کد خبر : 29760

زلزله | رفتار حیوانات قبل زلزله

رفتار عجیب گربه ها قبل از زلزله قدرتمند امروز کشور تایوان را در این مطلب میبینید .

به گزارش ورنداز :

زلزله تایوان

رفتار عجیب گربه ها قبل از زلزله قدرتمند امروز کشور تایوان را در این مطلب میبینید .

تحقیقات دانشمندان نشان داده که اسب و گربه ها دو جانوری هستند که می توانند بین ۱۰_۱۵ ثانیه قبل از وقوع زلزله ان را تشخیص دهند.

زمین لرزه قدرتمند، به بزرگی ۷/۷ صبح روز چهارشنبه ۱۵ فروردین، شرق تایوان را لزراند. ژاپن و فیلیپین در ابتدا هشدار سونامی صادر کردند اما پس از ساعاتی همه هشدارها را لغو کردند. دست‌کم ۷۷ نفر در تونل‌ها و ساختمان‌های آسیب‌دیده زیر آوار مانده‌اند.

سازمان آتش‌نشانی تایوان اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان زلزله به هفت نفر رسیده و حداقل ۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند. گزارش داد در پی زلزله بزرگ و صدور هشدار سونامی در تایوان، اینترنت در بخش‌هایی از تایوان قطع شده است. در عین حال، نهاد هسته‌ای تایوان در حال حاضر مشکلی را در رآکتورهای هسته‌ای گزارش نکرده است.

در تایپه، پایتخت تایوان برق در برخی از محله‌ها قطع شده است. سازمان برق تایوان اعلام کرد که در پی زلزله، برق بیش از ۸۷ هزار خانوار قطع شده است. ایستگاه‌های تلویزیونی تایوان تصاویری از برخی ساختمان‌های فروریخته در بخش شرقی هوالین (Hualien)، در نزدیکی مرکز زمین‌لرزه را نشان دادند.

به گفته اداره مرکزی هواشناسی تایوان، این زمین لرزه در ساعت هفت و ۵۸ دقیقه صبح به وقت محلی در عمق ۱۵/۵ کیلومتری در سواحل شرقی تایوان رخ دادصنعت تراشه‌سازی تایوان، که در عرصه جهانی پیشتاز است، اهمیتی فوق‌العاده در صنعت و تجارت جهانی دارد.

هم‌زمان، ژاپن دستور تخلیه مناطق ساحلی استان جنوبی اوکیناوا را صادر کرد.

براساس گزارش سازمان هواشناسی ژاپن، امواج سونامی با ارتفاعی تا سه متر، به مناطق وسیعی از سواحل جنوب غربی ژاپن می‌رسد.

سازمان لرزه‌نگاری فیلیپین نیز هشدار مشابهی را برای ساکنان مناطق ساحلی چند استان صادر کرد و از آن‌ها خواست به مناطق مرتفع بروند.زمین لرزه در شانگهای نیز احساس شده است. رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که زلزله همچنین در فوژو، شیامن، کوانژو و نینگده در استان فوجیان چین نیز احساس شده است.

مقام‌های شهر تایپه هیچ گزارشی در مورد خسارت منتشر نکرده‌اند و گفته‌اند مترو شهر به زودی کار خود را از سر می‌گیرد.

اپراتور قطار سریع السیر تایوان نیز گفت که هیچ خسارت یا جراحتی در قطارهای این کشور گزارش نشده است، اما قطارها تا زمانی که بازرسی‌ها انجام گیرد، تاخیر خواهند داشت.

خبرگزاری رسمی مرکزی تایوان گفت این زمین لرزه بزرگ‌ترین زمین لرزه این جزیره از سال ۱۹۹۹ بوده است. در آن سال زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷/۶ حدود دو هزار و ۴۰۰ کشته برجای گذاشت و ۵۰ هزار ساختمان را در یکی از بدترین زمین‌لرزه‌های ثبت شده در تایوان ویران کرد یا به آن‌ها آسیب رساند.

نوشین کلاته خبرنگار و دبیر سرویس

منبع چند ثانیه
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی