کد خبر : 1423

موفقیت

نتایج یک تحقیق جالب درباره دادن ناهار به دانش آموزان آمریکایی نکات مهمی در زمینه یادگیری و آموزش دارد.

به گزارش ورنداز :

نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۲۰ منتشر شده که نشان می‌دهد انگ فقر و نداری به دانش آموزان می‌تواند به کاهش یادگیری آن‌ها در مدرسه منجر شود و باعث کاهش میزان مشارکت دانش آموزان کم درآمد می‌شود. در ادامه به بررسی این مطالعه تحقیقاتی پرداخته ایم.

ناهار با طعم خجالت

روزانه میلیون‌ها دانش‌آموز در سراسر ایالات متحده آمریکا وعده غذایی دریافت می‌کنند. برنامه ملی ناهار مدارس به صورت برنامه همیار فدرالی در مدارس عمومی و غیرانتفاعی اعمال می‌شود. این برنامه شامل آماده‌سازی وعده غذایی برای ۳۰‌میلیون کودک در سراسر این کشور است. پیش از این فقط افراد کم بضاعت از این وعده غذایی برخوردار بودند و همین باعث می‌شد آن‌ها توسط همکلاسی‌های شان انگشت نما شوند، اما بعد از مدتی، با توجه به مطالعات صورت گرفته توسط محققان و تاثیر مخرب این اقدام مدارس نیویورک با حذف گزینش، وعده‌های غذایی رایگان را به همه دانش آموزان ارائه کردند.

وقتی همه یکسان باشند

به گزارش مرکز اطلاعات منابع آموزشی آمریکا و وب سایت علوم تامسون رویترز محققان دریافتند تغییر از یک برنامه ناهار مبتنی بر نیاز به یک برنامه ناهار همگانی تقریباً میزان مشارکت دانش آموزان کم درآمد را دو برابر می‌کند. در مطالعه سال ۲۰۲۰ بر بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز دوره راهنمایی، محققان دریافتند که برنامه ناهار عمومی، نمرات دانش آموزانِ شرکت کننده در این طرح را به طور متوسط به اندازه ۸.۵ هفته یادگیری در ریاضی و ۷.۵ هفته یادگیری در مهارت‌های زبانی افزایش داده است.

کلید موفقیت حذف فرایند گزینش و تحقیر

به گفته محققان یک عامل کلیدی در موفقیت این برنامه حذف فرایند گزینش بود، زیرا تحقیقات قبلی نشان می‌داد که انگ فقر و نداری مشارکت دانش‌آموزان فقیر را در مدارس به شکل چشمگیری محدود می‌کند و بسیاری از دانش‌آموزان به همین علت ناهار نمی‌خوردند و نه تنها دچار سوء تغذیه می‌شدند که یادگیری آن‌ها هم دچار مشکل می‌شد. با نگاهی به نتایج این تحقیقات به خوبی می‌توان نتیجه ضربه زدن به غرور و عزت نفس دانش آموزان را دید.

از آن جایی که ﻣﺪرﺳﻪ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻧﻬﺎدﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و آﻣﻮزﺷﯽ و اﺻﻠﯽﺗﺮﯾﻦ رﮐﻦ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺻﺤﯿﺢ دانش آموزان در اﺑﻌﺎد دﯾﻨﯽ، ﻋﻠﻤﯽ، آﻣﻮزﺷﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﮐﺸﻒ اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎ و ﻫﺪاﯾﺖ رﺷﺪ ﻣﺘﻮازن روﺣﯽ و ﻣﻌﻨﻮی و ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ آﻧﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس اﻫﺪاف ﻣﺼﻮب دورهﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺑﺮاﺑﺮ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﻗﺮار دارد. در ﻧﺘﯿﺠﻪ رﻓﺘﺎر ﻣﺴﺌﻮلا ن و دﺑﯿﺮان در اﯾﻦ ﻣﮑﺎن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﻪ ﺳﺰاﯾﯽ در ﺷﺨﺼﯿﺖ دانش آموزان داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﻌﻠﻤﺎن و ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺪرﺳﻪ در اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی آموزشی و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ اوﻟﯿﻦ ﮐﺎری ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪ، اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ از صدمه زدن به ﺷﺨﺼﯿﺖ دانش آموزان اجتناب کنند تا هم دانش آموز در امور کلاس مشارکت بیشتر داشته باشد و هم با توجه به نتایج تحقیقاتی که درباره آن نوشتیم به یادگیری دانش آموز کمک کرده باشند.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی