کد خبر : 18018

یلدا | دسر یلدایی

اگر بدنبال ایده راحت و جالب برای دسر شب یلدا هستید این مطلب را از دست ندهید

به گزارش ورنداز :

اگر بدنبال ایده راحت و جالب برای دسر شب یلدا هستید این مطلب را از دست ندهید 

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. دسر یلدایی یکی دیگر از تدارکات مخصوص شب یلدا می باشد و تا به امروز رسپی های خیلی زیادی برای دسر یلدایی نوشته شده است. دسر یلدایی که در ادامه می خواهیم آن را به شما آموزش دهیم به صورت لیوانی و بدون همزن و بدون فر درست می شود و طرز تهیه آن بسیار ساده و آسان است و به راحتی می توانید آن را برای شب یلدا تدارک ببینید

مواد لازم برای لایه سبز
آب 2 لیوان
نشاسته 3 قاشق غذاخوری
شکر 6 قاشق غذاخوری
وانیل یا اسانس طالبی مقداری
رنگ سبز مقداری
مواد لازم برای لایه سفید
شیر 1 لیوان
نشاسته یک و نیم قاشق غذاخوری
شکر 3 قاشق غذاخوری
پودر نارگیل 2 قاشق غذاخوری
وانیل مقداری  
مواد لازم برای لایه قرمز
آب انار یا آب معمولی 2 لیوان
نشاسته 3 قاشق غذاخوری
شکر 6 قاشق غذاخوری
وانیل مقداری
رنگ قرمز مقداری

مرحله اول

برای درست کردن دسر یلدایی ابتدا با قلم مو یا با یک گوش پاک کن تمیز روی لیوان های شفاف مورد نظرمون را با مقداری از رنگ ژله ای سبز، خطوطی شبیه به خطوط هندوانه روی یک سوم لیوان ها می کشیم و بعد کنار می گذاریم تا خنک شود.

مرحله دوم

بعد لایه سبز را درست می کنیم. برای این کار همه مواد گفته شده برای این لایه به جز اسانس را باهم مخلوط کرده و روی حرارت می گذاریم و صبر می کنیم تا بجوشد.

مرحله سوم

وقتی که جوشید حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم چند تا جوش بزند. بعد اسانس را اضافه کرده و حرارت را خاموش می کنیم و صبر می کنیم تا مواد کمی از حرارت بیفتد.

مرحله چهارم

سپس مواد آماده شده را درون لیوان ها می ریزیم و بعد در یخچال می گذاریم تا حدود نیم تا یک ساعت بماند و خوب ببندد.

مرحله پنجم

در ادامه به سراغ تهیه لایه سفید می رویم. برای این کار همه مواد گفته شده برای این لایه به جز وانیل را مخلوط کرده و روی حرارت می گذاریم تا بجوشد.

مرحله ششم

وقتی که به جوش آمد حرارت را کم کرده و صبر می کنیم تا چند تا جوش بزند. سپس وانیل را اضافه کرده و مواد آماده شده را از روی حرارت برمی داریم و صبر می کنیم تا کمی خنک شود.

مرحله هفتم

حالا لیوان ها را از یخچال بیرون می آوریم و مواد آماده شده را بر روی لایه سبز می ریزیم. توجه کنید لایه سفید مقدارش باید نصف بقیه لایه ها باشد و باریک تر باید باشد.

مرحله هشتم

سپس لیوان ها را داخل یخچال می گذاریم تا لایه سفید هم خوب ببندد و به سراغ درست کردن مواد لایه قرمز می رویم. مواد لایه قرمز را همانند لایه سبز و سفید درست می کنیم و کنار می گذاریم تا کمی از داغی بیفتد.

مرحله نهم

بعد از اینکه لایه سفید خوب بسته شد مواد لایه قرمز آماده شده را بر روی لایه سفید می ریزیم و دوباره یک ساعت در یخچال استراحت می دهیم تا لایه قرمز هم خوب ببندد.

مرحله دهم

پس از یک ساعت دسر یلدایی آماده شده را از یخچال بیرون می آوریم و روی آن را با شکلات چیپسی یا هر مواد دیگری که دوست داشتید تزیین می کنیم. با این مقدار مواد گفته شده می توانید تعداد 6 لیوان دسر یلدایی خوشمزه و خانگی درست کنید.

منبع بارونک
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی