کد خبر : 1041

چرا کودک موهای خود را میکشد؟ درمان و روش های پیشگیری

گاهی اوقات دیده می شود که کودکان موی سر خود را می کشند، والدین با دیدن این عمل توسط فرزندشان ناراحت و یا عصبانی می شوند. گاهی نیز فکر می کنند مشکل در شیوه تربیتی آنها بوده. آگاهی از رفتارهای کودک و کنجکاوی برای دانستن علت آن، توسط والدین کاملا قابل مشاهده است. اما علت کشیدن مو و روش برخورد با این کودکان چیست؟

به گزارش ورنداز :

کشیدن مو در کودکان

گاهی ممکن است کودکتان شروع به کشیدن مو، مژه‌ و یا ابروی خودش کند. طبق اطلاعات ۴ درصد کودکان در سر تا سر دنیا درگیر این عادت هستند، البته لازم به ذکر است که این عادت در میان دختران رواج بیشتری دارد. این وضعیت در کودکان مختلف درجات متفاوتی دارد، برخی از کودکان فقط یک دوره ی کوتاه به این کار گرایش پیدا می کنند اما در برخی دیگر شدت و مدت طولانی تر دارد.

 کشیدن مو در کودکان, جلوگیری از کشیدن مو در کودکان, مو کشیدن کودکان

کشیدن مو از روی لجبازی

چرا کودکان موی خودشان را می کشند؟

ممکن است عاداتی که کودک دارد؛ ریشه در حس آرامشی داشته باشد که با آن کار کسب می کند و دائما سعی دارد، عمل را تکرار کند تا به حس آرامش و راحتی دست پیدا کند. این عادات می توانند شامل مکیدن انگشت، بغل کردن عروسک دلخواه، خوردن یا کشیدن مو باشد. این عادات بیشتر زمانی دیده می شوند که کودک احساس خستگی و یا کلافگی دارد.

گاهی نیز با شروع هیجان زدگی کودک این رفتار آغاز می شوند در این صورت با اراده و اختیار این رفتارها را تکرار می کند. بعضی از این رفتارهایی که به عادت تبدیل شدند، آسیب رسان نیستند اما بعضی از آنها می توانند اثرات مخربی را به همراه داشته باشند، خصوصا اگر دائما تکرار شوند.

در این صورت ممکن است والدین برای جلوگیری از آنها دست به کار بی فایده بزنند مثلا مرتب به کودک تذکر می دهند یا دست او را می بندند و یا ممکن است موهایش را کوتاه کنند. دلایل متفاوتی از جمله؛ خجالت، ترس، افسردگی، احساس راحتی لحظه ای می تواند این رفتار را در کودک رقم بزند که در ادامه به آنها می پردازیم:

کنجکاوی

ممکن است دلیل کودکان برای کشیدن موی خودشان تنها نشان دادن توانایی انجام این کار باشد. آنها به هر کار جدیدی از جمله کشیدن موی سر تمایل دارند، این عمل برایشان جذاب و جدید است و از این کار لذت می برند. کودکان کنجکاو هستند و دوست دارند پیامد اتفاقات مختلف را ببینند و تحلیل کنند.

بنابراین هرگاه این عمل را از کودک خود مشاهده کردید، تنها به مشکل بزرگ فکر نکنید. فرزند خود را زیر نظر بگیرید اگر برای دو هفته این عادت را دائما تکرار کرد، می توانید برای اطمینان از سلامت روان کودکتان به متخصص مراجعه کنید. در صورتی که کودک همراه با کشیدن مو به خودش آسیب می زند، حواس او را از این کار پرت کنید مثلا می توانید او را همراه خود کنید تا بازی کند، یا اسباب بازی مورد علاقه اش را در اختیار وی بذارید و یا با دست های کودک بازی کنید.

عملکرد آرام سازی

گاهی کودک از کشیدن موی خود به عنوان یک مکانیسم آرامش دهنده استفاده می کند. خیلی از والدین تجربه ی مالش سر و یا بینی کودک را برای به خواب رفتن او دارند. بنابراین ممکن است کشیدن موی سر نیز عملکردی مشابه داشته باشد و سبب القای راحتی و آرامش به کودک شود.

کاری از روی عمد

ممکن است کودکان این کار را انجام دهند تا مقدار تنش و هیجان لحظه ای خود را کاهش دهند.

جلوگیری از کشیدن مو در کودکان, مو کشیدن کودکان, علت اینکه نوزاد موهای خود را میکشد

ریزش موی ناشی از کشیدن مو 

اختلال تریکوتیلومانیا

افراد مبتلا به این اختلال دارای علائم جسمانی و عاطفی هستند، اما تشخیص علائم روانی و عاطفی در کودکان ممکن است سخت باشد، زیرا ممکن است کودکان به دلایل متفاوتی این عمل را تکرار کنند، اما در هر صورت روش هایی برای تشخیص این اختلال وجود دارد.

علائم این اختلال تریکوتیلومانیا عبارتند از:

• تکرار دائم این عمل به همراه تاب دادن موها

• ریزش و گاهی تاسی در ناحیه ای که مو کشیده می شود (این عمل بیشتر در نواحی تاس شده و کم مو تکرار می شود)

• ممکن است قبل از کشیدن مو احساس نیاز شدیدی به این کار کنند و در برابر حس نیاز مقاومت شود.

• تنش و هیجان زیاد قبل از تکرار کشیدن موها

• احساس خوشی و راحتی که بعد از کشیدن و کندن مو به آنها دست می دهد.

• کوتاهی، نازکی و ریزش شدید موها

• ممکن است به دنبال این کار موهای کنده شده را می جوند یا گاز می گیرند.

• ممکن است قبل از کشیدن موها با انگشتان خود بازی کنند.

• با دسته ای از موها بازی می کنند و سپس آنها را می کشند.

• کودکان مبتلا به این اختلال، کشیدن موها را فقط برای خودشان انجام نمی دهند بلکه ممکن است موهای عروسک، پتو و یا پرز لباس ها را نیز بکشند.

کشیدن مو از روی احساس

گاهی ممکن است کودک موهای خود را تحت تاثیر احساسات بکشد. این احساست ممکن است خوشایند و یا استرس زا باشند.

• احساسات منفی: ممکن است کودک تجربه ی یک حس ناخوشایند را داشته باشد مثل استرس، افسردگی، تنهایی و یا خستگی.

• احساسات مثبت: ممکن است کودک از شرایط و موقعیتی که دارد احساس شادی و رضایت کند، به همین دلیل شروع به کشیدن موی سر خود می کند و سعی دارد که در همان احساس ناشی از شرایط بماند.

پیشنهاد ویژه

بیتوتهفروش و نصب انواع چراغ های توکار و روکاربیتوته2،3 ماه مونده به کنکور،چیکار کنم؟قفل دیجیتالدیگه نگران فراموش کردن کلید خونت نباش!

تاثیر سن

اگر کشیدن مو ناشی از تاثیر سن باشد در سنین بین ۹ تا ۱۲ سالگی بروز می کند.

ریشه ژنتیکی

ممکن است کشیدن مو و یا اختلالات مربوط به آن ریشه ی ژنتیکی داشته باشند.

عادت کشیدن موهای خود, جلوگیری از کشیدن موهای خود, درمان کشیدن موهای خود در کودکان

راه های برطرف کردن مشکل کشیدن مو در کودکان

چگونه می توان مشکل کشیدن مو را برطرف کرد؟

گاهی مشکل کشیدن مو بسیار طولانی می شود و در صورتی که درمان نشود شدیدتر شده و ممکن است تا دوران بلوغ ادامه داشته باشد و در دختران با شروع عادت ماهیانه تشدید شود. گاهی نیز علائم کمرنگ می شوند (حتی تا یک سال) اما باز هم برمی گردند.

فقط با یه بلیط اتوبوس میلیادر شو!!! امتحانش ضرر نداره

نابودی تضیمنی چربی شکم و پهلو تا عید با این روش گیاهی!(مشاوره رایگان)

بنابراین درصورتی که این رفتار ادامه داشت می توانید یکی از روش های زیر کمک بگیرید:

• خلاقیت خود را به کار بگیرید و از روش های جدید و جذاب برای از بین بردن این عادت استفاده کنید. برخی والدین ترجیح می دهند موی کودک را کوتاه کنند تا دسترسی او کمتر شود.

• در داروخانه ها نوعی پلاستیک به فروش می رسد که سر انگشت کودکان وصل می شود و اجازه ی تکرار مو کشیدن را به آنها نمی دهد.

• در صورتی که کودک شما در اثر استرس و فشار روانی شروع به کشیدن موی خود می کند، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا در صورت نیاز دارو تجویز شود.

• در صورتی که کودک شما برای تغییر یک شرایط دست به این کار میزند، اگر شما تلاش کنید جلوی او را بگیرید، این برداشت می شود که شما هم پای به پای او لجبازی می کنید و کارش را تکرار می کنید، بنابراین بگذارید کودک با ادامه ی این کار درد را تجربه کند. در این شرایط بهترین و مناسب ترین راه را بیاموزید تا بتوانید نتیجه ی مطلوب را بگیرید.

• هدفی که شما دارید مقابله و جلوگیری از تکرار این کار است، بنابراین والدین باید در این راه صبور و مقاوم باشند.

• می توانید از کتاب و مقالات مرتبط با کشیدن موی کودکان کمک بگیرید تا آگاهی شما را افزایش دهد.

• هنگامی که کودک شما شروع به کشیدن موی خود می کند، شرایط و موقعیت را بسنجید، ارتباط بین این عادت و موقعیت را متوجه شوید. این آگاهی می تواند در بهتر کردن شرایط بسیار کمک کننده باشد.

• کودکان درک کاملی از حرف های شما ندارند، بنابراین سطح توقع خود را پایین بیاورید و با صبوری با او صحبت کنید، هنگامی که شروع به کشیدن موهایش می کند؛ سعی کنید موقعیت و شرایط موجود را تغییر دهید.

• در صورتی که این کار به دفعات زیاد تکرار شد و در طولانی مدت ادامه داشت برای درمان و جویا شدن علت به متخصص مراجعه کنید.

 ۲

منبع بیتوته
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی