کد خبر : 26079

رفتار صحیح | رفتار صحیح هنگام ملاقات

رفتار صحیح هنگام ملاقات باید چگونه باشد ؟ در این مطلب با رفتارهای صحیح در هنگام ملاقات بیشتر آشنا میشوید

به گزارش ورنداز :

رفتار صحیح ملاقات

رفتار صحیح هنگام ملاقات باید چگونه باشد ؟ در این مطلب با رفتارهای صحیح در هنگام ملاقات بیشتر آشنا میشوید 

سراپا گوش باشید

نحوه برخورد در اولین ملاقات - خوب گوش کردن

وقتی کسی با شما صحبت می‌کند، خیلی مهم است که با‌دقت به گفته‌ها و جزئیاتی که در موردش حرف می‌زند، گوش کنید. یادتان باشد که با خوب گوش‌ دادن و توجه هم‌زمان به کلام و زبانِ بدن طرف مقابل، می‌توانید خیلی چیزها در مورد او را متوجه شوید. اینکه حین صحبت با کسی مدام در اینستاگرام بچرخید یا دائما با چشم‌تان در جست‌وجوی یک هم‌صحبت دیگر باشید، بسیار دور از ادب است و نشان می‌دهد که هیچ اهمیتی برای صحبت‌های طرف مقابل‌ قائل نیستید. در عوض، با مخاطب‌تان ارتباط چشمی برقرار کنید یا در وقت مناسب شما از او سؤال بپرسید. بنابراین حتی اگر فرصت اندکی برای گفت‌وگو دارید، باید سعی کنید طرف مقابل‌تان را در همین فرصت کوتاه تا حد امکان بشناسید.

خودتان را آماده کنید

ملاقات با افراد جدید

اگر می دونید که قراره با یه شخص جدید ملاقات داشته باشید و خصوصا اگر اون ملاقات بسیار مهمه ، پیشنهاد می کنم حتما از قبل خودتون رو برای اون ملاقات آماده کنید .

ببینید قراره در مورد چه چیز هایی صحبت کنید و مثلا لیستی از نکاتی که قراره در موردش صحبت بشه رو بنویسید و از قبل برای هر مورد فکر کنید و صحبت هاتون رو از قبل آماده کنید.

در مورد لباسی که قراره بپوشید از قبل برنامه ریزی کنید و لباس هاتون رو چند ساعت قبلش آماده کنید تر و تمیز و مرتب در کمد بذارید تا وقتی خواستید ازشون استفاده کنید خیالتون راحت باشه ،

چون قرار مهمی دارید باید از قبل همه چیز رو چک و آماده کنید.

مثلا دقیقه 90 دنبال جورابتون نگردید یا یهو شلوارتون رو نگاه می کنید و می بینید یکم بستنی از قبل روش ریخته بوده و متوجه نشدید یا نیاز به اتو داشته ولی حواستون نبوده و دیگه وقت نیست که لباستون رو آماده کنید و همین باعث میشه عجله کنید و مدیریت رو از دست بدید.

در اولین ملاقات از خود تاثیر مثبت بگذارید

ملاقات با افراد جدید

در اولین ملاقات ، چیزی که خیلی مهم و تاثیر گذار هست همان چند ثانیه ی اول هست.

تاثیری که در اولین برخورد روی مخاطب مون میذاریم رو برداشت اول یا first impression میگن که طبق تحقیقات ما فقط 7 ثانیه فرصت داریم که این تاثیر رو ایجاد کنیم.

خصوصا در ملاقات های کسب و کار این نکته بسیار اهمیت داره و می تونه باعث بشه که شخص مقابل با شما بهتر به توافق برسه.

پس چیزی که خیلی مهمه اینه که در همان لحظات اولیه دیدار، تاثیر مثبتی از خودتون بجا بذارید.

که خوشبختانه آداب معاشرت در این مورد هم حرف های زیادی برای گفتن دارد و فقط با آموزش می تونید این تاثیر رو بجا بذارید..

نکاتی مثل آراستگی،  مرتب بودن پوشش، ارتباط موثر و نکات ریز دیگری که در این مقاله نمی گنجد..

ارتباط چشمی

ملاقات با افراد جدید

اگر می خواهید به طور موثر با مخاطب تون ارتباط برقرار کنید و به خوبی روی اون شخص نفوذ بذارید بهتره بتونید به راحتی و به درستی با فرد ارتباط چشمی برقرار کنید.

تماس چشمی باعث میشه شخص احساس کنه که شما دارین بهش توجه نشون میدید و به صحبت هاش به خوبی گوش میدید و همین باعث میشه اون شخص بیشتر از شما خوشش بیاد و بتونه راحت تر با شما ارتباط برقرار کنه.

البته بهتره مواظب باشید که ارتباط چشمی رو با خیره شدن یا زل زدن به چهره یا چشم شخص اشتباه نگیرید.

خوشبختانه در مورد ارتباط چشمی صحیح در” دوره صوتی رایگان آداب معاشرت و ارتباط موثر ” و در مقاله” چطورارتباط چشمی برقرار کنیم ” به خوبی آموزش دادیم که می تونید با مراجعه به آن ها به راحتی این مهارت رو یاد بگیرید و بتونید به طور موثر تر و حرفه ای تر ارتباط برقرار کنید.

ارتباط چشمی برقرار کنید

وقتی دست می‌دهید، به‌جای اینکه چشم‌هایتان به اطراف بچرخد و دوروبرتان را نگاه کنید باید درست به چشم‌های طرف مقابل‌تان نگاه کنید.

۲. حتما دست‌تان تمیز و خشک باشد

کمتر از ۳ درصد افراد از اختلال عرق کردن دست‌ها رنج می‌برند. قبل از آنکه دست بدهید، مطمئن شوید دست‌تان را کاملا خشک کرده‌اید. هیچ ایرادی ندارد که قبل از دست دادن دست‌تان را با یک دستمال‌کاغذی خشک کنید. اگر توجه به این قضیه آزارتان می‌دهد، استفاده از بوتاکس می‌تواند کاملا مؤثر باشد. همچنین بوتاکس می‌تواند برای خلاص شدن از تعریق زیاد زیربغل هم مفید باشد.

۳. به دنبال برتری‌جویی نباشید

حوالی دهه‌ی ۱۹۸۰ برای تثبیت قدرت و برتری در یک رابطه، لازم بود دست شما روی دست طرف مقابل قرار بگیرد. این بسیار زننده است، هرگز این کار را نکنید. اگر کسی سعی کرد قدرتش را در نحوه‌ی دست دادنش نشان بدهد، فقط بگویید: «بذار این‌بار درست و بدون تظاهر دست بدیم!» واقعیت این است که چنین نمایش‌هایی صرفا طرفین را تحت فشار منفی می‌گذارد

ریاکارانه دست ندهید

آداب دست دادن

زبان‌بازان و ریاکاران در هنگام دست دادن هر دو دست‌شان را به کار می‌برند. دست راست در دست طرف مقابل قفل می‌شود و دست چپ دو دست در هم قفل‌شده را می‌پوشاند. سیاستمداران گاه این‌طور دست می‌دهند که آنها را بیشتر دوست بدارید و البته هرگز هم این‌طور نمی‌شود! هیچ‌کس این شکل دست دادن را دوست ندارد؛ این خیلی شخصی است و در حالت کلی نباید انجام شود مگر در مواردی که طرف به‌نحوی اجازه داده باشد یا در مورد عزیزانی مثل پدربزرگ یا مادربزرگ. پس هیچ ‌وقت دو دستی دست ندهید. اگر احساس می‌کنید در نوع رابطه‌ی شما تماس بیشتری لازم است، می‌توانید همزمان با دست چپ، ساعد طرف مقابل را لمس کنید. دو دستی دست دادن :

اگر  شما با مخاطب صمیمی هستید و می خواهید پیام ارسالی تان به خوبی بیانگر این باشد که مشتاق هستید تا ارتباط خود را با طرف مقابل  محکم تر کنید دو دستی  دست بدهید . دست دادن به صورت یک دستی درست است .

  • معمولا  دو دست دادن در بین نمازهای جماعت  بین نمازگزاران مرسوم است .  گاهی اوقات  شما از طرف استادان ، والدین و پیشکسوتان دو دستی مورد تفقد قرار گرفتید ؛ دست خود را روی دست آنها نگذارید . اجازه بدهید دست شما در بین دستان آنها بماند تا دستان شما را رها کنند.

    . از فشار دادن انگشتان دست طرف مقابل خودداری کنید

    فشار دادن انگشتان دست طرف مقابل (که در میان آقایان رایج‌تر است) احساس منفی‌ ایجاد می‌کند. این شکل دست دادن برای‌ بسیاری از مردم به شدت ناراحت‌کننده است. اگر سهوا و بی‌خبر از آثار سوء آن موقع دست دادن از روی عادت این کار را می‌کنید، باید این عادت ناپسندتان را ترک کنید. هرگز با مچ دست ، دست ندهید:

    توجه داشته باشید که اگر کف دست شما زیاد عرق  می کند حتما در ملاقات های  مهم قبل از دست دادن آن را خشک کنید .معمولا دست عرق کرده نشانه دلهره و  نوعی هیجان غیر عادی است . گاهی اوقات دست دادن با دست خیس و عرق کرده باعث می گردد تادر طرف مقابل ایجاد تنفر به وجود آید .دست دادن به دست کسی که دستش آزاد نیست صحیح نمی باشد.مثل کسی که وسیله ای در دست دارد ، در حال خوردن غذا می باشد ، کار فنی انجام می دهد یا در حال وضو ساختن است.

    آیا تا کنون اتفاق افتاده است برای دست دادن از مچ دست استفاده کنید؟ به جای آن شما می توانید  با یک جمله کوتاه از دست دادن پوزش بخواهید. این مساله ای است که به آسانی از طرف مخاطب قابل درک است و اصراری به دست دادن با مچ دست نداشته باشید.در این صورت  شما شخصی مودب شناخته خواهید شد.

    • اگر دست شما آسیب دیده است و یا در آتل قرار دارد همه آن را می بینند لزومی به چرخاندن  و دست دادن با دست چپ نیست . این مورد در همایش ها و اماکن عمومی ممکن است مورد شکار عکاسان خبری  باشد. بنابر این در فاصله مناسبی قرار گیرید و از دست دادن اجتناب نمایید فاصله شما هنگامی که  دست می دهید باید مناسب باشد .

      این فاصله نسبت به قد افراد متفاوت است و باید به اندازه ای باشد که شما مجبور به نگاه کردن به چشمان طرف مقابل از زاویه تندی نشوید.  دست دادن از فاصله دورتر  تنها حامل پیام خودخواهی است . به جای آن  قدمی به جلو بردارید و  به عنوان شخصی خاضع و با ادب جلوه کنید. البته گاهی اوقات لازم است تا با رعایت یک فاصله مناسب به طرف مقابل اجازه روبوسی نداد و این مورد در برخورد های دیپلماتیک دیده می شود.

      همین طور به آقایان داماد پیشنهاد می دهم  در شب دامادی خود با رعایت یک فاصله بیش از عرف ، اجازه ندهند تا توسط همه میهمانان جشن عروسی بوسیده شوند هنگام دست دادن باید تمام کف دست مخاطب را لمس نمایید .

      افرادی که با نوک انگشتانشان دست می دهند معمولا افراد مغرور و یا وسواسی هستند . آنها شاید در هنگام دست دادن پیام بی تفاوتی را به مخاطب مخابره می کنند ضمن این که از دید روان شناسان این نوع دست دادن نشانه عدم اعتماد به نفس نیز می تواند باشد .

      هنگام دست دادن بهتر است پرده میان انگشت شصت و چهار انگشت به صورت عمودی  با دست طرف مقابل تماس برقرار کند . در این صورت  می توان  گفت که شما برای شخص مقابل احترام  دو جانبه قائل هستید و به وی ارادت قلبی دارید.

      • اگر شما به صورت افقی دست بدهید نسبت به اینکه دست شما بالا یا پایین دست طرف مقابل قرار گیرد حامل پیام های تسلط و یا برعکس می باشد. این روش دست دادن گاهی اوقات بین سران کشورها معمول است و مسولان تشریفات دیپلماتیک باید این موضوع را یادآوری نمایند. دست دادن با سالمندان ، خانم ها  و افراد پیشکسوت :

        دست اشخاص مسن را  نباید محکم فشرد . همچنین باید توجه نمود که افراد جوان باید منتظر باشند تا از طرف شخص مسن دعوت به دست دادن شوند . مصافحه طولانی و بالا و پایین بردن مکرر دست به خصوص اگر فرد مقابل سالخورده و شخصیتی محترم و یا خانم باشد صحیح نیست . در هنگام مصافحه با سالمندان توصیه می شود از گرفتن بازو و یا لمس نمودن بدن آنها اجتناب نمایید . این توصیه در خصوص  مخاطبان غریبه، افراد محترم و یا بزرگتر نیز صادق است.

        از زل زدن به افراد و مخصوصا خانم ها  هنگام دست دادن اجتناب نمایید.شما می توانید با لبخند و کمی خم کردن سر، اظهار خوشحالی کنید. دست دادن با خانم های ناشناس در همه فرهنگ ها و  خانم های نامحرم در ایران مجاز نیست . در خصوص محارم هم ابتدا شخص خانم باید پیش دستی نماید و گرنه لازم نیست دست داد.

        آقایان هنگامی که به خانم دست می دهند باید دست او را  کمتر از مردان  بفشارند . این موضوعی است که درک آن  آسان است.

        • در مورد میهمانان خارجی در کنفرانس ها و جلسات  لازم است موارد مذهبی دین مبین اسلام  از طریق مسئول تشریفات و قبل از شروع مراسم هماهنگی گردد. البته دست دادن با دستکش  برای خانم ها در ایران مشکل شرعی ندارد ولی مغایر با آداب معاشرت و عرف می باشد همواره در دست دادن پیشقدم باشید و آخرین نفری باشید که دست خود را می کشید  .

          افراد اجتماعی و با اعتماد به نفس  همیشه در دست دادن زودتر از دیگران آغاز گر  هستند . با دست دادن محبت انگیز  می توانید دلها را نرم و دیگران را مجذوب کنید. همین طور با کودکان دست بدهید و دستانشان را دو دستی بفشارید . با این کار شما به آنها اعتماد به نفس می دهید و تا مدت ها در خاطر آنها به عنوان شخصی با آداب معاشرت و مهربان خواهید ماند.

          • در مورد دعوت از سخنرانان از من زیاد سوال می شود که با سخنران مدعو دست بدهیم یا خیر؟ این سوال بیشتر از جانب مجریان مطرح می گردد. جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد ولی یادتان باشد شما حواستان باشد اگر سخنران با شما دست داد سریع دست او را بفشارید ولی اگر شما این کار را انجام دهید و سخنران آمادگی جواب دادن به شما را نداشته باشد یا غافلگیر شود یک سوتی بزرگ و ناجور برای شما رقم خواهد خورد و سخنران حواسش پرت خواهد شد. پس بهتر است شما پیش دستی نکنید ولی حواستان باشد. در هر صورت شما مجاز نیستید به مقامات پیش دستی کنید. سلام کردن لازمه آداب معاشرت دست دادن:

            سعی کنید هنگام دست دادن با مخاطب  وقتی دستش را به گرمی می فشارید  با صدای رسا  و لحن خوش سلام کنید . گاهی اوقات لازم است تا با مخاطب روبوسی نمایید . از کشیدن طرف مقابل به سمت خود اجتناب نمایید  و از زدن دست به پشت طرف مقابل بر حذر باشید . این می تواند حامل پیام خود خواهی باشد . از بوسیدن افراد به صورت ملچ ملوچ خودداری نمایید و به دو بار هم دوشی اکتفا نمایید .

حجم ویدیو: 12.08M | مدت زمان ویدیو: 00:00:37
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • اذرگون

    مطلب بامزه ای بود اینکه نوشته بودید از ملج وملوچ خوداری کنید با مزه بود

تبلیغات متنی