کد خبر : 17533

سینوس ها | سلامت سینوس ها | درمان سینوزیت

کاوک آماس یا سینوزیت (Sinusitis) یک وضعیت شایع است که در آن پوشش سینوس ها متورم شده و معمولاً به دلیل یک عفونت ویروسی به وجود می آید. این عارضه اغلب مواقع ظرف ۲ تا ۳ هفته پیشرفت می کند.

به گزارش ورنداز :

درمان سینوزیت 

کاوک آماس یا سینوزیت (Sinusitis) یک وضعیت شایع است که در آن پوشش سینوس ها متورم شده و معمولاً به دلیل یک عفونت ویروسی به وجود می آید. این عارضه اغلب مواقع ظرف ۲ تا ۳ هفته پیشرفت می کند. در صورتی که سینوزیت به طور مکرر اتفاق بیفتد یا علائم بسیار شدیدی داشته باشد، نیاز است برای درمان سینوزیت، نزد یک متخصص گوش، حلق و بینی با تجربه، مراجعه نمایید.

اما اگر بخواهیم دقیق تر در مورد بروز این بیماری صحبت کنیم باید بگوییم که صورت انسان دارای حفراه های بسیاری است که به آن ها سینوس گفته می شود. سینوس ها در استخوان های ناحیه جمجه و صورت انسان، پشت استخوان گونه ها، پیشانی و اطراف بینی قرار دارند که با هوا پر شده اند. این حفره ها همگی دارای پوششی نرم هستند که به آن مخاط گفته می شود و معمولاً از طریق بینی و با عبور از مجرای بینی، ترشح می شوند.

زمانی که فرآیند ابتلا به سینوزیت رخ می دهد، غشاهای مخاطی بینی، گلو و حتی سینوس ها ملتهب شده و دچار تورم می شوند. بنابراین مجراها و کانال های عبوری به دلیل تورم ناحیه سینوس، مسدود می شوند و این گرفتگی، فضایی مرطوب و آماده برای عفونی شدن را ایجاد می نماید. سپس سینوس هایی که دچار عفونت شده و امکان تخلیه نیز برای آن ها وجود ندارد، مملو از چرک شده و علائمی مانند ترشحات غلیط به رنگ سبز یا زرد، درد در ناحیه صورت و … را ایجاد می کنند.

التهاب سینوس‌ها با بخور روغن بابونه کاهش می یابد. متخصص طب سنتی  گفت: افرادی که سینوزیت دارند، از مصرف مواد تحریک کننده پرهیز کنند.مژگان تن‌ساز گفت: بیمارانی که بر اثر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا  دچار سرفه می شوند، اگر سرفه خشک دارند، باید رطوبت حلق افزایش پیدا کند که برای انجام این کار مصرف سوپ جو و سوپ برنج توصیه می شود.

او افزود: برای افزایش رطوبت حلق می توان از مالش سینه با روغن بنفشه و بادام استفاده کرد تا میزان سرفه های بیماران کاهش پیدا کند.

بهترین درمان خوراکی ضد سرفه

این متخصص طب سنتی گفت: اگر سرفه افراد دارای خلط باشد، برای خروج خلط از سینه باید تلاش کرد و مصرف دمنوش های آویشن و غذاهای گرم و رقیق مناسب این بیماران خواهد بود.

به گفته وی افرادی که  سینوزیت  دارند، از مصرف مواد تحریک کننده مانند تربچه، فلفل، سیر و پیاز خام، ترشی و تره پرهیز کنند. آن ها باید از مواد غذایی ساده به همراه سیب و لیمو شیرین استفاده کنند.

تن‌ساز بیان کرد: بخور روغن بابونه التهاب سینوس ها را کاهش می دهد. مصرف لبنیات، ماست ترش و مرکبات ترش مناسب این بیماران نخواهد بود.

او گفت: افرادی که سینوزیت دارند، نباید باد سرد به صورتشان بخورد. هنگام موتور سواری باید سینوس های خود را بپوشانند تا در معرض باد سرد قرار نگیرند

منبع رکنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی