کد خبر : 20306

شکر | مصرف شکر | نخوردن شکر

با کاهش مصرف قند در طی 10 روز اتفاقات جالبی در بدن رخ می‌دهد. تأثیرات خونی کاهش مصرف قند و شکر را در این مطلب مطالعه کنید

به گزارش ورنداز :

با کاهش مصرف قند در طی 10 روز اتفاقات جالبی در بدن رخ می‌دهد. تأثیرات خونی کاهش مصرف قند و شکر را در این مطلب مطالعه کنید .

شاید فکر می‌کنیم که اثر غذاها طولانی مدت هستند و ماه‌ها و  شاید بیشتر برای اثر گذاری لازم است اما دکتر رابرت در دانشگاه کالیفرنیا مشاهده کردند که کاهش مصرف شکر در طی 10 روز، سبب پایین آوردن مقدارتری گلیسیرید به میزان 33 واحد، کاهش LDL و کلسترول به میزان 5 واحد و کاهش فشار خون می‌شود. به دلیل کاهش مقدار انسولین و قند خون در تمامی افراد مورد آزمایش، خطر بیماری دیابت به میزان چشمگیری کمتر شد. کالری که از مواد غذایی مختلف تولید می‌شود با هم یکسان نیستند کالری که از شکر تولید می‌شود بالاتر از سایر مواد غذایی است. قند خوراکی از مقادیر مساوی فروکتوز و گلوکز تهیه شده است اما مشکل اساسی در ارتباط با فروکتوز آن است.

اثر شکر بر کبد و بیماری‌های قلبی

فروکتوز یکی از قندهای مضر برای بدن است. منبع عمده انرژی بدن از گلوکز تأمین می‌شود، مقادیر موردنیاز مصرف‌شده و مازاد آن در کبد و عضلات ذخیره می‌گردد. اما چیزی که در مورد فروکتوزی اهمیت دارد این است که مازاد این قند تنها در کبد ذخیره می‌شود. به دلیل که ظرفیت کبد در ذخیره‌سازی فروکتوزی محدود است مازاد آن تبدیل به چربی می‌شود و چربی وارد خون می‌شود. چربی اضافه در رگ‌های خونی رسوب می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

تغییر سبک زندگی و نیاز به‌دقت بیشتر در مصرف شکر

در باستان، قبل از اینکه شکر خالص شود و به‌صورت حبه‌های قند درآید تنها منبع فروکتوزی همان میزان جزئی موجود در میوه‌ها بود. اما امروزه هر فرد به‌طور میانگین سالانه 60 کیلوگرم فروکتوزی مصرف می‌کند. از سویی دیگر به دلیل تغییر سبک زندگی و کاهش تحرک جسمانی میزان مصرف شکر و تولید چربی در بدن با مقدار سوخت‌وساز آن‌هم خوانی ندارد. یک مورد منفی دیگری که در ارتباط با فروکتوزی وجود دارد این است که فروکتوزی برخلاف سایر مواد غذایی تولیدکننده چربی تأثیری در مهار کردن هورمون‌های اشتهاآور ندارد. بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی فروکتوزی کمتر بر کاهش اشتها تأثیرگذار هستند.بیشینه مقدار قند افزوده شده که یک نفر در روز می تواند مصرف کند برابر با:

مردان: 150 کالری در روز (37.5 گرم یا 9 قاشق چایخوری)

زنان: 100 کالری در روز (25 گرم یا 6 قاشق چایخوری)

قند افزوده شده یکی از بدترین مواد تشکیل دهنده در رژیم غذایی مدرن است. قند افزوده شده  کالری   خالی بدون مواد مغذی افزوده شده را به ارمغان می آورد و به بسیاری از مشکلات سلامت منجر می شود.

منابع اصلی قندهای افزوده شده شامل نوشیدنی های غیر الکلی، آب نبات ها، کیک ها، کلوچه ها، و نوشیدنی های میوه ای پردازش شده هستند. با این وجود، مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که دارای قند افزوده شده هستند.

فواید کاهش و حذف قندهای افزوده شده از رژیم غذایی بی شمار هستند. در ادامه قصد داریم آن چه برای بدن پس از ترک قند رخ می دهد را ارائه کنیم.

جلوگیری از افت انرژی

خوردن قند زیاد می تواند به افت انرژی منجر شود و احساس خستگی و تحریک پذیری را در شما ایجاد کند. مصرف مقادیر زیاد هر نوع قندی در ابتدا به نظر می رسد سطوح انرژی را نسبت به مقدار مصرف شده افزایش می دهد. اما خیلی زود نتیجه ای جز کاهش شدید سطوح انرژی نخواهد داشت.

قند به سرعت تجزیه می شود و به افزایش ناگهانی سطوح قند خون منجر می شود. طی این زمان، مغز تولید اُرکسین، نوروپپتید مسئول احساس هشدار، را متوقف می کند.

مطالعه ای که در سال 2014 در نشریه Physiology & Behavior منتشر شد، نشان داد، موش هایی که یک رژیم غذایی کم چربی، با قند بالا و آرد پالایش شده را مصرف کرده اند، چاق‌تر بوده و تمایل کمتری به کار برای دریافت پاداش نسبت به موش هایی که یک رژیم غذایی متعادل داشته، نشان داده اند.

قند بیش از اندازه، مغز، اعصاب، دستگاه گوارش و عضلات را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر بدن شما مواد مغذی مناسب را دریافت نکند با خستگی و بیزاری مواجه خواهید شد. به جای مصرف یک نوشیدنی یا دسری شیرین می توانید میان وعده ای سرشار از پروتئین را انتخاب کنید تا سطوح هوشیاری و انرژی خود را بالا نگه دارید.

کمک به کاهش وزن

قند کالری های خالی به بدن می رساند و موجب افزایش وزن می شود. هنگامی که بیش از اندازه قند مصرف می کنید، بدن میزان مورد نیاز را تبدیل به انرژی می کند و میزان اضافی را در قالب چربی ذخیره می کند. در نهایت، این چربی های افزایش یافته خود را در دور کمر، باسن، ران ها و صورت نشان می دهند.

مطالعات مختلف رابطه بین قند و افزایش وزن را تایید کرده اند. مطالعه ای که در سال 2001 در نشریه The Lancet منتشر شد، نشان داد که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند با چاقی در کودکان مرتبط است.

مطالعه ای که در سال 2005 در نشریه Nutrition & Metabolism منتشر شد از افزایش هشدار دهنده مصرف فروکتوز به عنوان عاملی مهم در اپیدمی چاقی و دیابت های مقاومت به انسولین هم در کودکان و هم بزرگسالان خبر داد.

نتایج مطالعه ای دیگر که در سال 2006 در نشریه International Journal of Obesity منتشر شد، نقش نوشیدنی های شیرین شده با قند در چاقی را تایید کرد.

ترک مصرف قند می تواند به کاهش وزن کمک کند و از مشکلات سلامت که اضافه وزن به ارمغان می آورد، جلوگیری کند. در ابتدای مسیر ترک قند ممکن است هوس و تمایل بیشتری به مصرف قند داشته باشید، اما با گذشت زمان این هوس کمتر می شود.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

مصرف بیش از اندازه قند به رسوب چربی در اطراف کبد منجر می شود که با گذشت زمان نتیجه ای جز مقاومت به انسولین از طریق تحت تاثیر قرار دادن عملکرد لوزالمعده نخواهد داشت.

مطالعه ای که در سال 2004 در نشریه Journal of the American Medical Association منتشر شد، نشان داد که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند با افزایش وزن بیشتر و خطر افزایش یافته ابتلا به دیابت نوع 2 در بانوان مرتبط بوده است.

مطالعه ای دیگر که در سال 2010 در نشریه Diabetes Care منتشر شد، نشان داد که افزون بر افزایش وزن، مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های شیرین شده با قند با ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 مرتبط بوده است.

مطالعه ای که در سال 2013 در نشریه Plus One منتشر شد به تجزیه و تحلیل چندین مطالعه پرداخته بود و نتیجه گیری کرد که در دسترس بودن قند یک عامل تعیین کننده آماری قابل توجه از میزان شیوع دیابت در سراسر جهان است.

از آنجایی که قند مصرفی احتمالا یکی از دلایل اصلی دیابت است، افرادی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به این بیماری طی سال های پیش رو قرار دارند، با پرهیز از مصرف قند می توانند از فواید پرهیز از مصرف آن بهره‌مند شوند.

منبع عصر ایران
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی