، به این صورت انجام می‌شود که وقتی به حالت ارگاسم نزدیک می‌شوید، فعالیت جنسی را متوقف می‌کنید و زمانی سکس را دوباره شروع می‌کنید که احساس کنید حالت برانگیختگی و تحریک کاهش یافته است.

سپس به سکس با همسرتان ادامه می‌دهید تا جایی که دوباره ضرورت انزال را احساس کنید. هنگام توقف رابطه می‌توانید روی تنفستان تمرکز کنید تا تحریک کمتر شود. اگر بعد از چند ثانیه توقف هنوز احساس می‌کردید که نزدیک به انزال هستید، احتمالاً سکس را دیر متوقف کرده‌اید و دفعه بعد باید تحریک را زودتر متوقف کنید.

تکنیک فشار دادن مسترز و جانسون

مسترز و جانسون دو سکس تراپ بودند که تکنیک استاپ ـ استارت را در دهه ۱۹۷۰ کمی تغییر دادند. تکنیک مسترز ـ جانسون نیز تقریباً مانند تمرین بالا است، اما علاوه بر این که وقتی نزدیک به ارگاسم می‌شوید، تحریک را متوقف می‌کنید، باید فرنولوم (لگام یا بند) را نیز فشار دهید. فرنولوم نوار پوستی کوچکی است که  پوست  ختنه‌گاه را به حشفه متصل می‌کند و یکی از حساس‌ترین بخش‌های آلت تناسلی است. فرض بر این است که فشار موجب از بین رفتن بخشی از نعوظ و تمایل به انزال می‌شود.

حالت‌ها یا پوزیشن‌های سکس برای زودانزالی

بعضی پوزیشن‌های سکس آلت تناسلی را بیشتر از حالت‌های دیگر تحریک می‌کند. پوزیشن ایده‌آل برای انزال زودرس حالتی است که تحریک آلت را کاهش دهد. حالت‌هایی که باعث قرار گرفتن آلت در عمق واژن می‌شود، معمولاً با تحریک کمتری همراه است. چون پوست ختنه‌گاه حساس‌ترین بخش آلت است، اگر بخش اعظم آلت داخل واژن باشد، باقی ماندن در حالت سکس برایتان آسان‌تر خواهد بود. همچنین تنش عضلانی نیز می‌تواند منجر به انزال شود. به همین دلیل بهتر است در موقعیتی قرار بگیرید که بدنتان منقبض و تحت فشار نباشد.سکس‌تراپ با بررسی شرایط جسمانی و روحی شما و همسرتان پوزیشن‌های سکس که به رفع مشکل زودانزالی کمک می‌کند را به شما آموزش می‌دهد.

زودانزالی در  مردان  یکی  از مشکلات جنسی است که در رابطه زناشویی اختلال ایجاد می‌کند. در واقع زود انزالی مرد بطور غیر قابل کنترلی گاهی قبل از دخول گاهی چند لحظه پس از دخول ارضا می‌شود. این مشکل ممکن از ریشه در مسائل جسمی مانند مربوط به پروستات، عوارض  دارو  و یا مشکلات ناحیه لگن باشد و یا ریشه در استرس و اضطراب داشته باشد و یا بدلیل مشکلات در رابطه عاطفی زن و شوهر باشد. برای درمان این مشکل باید به سکس تراپیست مراجعه کنید سکس تراپ ابتدا ریشه مشکل را پیدا می‌کند و سپس بر اساس آن طرح درمان را برنامه ریزی می‌کند. از جمله راه‌های درمان رفتار درمانی و تکنیک‌های Stop-start و ورزش‌های مربوط به تقویت ناحیه لگن می‌باشد. گاهی هم بسته به نظر درمانگر از درمان‌های دارویی ممکن است استفاده شود.آیا زود انزالی با افزایش سن بدتر می‌شود؟

نتایج یک مطالعه گسترده حکایت از آن دارد که متوسط زمان انزال در مردان مسن کوتاه‌تر از مردان جوان است. بااین حال نمی‌توان نتیجه گرفت که زودانزالی با افزایش سن بدتر می‌شود. در واقع تعیین ارتباط بین سن و زودانزالی دشوار است.

۲.آیا خود ارضایی باعث زود انزالی می‌شود؟

بطور علمی ثابت نشده است که خود ارضایی باعث زود انزالی در مردان می‌شود. اما اگر در زمان خود ارضایی فرد خود را عادت دهد سریع ارضا شود ممکن است این عمل موجب زود انزالی در زمان سکس با همسرش شود.

۳.مدت زمان متداول سکس چقدر است؟

پژوهشگران در یک مطالعه بین‌المللی مدت زمان نزدیکی ۵۰۰ زوج را در یک بازه زمانی چهار هفته‌ای اندازه‌گیری کردند. این مطالعه تا به امروز گسترده‌ترین پژوهشی است که در زمینه مدت زمان سکس انجام شده است. عدد میانه برای مدت زمان سکس در تمام گروه‌های سنی حدود ۵.۴ دقیقه بود. بنابراین ۵۰ درصد آقایان زودتر از ۵.۴ دقیقه و ۵۰ درصد بقیه دیرتر ارضا می‌شوند.

۴.آیا قرصی برای درمان زود انزالی وجود دارد؟

بله دارو و قرص برای درمان زود انزالی وجود دارد مانند پاروکستین، سرترالین، داپوکستین و … که در صورت نیاز و بسته به شرایط جسمانی مراجع  پزشک  یا سکس تراپیست آن‌ها را تجویز می‌کند.

۵.لیدوکائین و اسپری تاخیری به حل مشکل زود انزالی کمک می‌کند؟

اسپری‌های تاخیری و لیدوکائین به درمان دائمی و حل مشکل زود انزالی کمکی نمی‌کنند و فقط بصورت موقت انزال را به تاخیر می‌اندازند و در طولانی مدت ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند. بهتر است مشکل زود انزالی را بصورت ریشه‌ای و اساسی به کمک سکس تراپیست درمان کنید بجای اینکه از راهکارهای موقت استفاده کنید.

۶.خانم‌ها چه برداشتی از زود انزالی همسرشان دارند

از آنجایی که هیچ دو خانمی مانند هم نیستند، پاسخ دادن به این سوال آسان نیست. برخی خانم‌ها اهمیتی به زودانزالی همسرشان نمی‌دهند، اما این مشکل برای بقیه بسیار مهم است. نتایج یک مطالعه بیانگر آن است که خانم‌هایی که شوهرشان دچار مشکل زودانزالی است، همسرشان را به دلیل اختلال زودانزالی سرزنش می‌کنند؛ اما خانم‌هایی که همسرشان دچار اختلال نعوظ است، معمولاً خودشان را سرزنش می‌کنند. بااین حال نمی‌توان این نتیجه را به تمام خانم‌ها تعمیم داد و گفت که تمام خانم‌ها شوهرشان را مقصر مشکل زودانزالی می‌دانند. به علاوه تاکنون مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام نشده است.

۷.با توجه به اینکه من زود انزالی دارم چطور سکس خوبی با همسرم داشته باشم و راضیش کنم؟

بهترین راه برای ارضای همسرتان این است که با هم حرف بزنید. بهترین راه برای درک دیگران گفتگو کردن با آن‌ها است. هرچه بیشتر درباره زندگی جنسی‌ و رابطه زناشویی با همسرتان حرف بزنید، بهتر می‌توانید او را راضی کنید. به علاوه معنای مهارت پیدا کردن در گفتگو درباره رابطه زناشویی این است که هم خودتان می‌توانید با آرامش در این باره حرف بزنید و هم می‌دانید که چطور به همسرتان کمک کنید تا بدون معذب شدن درباره نیازهای جنسیش صحبت کند.

۸.چه غذاهایی برای رفع زود انزالی مناسب هستند؟

تغذیه سالم و مفید در این شرایط می‌تواند به شما کمک کند. سعی کنید  مواد غذایی  مثل زنجبیل، میگو، انار، اسفناج و بادام را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. داشتن  رژیم غذایی  سالم و کم کالری شامل پروتیین و  سبزیجات  و ورزش کردن به صورت مداوم به بهبود  سلامت جنسی  فرد کمک بزرگی می‌کند.

منبع فرتاک نیوز
ارسال نظر

تبلیغات متنی