کد خبر : 1845

گرما زدگی

تولید گرما در بدن به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارت باعث گرمازدگی میشود.

به گزارش ورنداز :
گرمازدگى خفیف که در واقع کم طاقتىهاى ناشى از گرماست و با وجود آنکه علائمى شبیه به بیمارى گرمازدگى شدید دارد، ولى پس از اقدامهای درمانى ابتدایى به سرعت از بین میرود.
 گرمازدگى حاد که در صورت مداوا نشدن سریع، پیامدهاى خطرناک و گاهى کشنده را به همراه خواهد داشت.
مسائل و مشکلات جسمى ناشى از گرما ،هیچ ارتباطى با میزان قدرت بدنی افراد ندارد.
حتى ورزشکاران نیز ممکن است در معرض این خطر قرار گیرند، زیرا گرمازدگى در هر دو نوع خود حاصل تغییراتى است که بر اثر گرما در بدن ایجاد میشود. به این معنا که هرچه بدن گرماى بیشترى دریافت کند، میزان تعریق آن بالاتر میرود. در این صورت آب بدن به همراه عرق کاهش مییابد. در برخى از موارد، تعریق زیاد حتى به کاهش نمک موجود در بدن نیز منجر شده و گرمازدگى حادى را سبب میشود.
از جمله علائم گرمازدگى در هر دو نوع میتوان به تشنگى مفرط، کاهش اشتها، سردرد، سرگیجه و حالاتى شبیه آنفلوآنزا به همراه تهوع و استفراغ اشاره کرد که البته در نوع حاد آن غشی، افزایش ضربان قلب، نداشتن تمرکز و شوک نیز به موارد فوق اضافه میشوند، ولى آنچه همواره توصیه میشود پیشگیرى است.
رعایت موارد زیر میتواند موجب پیشگیری گرمازدگی شود:
ـ از حضور طولانى مدت در گرما بپرهیزید، به خصوص افرادى که از آستانه تحمل کمترى نسبت به گرما دارند یا پیش از این به گرمازدگى مبتلا شدهاند.
ـ آب بنوشید. هنگامى که مجبور هستید ساعاتى را بیرون از خانه سپرى کنید، شیشه آبى به همراه ببرید و مرتب آب بنوشید.
ـ میوه و سبزى مصرف کنید.
اغلب میوهها و سبزىها حاوى کمى نمک و آب فراوان و براى جلوگیرى از گرمازدگى مناسب هستند.
ـ قهوه و نسکافه مصرف نکنید، زیرا کافئین موجود در این نوشیدنیها، کاهش مایعات بدن را سرعت می بخشد و میزان تعریق را بالا میبرد.
ـ سیگار نکشید.
سیگار کشیدن سبب انقباض رگها می شود و بر توانایى بدن شما براى سازش با گرماى محیطی که در آن قرار دارید، تاثیر منفى میگذارد.
ـ از آب خنک استفاده کنید. شستن سر و گردن با آب خنک به کاهش دماى بدن کمک میکند.
البته لازم به ذکر است که آب خیلى سرد ، انقباض رگهاى خونى زیر پوست رادرپی خواهد داشت در شرایطى که خون به سمت سطوح داخلى تر بدن حرکت میکند، همزمان دماى منطقه را بالا میبرد. بنابراین آب خیلی سرد توصیه نمىشود.
ـ همیشه بادبزنى به همراه خود داشته باشید. باد زدن سبب بخار شدن عرق روى پوست و در نتیجه خنک شدن سطح آن می شود و از افزایش دماى بدن جلوگیرى میکند.
ـ از کلاه یا سایبان استفاده کنید. هر چه از تماس مستقیم پوست با اشعه خورشید کم کنید، تاثیر گرما کمتر خواهد بود. با توجه به این که رگهاى خونى در منطقه سر و گردن به سطح پوست بسیار نزدیک است، دریافت یا از دست دادن گرما نیز در آنها با سرعت بیشترى انجام میگیرد. در نتیجه کلاه یا هر پوشش دیگرى مانند آن روى سر میتواند مانعى براى دریافت سریع گرما باشد. در برخى از کشورها، استفاده از چتر براى جلوگیرى از تاثیر گرماى خورشید بر بدن بسیار رایج است، ولى در کشور ما متاسفانه کارى عجیب به نظر میآید.
ـ در انتخاب رنگ و جنس پارچه لباسهاى خود دقت کنید. در پارچههایى که ترکیبى از مواد پلىاستر و کتان هستند، تبادل هوا راحت تر از پارچههاى 100 درصد کتان صورت میگیرد، در نتیجه براى تابستان مناسب ترند. انتخاب لباس هایى با رنگهاى روشن هم همواره براى انعکاس گرما توصیه میشود.
حالا اگر با توجه به سهل انگارى در انجام توصیههاى فوق، مشکل گرمازدگى به وجود آمد، باید دنبال به کارگیرى اقدامهای اولیه و راهکارهایى برای بهبودى یا کاهش علائم تا مراجعه بیمار به پزشک باشید.
از آنجا که علائم هر دو نوع گرمازدگى به هم شبیه است، تشخیص آنها از یکدیگر نیاز به گذشت اندکى زمان دارد. به این معنا که اگر پیامدهاى ناشى از گرمازدگى پس از خروج فرد از منطقه گرما و مراقبتهاى اولیه و گذشت نیم ساعت اثربخش نبود، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

 

 

منبع نازوب
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی