کد خبر : 22939

چای | چای در سحری

با توجه به اهمیت آب در بدن توصیه می‌شود که نوشیدنی‌هایی مثل چای را به هیچ عنوان جایگزین آب در سحری نکنید.

به گزارش ورنداز :

چای جایگزین مناسبی برای آب و برای روزه داران نیست!

با توجه به اهمیت آب در بدن توصیه می‌شود که نوشیدنی‌هایی مثل چای را به هیچ عنوان جایگزین آب در سحری نکنید.

مریم نواب‌زاده با اشاره به راهکارهای رفع تشنگی ناشی از روزه داری، اظهار کرد: در طول روز با دوش گرفتن با آب معتدل و شستشوی صورت و دست و پا بدن را مرطوب و خنک کنید تا نیاز به تعریق کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بهتر است بجای استفاده از چای سبزیجات فیبردار را جایگزین آن در وعده سحر کنیم، افزود: به طور کلی، دمای محیط فعالیت بدنی و تغذیه بر میزان تشنگی اثر می‌گذارند و در طول روزه داری قطعا مصرف آب نسبت به روزهای عادی کمتر شده و باید در وعده سحری آن را مدیریت کرد.

نواب زاده ادامه داد: در ماه مبارک رمضان باید سدی در بدنمان بسازیم که بتوانیم آب و مواد غذایی را که در سحری مصرف کرده‌ایم به صورت یکنواخت و دائم در طول روز به قسمت های مختلف بدنمان برسانیم که این کار را می‌توانیم با مصرف مواد غذایی پرفیبر مانند سبزیجات و میوه‌ها انجام دهیم.

وی بیان کرد: در فاصله افطار تا به سحر مقدار کافی آب بنوشید از مصرف آب یخ و بسیار سرد پرهیز کنید و بدانید که چای، نوشابه و نوشیدنی‌ها و شربت‌های صنعتی نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای آب باشند.

این متخصص و مدرس طب ایرانی تصریح کرد: ممکن است چای احساس تشنگی را در دهان شما رفع کند اما از آنجا که یک ماده ادرار آور است باعث می‌شود که در چند ساعت اول بعد از مصرف مقدار قابل توجهی از آب بدن شما از راه ادرار دفع شده بنابراین ذخیره آب کمتری در طول روز داشته باشید.

نواب زاده بیان کرد: نوشیدنی‌های سنتی مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی، کاسنی، سکنجبین و بیدمشک می‌تواند به کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان کمک کند.

وی با بیان اینکه ماست، سالاد و سبزی‌ها مکمل خوبی برای غذا هستند، افزود: از بین سبزی‌ها، ریحان و نعنا برای هضم بهتر غذا و گشنیز و جعفری برای تقویت گوارش مفید هستند.

این متخصص و مدرس طب ایرانی تصریح کرد: فاصله بین افطار تا سحر بهترین زمان برای جبران آب بدن است و می‌توان از نوشیدنی‌های سنتی، چای کمرنگ، انواع میوه‌های تابستانی و آب میوه‌های طبیعی و کم شیرین استفاده کرد.

وی بیان کرد: در ماه رمضان توصیه می‌شود فرد افطار خود را با آب جوشیده ولرم همراه با خرما یا شیرین شده با کمی عسل باز کند؛ در تمام ایام باید سعی شود تا از پرخوری، درهم خوری، مصرف مایعات هنگام صرف غذا از نیم ساعت تا حدود دو ساعت بعد از غذا و مصرف غذا هنگام عصبانیت پرهیز شود.

نواب زاده ادامه داد: هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد؛ همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی‌های ولرم استفاده کرد؛ روزه گرفتن از دیدگاه طب سنتی غلبه مزاج گرم و خشک است و به گونه‌ای بدن را از مواد زائد پاک می‌کند که از طریق مسهل، انفیه، حجامت، فصد، زالودرمانی، حقنه، آبزن، قی‌آورها و غیره پاکسازی کامل نمی‌شود.

وی بیان کرد: در میان عرقیات تنها کاسنی خاصیت خنک‌کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می‌شود نوشیدنی‌هایی مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط کرده و سپس استفاده شود.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه قبل از احساس سیری دست از غذا کشیدن و تا وقتی که احساس گرسنگی نداشتیم، سراغ غذا نرویم، افزود: بر خلاف باور عمومی، مصرف پنیر و هندوانه با یکدیگر در افطار توصیه نمی‌شود.

منبع اقتصاد آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی