کد خبر : 15597

آنفلانزای پرندگان | درمان آنفلانزای پرندگان

در این مطلب، بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان بررسی شده و به تمامی سوالات درباره این بیماری، علایم و روش های درمان آن پاسخ داده شده است.

به گزارش ورنداز :

در این مطلب، بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان بررسی شده و به تمامی سوالات درباره این بیماری، علایم و روش های درمان آن پاسخ داده شده است.انواع ویروس آنفولانزا ، ویروس های RNAدار وبا تغییر پذیری بالا هستند که پرندگان  و پستانداران از جمله انسان ها را آلوده می کند. آنفولانزای گونه A ٬ بیشترین بیماری زایی و گسترش را دارد ٬موجب ابتلای انسان و پرندگان و سایر پستانداران می شود.که بر اساس خاصیت آنتی ژنیسیته دو گلیکو پروتئین سطحی هماگلوتینین و نور آمینیداز به تیپ های مختلف طبقه بندی می شوند که باعث آنتی بادی در بدن انسان و پرندگان می شود.

درمان بیماری آنفولانزا در پرندگان

داروهای مؤثر ضد ویروس آنفولانزا به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

دسته نخست داروهای مهار کننده پروتئین M2 مثل آمانتادین و ریمانتادین است ٬ که به نظر می رسد ویروس آنفولانزای H5N1 نسبت به آنها مقاوم باشد.

دسته دوم داروهای مهار کننده نورآمینیداز شامل داروی اوسلتامی ویر (Oseltamivir) و زانی میویر (Zanimivir) هستند. مصرف زانی میویر به شکل استنشاقی بوده و در حیوانات مبتلا به آنفولانزای H5N1 موثر است، ولی هنوز بر روی انسان های مبتلا به این بیماری استفاده نشده است. داروی اوسلتامی ویر داروی خوراکی است و کاملاً بر علیه ویروسH5N1 در انسان های مبتلا نیز مؤثر است.

راه های کنترل بیماری آنفولانزا در پرندگان

از راهکارهای مدیریتی برای این مورد این هست که ما میتونیم دمای سالن رو افزایش بدیم و تهویه و شدت نور رو تا حد امکان کاهش بدیم.

- خودداری از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی

- اهالی روستاها از رها نمودن مرغهای بومی و دیگر ماکیان بصورت چرای آزاد خودداری و آنها را در مکانهای سر پوشیده نگهداری نمایند چون امکان انتقال بیماری به طیور بومی از طریق تماس با پرندگان وحشی وجود دارد

- صاحبان طیور بومی در صورت مشاهده تلفات در طیور، مراتب را سریعا به نزدیکترین پست دامپزشکی اعلام نمایند

- عدم تهیه گوشت مرغ از مراکز غیر مجاز و عرضه کنندگان و کشتار کنندگان دوره گرد

منبع رکنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی