کد خبر : 19498

سرطان | کاهش ابتلا به سرطان

زنان با هر بار بارداری و زایمان از احتمال مبتلا شدن به انواع سرطان دور می شوند و بدن سالم تری نسبت به سایر افراد خواهند داشت.

به گزارش ورنداز :

کاهش ابتلا به سرطان

زنان با هر بار بارداری و زایمان از احتمال مبتلا شدن به انواع سرطان دور می شوند و بدن سالم تری نسبت به سایر افراد خواهند داشت.

بر اساس پژوهش‌های محققان، داشتن فرزندان بیشتر، احتمالاً خطر ابتلا به سرطان آندومتر را در زنان کاهش می‌دهد. محققان از تجزیه‌وتحلیل ژنتیکی برای بررسی عوامل خطر سرطان آندومتر استفاده کردند و دریافتند که زنانی که سه فرزند دارند در مقایسه با زنانی که فرزند ندارند، احتمالاً ۵۰ درصد کمتر به سرطان آندومتر مبتلا می‌شوند.

یکی از محققان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا گفت: دریافتیم دفعات بیشتر بارداری زنان یا مدت بیشتر استفاده آن‌ها از قرص‌های ضدبارداری (دوران‌هایی که بدن در معرض هورمون استروژن کمتری قرار می‌گیرد) با کاهش احتمال ابتلا به سرطان آندومتر مرتبط است. مطالعات قبلی نشان داده بود که بارداری چندقلویی و استفاده از قرص‌های ضدبارداری ممکن است خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش دهد؛ اما این اولین پژوهشی است که از تجزیه‌وتحلیل ژنتیکی برای بررسی چندین عامل خطر به طور هم‌زمان استفاده می‌کند.

 

فرزند بیشتر و کاهش ابتلا به سرطان

 

سرطان آندومتر نوعی سرطان است که پوشش داخلی رحم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پنجمین سرطان شایع در میان زنان استرالیایی است که یک نفر از هر ۵۲ نفر به آن مبتلا می‌شوند.

به گفته محققان، سطوح بالای هورمون استروژن در برابر هورمون پروژسترون، یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان آندومتر است. هم بارداری و هم قرص‌های ضدبارداری، هورمون پروژسترون را افزایش می‌دهند به همین دلیل است که شاهد یک اثر محافظتی در برابر این سرطان هستیم. به بیان ساده، هرچه سطوح هورمون استروژن زنان کمتر باشد، خطر ابتلای آن‌ها به سرطان آندومتر کمتر خواهد بود.

 

منبع ایرنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی