کد خبر : 2241

معایب مطالعه | گوشی‌های تلفن همراه

یک پژوهش جدید از سوی محققان ژاپنی نشان می‌دهد مطالعه در گوشی‌های هوشمند می‌تواند با معایبی همراه باشد.

به گزارش ورنداز :

بر اساس یک پژوهش جدید که در مجله علمی «Scientific Reports» وابسته به گروه انتشاراتی مجله نیچر منتشر شد، اعلام گردید مطالعه در گوشی‌های هوشمند سبب افزایش «بیش فعالی» در قشر جلوی مغز و کاهش درک مطلب در این افراد می‌شود.

امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری از طریق دستگاه‌های الکترونیکی به مطالعه می‌پردازند. آن‌ها به طور مثال خواندن اخبار، مطالعه کتب و نیز مطالعه برای امتحانهایشان را از طریق گوشی‌های هوشمند و تبلت انجام می‌دهند؛ اما علاوه بر خستگی چشم و سردرد، تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از این دستگاه‌ها به کاهش درک مطلب منجر می‌شود؛ هرچند علت این مسأله مشخص نیست.

در این مطالعه، «موتویاسو هونما» (Motoyasu Honma) محقق اصلی این پژوهش به همراه تیم خود، تحقیقاتی را برای کشف علت احتمالی این مسأله آغاز کرد. محققان ژاپنی در این تحقیق بر روی دو عامل مرتبط با «عملکرد شناختی» متمرکز شدند که آن دو عامل نیز عبارت بودند از: محیط بصری و الگوی تنفسی.

آن‌ها اعلام کردند «محیط بصری» مطالعه بر روی یک صفحه نمایشی ممکن است عملکرد تنفسی و نیز عملکرد مغز را تغییر دهد و همین امر نیز می‌تواند بر عملکرد شناختی در افراد تأثیر بگذارد.

در این پژوهش ۳۴ دانشجوی ژاپنی مشارکت کردند. هر دانشجو در دو آزمایش مطالعه شرکت کرد؛ به طوری که آن‌ها یک متن را بر روی گوشی هوشمند و متنی را نیز بر روی یک کاغذ مطالعه کردند. هر دو متن از رمان‌هایی گرفته شده بودند که نویسنده‌ای واحد داشتند. همچنین تمامی شرایط متوازن شده بود؛ بطوری که هیچ دانشجویی یک متن را دو بار نخواند.

مطالعه بر روی گوشی همراه

زمانی که این دانشجویان در حال مطالعه بودند، بر روی سر آن‌ها از هدبند‌های «طیف نگاری کارکردی فروسرخ نزدیک» (NIRS) استفاده شده بود تا فعالیت در «قشر جلوی مغز» آن‌ها مورد اندازه گیری قرار بگیرد؛ همچنانکه این دانشجویان ماسک‌هایی نیز اطراف دهان و بینی خود زده بودند تا الگو‌های تنفسی آن‌ها نیز مورد اندازه گیری قرار گیرد.

پس از مطالعه متون داده شده، به دانشجویان شرکت کننده آزمونی شامل ۱۰ پرسش مرتبط با محتوای این متون داده شد.

در ابتدا مشخص شد دانشجویان در زمانی که یک متن را بر روی کاغذ خوانده بودند، در مقایسه با گوشی هوشمند، عملکرد بهتری در جواب به پرسش‌های آزمون داشتند و این مسأله نیز صرف نظر از این مورد بود که آن‌ها کدام رُمان را خوانده بودند. این یافته محققان با تئوری که بیان می‌کند مطالعه در دستگاه‌های الکترونیکی سبب اختلال در درک مطلب می‌شود، همخوانی دارد.

محققان همچنین در مرحله بعدی آزمون به تفاوت فعالیت تنفسی دانشجویان به هنگام مطالعه بر روی کاغذ و تلفن هوشمند پی بردند. هنگام مطالعه روی کاغذ، دانش‌آموزان در مقایسه با خواندن با تلفن هوشمند، آه بیشتری می‌کشیدند.

پژوهشگران ژاپنی همچنین دریافتند فعالیت قشر پیشانی مغز در طول مطالعه در هر دو حالت با افزایش همراه بوده است؛ اما مسأله جالب اینجاست که این نوع فعالیت مغزی در زمانی که افراد در حال مطالعه با تلفن هوشمند بودند، در مقایسه با کاغذ، افزایش بیشتری داشته است. هرچند بایستی گفت این افزایش (در هنگام مطاله با گوشی هوشمند) با کاهش آه کشیدن و نیز کاهش درک مطلب همراه بوده است.

قشر پیشانی مغز

موتویاسو هونما می‌گوید: تحقیقات پیشین نشان می‌دهد حتی تنفس عمیقی که به صورت آگاهانه کشیده شود، می‌تواند تأثیر مثبتی بر «عملکرد شناختی» داشته باشد؛ بنابراین من پیشنهاد می‌کنم افرادی که از دستگاه‌های الکترونیکی برای مدتی طولانی استفاده می‌کنند، اقدام به کشیدن نفس‌های عمیق بکنند.

محققان ژاپنی می‌گویند افزایش فعالیت مغز در کنار کاهش نفس‌های عمیق به هنگام مطالعه در دستگاه‌های الکترونیکی، ممکن است علت کاهش درک مطلب ازسوی افراد باشد.

منبع پایگاه مجله scientific reports
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی