کد خبر : 19437

جویدن ناخن | درمان جویدن ناخن

جویدن ناخن در ابتدا می تواند یک رفتار نسبتاً غیر مخرب باشد. این عادت در ابتدا می‌تواند صرفاً یک نگرانی در مورد زیبایی باشد. اما به تدریج می‌تواند به یک مشکل جدی و طولانی مدت نیز تبدیل شود.

به گزارش ورنداز :

جویدن ناخن در ابتدا می تواند یک رفتار نسبتاً غیر مخرب باشد. این عادت در ابتدا می‌تواند صرفاً یک نگرانی در مورد زیبایی باشد. اما به تدریج می‌تواند به یک مشکل جدی و طولانی مدت نیز تبدیل شود.

علل جویدن ناخن

ممکن است یک ارتباط ژنتیکی با اونیکوفاژی وجود داشته باشد. به نظر می رسد برخی از افراد زمینه ژنتیکی در جهت ایجاد BFRB دارند. همچنین اختلالات خلقی و اضطرابی که از اقوام درجه یک به ارث برسد نیز که در بروز اختلال جویدن ناخن موثر است.

جویدن ناخن معمولا با اضطراب همراه است. طبق نتایج به دست آمده عمل جویدن ناخن باعث کاهش استرس، تنش یا حس کسل بودن می‌شود. افرادی که به طور عادی ناخن های خود را می جوند، اقرار می‌کنند که وقتی احساس عصبی بودن، بی حوصلگی، تنهایی یا حتی گرسنگی دارند، این کار را انجام می دهند

درمان جویدن ناخن

داروهای قدیمی که برای جلوگیری از جویدن ناخن استفاده می‌شوند، عموما بی اثر هستند. از جمله این داروها می‌توان به استفاده از محصولات با طعم تلخ بر روی ناخن ها اشاره کرد، که به مرور زمان عادی می‌شوند.

مداخلاتی مانند گذاشتن یک مانع که از تماس بین دهان و ناخن ها جلوگیری می کند نیز یک روش مقابله با جویدن ناخن است. این موانع می‌تواند استفاده از دستکش معمولی یا دستکش های بدون انگشت، جوراب و وسایل نگهدارنده و بایت پلیت (ابزار ثابتی است که برای جلوگیری و رفع عاداتی چون مکیدن انگشت و جویدن ناخن به کار گرفته می شود) یکی دیگر از این روش‌ها است. استفاده از این وسایل می تواند به عنوان مانعی برای گاز گرفتن یا جویدن ناخن باشد.

در موارد شدید، درمان باید بر کاهش یا از بین بردن عوامل حسی مرتبط با جویدن ناخن متمرکز شود. درمان شناختی رفتاری (CBT)، با تمرین عادت معکوس و آرام سازی عضلات پیش رونده، پذیرش و تعهد درمانی (ACT) به همراه تکنیک خودیاری که به عنوان جداشدگی حرکات شناخته می شود، در برخی از موارد BFRB مفید است.

هرگونه درمان موفقیت آمیز روی اونیکوفاژی با تقویت نقاط مثبت و پیگیری‌های معمول، نیاز به اجازه و همکاری کودک یا بزرگسالانی دارد که ناخن های خود را می جوند.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد جویدن ناخن می‌توانید از راهنمایی‌های دکتر متخصص روانشناس و دکتر متخصص اعصاب و روان استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب روانپزشک یا روانشناس مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان روانشناس مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید

منبع درمانکده
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی