کد خبر : 9386

خستگی اجتماعی | علائم خستگی اجتماعی

کارشناسان می‌گویند خستگی اجتماعی موضوع جدیدی نیست ولی در دوران کرونا شدت یافته است. زمانی که اماکن عمومی باز شدند همه مردم توانستند به راحتی در اماکن مختلف رفت‌وآمد کنند.

به گزارش ورنداز :

خستگی اجتماعی چیست ؟ 

کارشناسان می‌گویند خستگی اجتماعی موضوع جدیدی نیست ولی در دوران کرونا شدت یافته است. زمانی که اماکن عمومی باز شدند همه مردم توانستند به راحتی در اماکن مختلف رفت‌وآمد کنند. اما افراد پس از گذراندن زمان زیادی که در خانه بودند و با بقیه مردم رفت‌وآمد نداشتند احساس کردند که ماندن در خانه یعنی بودن در منطقه امنشان. وقتی دوباره با دیگران تعامل پیدا کردند انگار از منطقه امنشان خارج شدند و همین موضوع باعث بروز علائم خستگی اجتماعی شد. 

علائم خستگی اجتماعی ؟

بیرون رفتن و بودن در میان مردم تقریباً به وظیفه‌ای برای همه تبدیل شده، اما باید مرزها و محدودیت‌های خود را مشخص کنیم. باید حواسمان به نشانه‌های خستگی اجتماعی باشد تا بتوانیم راه‌حلی برای بهبود اوضاع روحی و جسمی خود پیدا کنیم. 

ممکن است علائم خستگی اجتماعی تا زمانی که از اجتماع دور نشده باشید خود را نشان ندهد ولی علائم کلی آن افسردگی، اضطراب، کمبود انرژی، تحریک‌پذیری، گوشه‌گیری و مشکلات خواب است. تحقیقات نشان داده که برخی از افراد ممکن است بعد از سه ساعت حضور در جمع این علائم را ببینند. اگر بعد از معاشرت با مردم احساس خستگی کردید یا واکنش بیش از حد نشان دادید یا تمرکز نداشتید بدانید که این‌ها از علائم خستگی اجتماعی هستند. 

فرقی نمی‌کند درون‌گرا باشید یا برون‌گرا، در هر صورت ممکن است این علائم در شما ظاهر شوند. اما شاید زمان و مکان آن تغییر کند. خستگی اجتماعی مثل باتری است. اگر انرژی باتری کم شود نمی‌تواند به درستی کار کند. ذهن و بدن معمولاً نشانه‌هایی را بروز می‌دهند که شما متوجه می‌شوید دچار خستگی اجتماعی شده‌اید. 

درمان خستگی اجتماعی 

اگر به خستگی اجتماعی مبتلا هستید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید علائم آن را کاهش دهید و انرژی خود را دوباره برگردانید. سعی کنید قبل از اینکه درون جمعی بروید مطمئن شوید که از بودن در آن جمع لذت می‌برید. اگر می‎دانید که عذاب خواهید کشید، بهتر است راهی برای کنار کشیدن خود از آن جمع پیدا کنید.  

اگر مجبورید به شرکت بروید، سعی کنید راهی پیدا کنید که بعضی از روزها دورکاری کنید یا به طور کامل از خانه کارتان را انجام دهید. این کار برای افراد درون‌گرا جواب خواهد داد. 

راه‌حل دیگر این است که برای خود وقت بگذارید حتی اگر سرتان شلوغ است. زمانی را به خود اختصاص دهید و کمی نفس راحت بکشید. هرکس بنا به شناختی که از خود دارد می‌تواند راه‌هایی را پیدا کند که از این احساس خستگی رها شود. در آخر می‌توانید با مشاور صحبت کنید تا به شما کمک کند از خستگی اجتماعی نجات پیدا کنید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.) 

مترجم: مژده اصغرزاده

 

منبع ۵۵ آنلاین
ارسال نظر

تبلیغات متنی