کد خبر : 19745

کنکور سراسری | نوبت اول کنکور

متفاوت‌ترین کنکور سال‌های گذشته فردا آغاز می‌شود

به گزارش ورنداز :

متفاوت‌ترین کنکور سال‌های گذشته فردا آغاز می‌شود

نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای پنجشنبه ۲۹ دی و جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. از سال ۱۳۴۷ تاکنون که کنکور برگزار شده ۵۴ سال تجربه برگزاری آزمون نشان داده است که این غول بزرگ همچنان مهمان خانه‌های داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها است و تغییرات تنها در جهت تغییر شکل سنجش و پذیرش دانشجو قرار گرفته و ساختار پذیرش دانشجو همچنان در گرو جلسه‌ای چند ساعته است. اما مصوبه جدید سال ۱۴۰۱ چند تغییر را برای اولین بار در کنکور ایجاد کرده است.نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای پنجشنبه ۲۹ دی و جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. از سال ۱۳۴۷ تاکنون که کنکور برگزار شده ۵۴ سال تجربه برگزاری آزمون نشان داده است که این غول بزرگ همچنان مهمان خانه‌های داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها است و تغییرات تنها در جهت تغییر شکل سنجش و پذیرش دانشجو قرار گرفته و ساختار پذیرش دانشجو همچنان در گرو جلسه‌ای چند ساعته است. اما مصوبه جدید سال ۱۴۰۱ چند تغییر را برای اولین بار در کنکور ایجاد کرده است.

اجرای چهار تغییر اولیه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگیمصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد. چهار تغییر مهم در کنکور ۱۴۰۲ «حذف دروس عمومی»، «تاثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه ها» و «برگزاری دو بار در سال» از امسال اجرا شد.بر اساس این ماده واحده؛ «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»تحول دیگر حذف دروس عمومی و به تبع آن حذف دفترچه شماره یک دروس عمومی از جلسه کنکور است. به این ترتیب دروس عمومی از کنکور به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود تا فرد بتواند دروس عمومی را به صورت تشریحی و عمیق بخواند.هدف از برگزاری سالی دو بار کنکور نیز کاهش استرس داوطلبان و خانواده‌ها عنوان شده است. همچنین با حذف زیرگروه‌ها دیگر داوطلب تنها یک نمره و یک رتبه خواهد داشت و در کارنامه جزئیاتی مانند رتبه و نمره در زیرگروه باعث سردرگمی داوطلب نمی‌شود.

جابجا شدن زمان آزمون گروه علوم تجربی برای اولین بارنوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. همیشه روز اول به گروه علوم ریاضی و فنی اختصاص داشت اما برای نخستین بار در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲، روز اول فرایند برگزاری کنکور به گروه علوم تجربی اختصاص یافته است.

به این ترتیب پرجمعیت‌ترین روز برگزاری کنکور با ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر داوطلب صبح پنجشنبه ۲۹ دی ماه است.

منبع ۵۵ آنلاین
ارسال نظر

تبلیغات متنی