کد خبر : 19596

کنجد | خواص کنجد

چند خاصیت مهم کنجد را در این مطلب آورده ایم

به گزارش ورنداز :

چند خاصیت مهم کنجد را در این مطلب آورده ایم 

کنجد  ضد ریزش مو  است. اگر می خواهید از ریزش مو جلوگیری کنید مصرف کنجد را فراموش نکنید. کنجد دشمن پوکی استخوان و ضد ورم مفاصل و رماتیسم است. همچنین این دانه مغذی ضد سرطان و قارچ بوده و هوش و بینایی شما را تقویت می کند. علاوه بر اینها کنجد قادر است کلسترول را کاهش دهد. بنابراین در مصرف کنجد خسیس نباشید.دانه‌های کنجد سرشار از مواد معدنی ضروری مانند روی، مس، منیزیم و کلسیم هستند. علاوه‌بر این، دانه‌های کنجد از نظر برخورداری از ویتامین B، ویتامین E، آنتی‌اکسیدان، فیبر و پروتئین بسیار غنی هستند. همچنین، کنجد دارای مقادیر زیادی پروتئین و پلی‌فنول‌های چربی‌سوز است و اگر در مسیر کاهش وزن قرار دارید، قراردادن آن در رژیم غذاییتان اقدامی کاملا هوشمندانه محسوب می‌شود.ارزش غذایی ۱۰۰ گرم کنجد عبارت است از:

• انرژی: ۵۶۳ کیلوکالری

• کربوهیدرات: ۲۵ گرم

• فیبر: ۱۶.۸ گرم

• چربی: ۴۳.۳ گرم

• پروتئین: ۱۸.۳

• کلسیم: ۱۴۵۰ میلی‌گرم

• آهن: ۹.۳ میلی‌گرم

• فسفر: ۵۷۰ میلی‌گرم

• مس: ۲.۲۹ میلی‌گرم

• روی: ۱۲.۲۰ میلی‌گرم

وجود این ترکیبا مغذی در دانه‌های کنجد، باعث شده‌اند که کنجد خام و بوداده مزایای زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشند.

خواص کنجد برای سلامتی

اگر دوست دارید دانه‌ای خوش‌طعم و مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ما به شما کنجد را پیشنهاد می‌کنیم. در کنار طعمی عالی، خواص کنجد خام و بوداده مهم‌ترین دلیلی‌ست که افراد را به‌سوی مصرف این دانه‌های کوچک اعجاب‌انگیز سوق می‌دهد و هزاران سال است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین خواص کنجد خام، بوداده و روغن کنجد برای سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. منبعی غنی از فیبرسه قاشق غذاخوری دانه کنجد (معادل ۳۰ گرم)، ۳.۵ گرم فیبر دارد که ۱۲% از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می‌کند. فیبر، سلامت دستگاه گوارش شما را تامین می‌کند و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت نوع ۲ موثر است. اگر از مشکلات گوارش رنج می‌برید، با اضافه‌کردن کنجد به رژیم غذایی‌تان، می‌توانید از خواص کنجد برای معده و دستگاه گوارش بهره ببرید.

۲. کاهش کلسترول

بعضی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم کنجد به کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا که زمینه‌ساز خطر بیماری قلبی هستند، کمک می‌کند. برای بررسی خواص کنجد در کاهش کلسترول، در آزمایشی از 38 نفر خواسته شد که به مدت 2 ماه، روزانه 5 قاشق غذاخوری (معادل 40 گرم) کنجد میل کنند. پس از این مدت، مشاهده شد که کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید آن‌ها 10% کاهش پیدا کرده است.

۳.تامین پروتئین مورد نیاز گیاه‌خواران

اگر گیاه‌خوار هستید، توصیه می‌کنیم حتما کنجد را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. هر ۳۰ گرم کنجد بوداده، حاوی ۵ گرم پروتئین است و مصرف آن در کنار سایر منابع گیاهی پروتئین (مانند حبوبات) می‌تواند بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

۴. کاهش فشار خون

فشار خون بالا، امروزه پدیده‌ای شایع است و شما با افزودن کنجد به رژیم غذایی خود، تا حدی می‌توانید با آن مبارزه کنید. دانه‌های کنجد سرشار از منیزیم هستند و به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. علاوه‌بر این، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه‌های کنجد مانع از تجمع پلاک در شریان‌ها می‌شوند و فشار خون را در محدوده نرمال نگه می‌دارد.

۵. افزایش سلامت استخوان‌ها

بعضی از مواد مغذی موجود در کنجد (کلسیم، منیزیم و روی) به افزایش سلامت استخوان‌ها و تقویت آن‌ها کمک می‌کنند. برای آن‌که از خواص کنجد برای بهبود سلامت استخوان‌هایتان بهره بیشتری ببرید، سعی کنید کنجد را به‌صورت برشته و خیس‌داده‌شده استفاده کنید.

۶. مبارزه با التهاب بدن

التهاب باعث ایجاد بیماری‌های مزمنی مثل چاقی، سرطان و بیماری‌های قلبی شود. مطالعات نشان داده است که دانه‌ها و روغن کنجد، تاثیر ضد التهابی را برای بدن به ارمغان می‌آورند.

۷. مبارزه با کم‌خونی

دانه‌های کنجد حاوی آهن، مس و ویتامین B6 هستند؛ موادی که تولید سلول‌های خونی و گلبول قرمز را افزایش می‌دهند. اگر از کم‌خونی و ضعف رنج می‌برید، مصرف کنجد به همراه خرما را دست کم نگیرید. خواص کنجد و خرما برای درمان کم‌خونی بسیار فراوان است.

۸. کنترل قند خون

دانه‌های کنجد کربوهیدرات بسیار کمی دارند و در عین حال، غنی از پروتئین‌‌ها و چربی‌های سالم هستند. همین مسئله هم موجب شده است که کاهش قند خون یکی از خواص کنجد خام، بوداده و روغن کنجد باشد.

۹. تقویت سیستم ایمنی بدن

دانه‌های کنجد منبع خوبی از چند ماده مغذی‌ست که برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری هستند؛ از جمله روی، مس، آهن، ویتامین E و ویتامین B6. برای در امان ماندن از سویه‌های جدید ویروس کرونا، از مصرف روزانه کنجد غفلت نکنید.

۱۰. بهبود آرتروزآرتروز شایع‌ترین علت درد مفاصل است و اغلب هم زانوها را درگیر می‌کند. التهاب و آسیب اکسیداتیو به غضروف، از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که در بروز آرتروز نقش دارند. ترکیبات کنجد دارای خاصیت صد التهابی هستند و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از غضروف‌های استخوان حفاظت می‌کنند.

۱۱. کمک به سلامت کبد و درمان کبد چرب

ترکیبات موجود در کنجد، به بهبود بیماری کبد چرب کمک می‌کند. اگر کبدتان چرب است می‌توانید کنجد را به برنامه‌های غذایی خود اضافه کنید و در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب، از خواص کنجد برای کبد هم در درمان کبد چرب بهره ببرید.

منبع رکنا اسنپ
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی