کد خبر : 10895

انگل | انگل جذابیت

به نظر می‌رسد انگل رباینده مغز به نام Toxoplasma gondii تقریباً در همه‌جا وجود دارد. تصور می‌شود که این مهاجم میکروسکوپی تا 50 درصد افراد را آلوده می‌کند و طیف وسیعی از مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است رفتار انسان را علاوه بر رفتار بسیاری از حیوانات دیگر تغییر دهد.

به گزارش ورنداز :

انگلی که باعث می‌شود خوش‌تیپ‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید 

انگل جذابیت | انگلی که باعث جذابیت میشود

به نظر می‌رسد انگل رباینده مغز به نام Toxoplasma gondii تقریباً در همه‌جا وجود دارد. تصور می‌شود که این مهاجم میکروسکوپی تا 50 درصد افراد را آلوده می‌کند و طیف وسیعی از مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است رفتار انسان را علاوه بر رفتار بسیاری از حیوانات دیگر تغییر دهد. 

 

این انگل با طیف وسیعی از اختلالات عصبی، از جمله اسکیزوفرنی و روان‌پریشی در ارتباط است و دانشمندان اثرات مرموزتری از آن را که ممکن است از عفونت ناشی شود کشف کرده‌اند. 

 

محققان در یکی از این مطالعات جدید دریافتند که مردان و زنان آلوده به این انگل در نهایت جذاب‌تر و ظاهر سالم‌تری نسبت به افراد غیرآلوده دارند. در ظاهر ممکن است عجیب و بعید به نظر برسد. اما دانشمندان می‌گویند این پدیده می‌تواند از دیدگاه زیست‌شناسی تکاملی معنا پیدا کند. 

 

در میان تغییرات نوروبیولوژیکی زیادی که عفونت T. gondii در میزبان‌های خود ایجاد می‌کند، محققان فرض می‌کنند که برخی از اثرات ممکن است به نفع حیوانات آلوده باشد (و شاید به نفع انگل هم باشد). 

محققان در مقاله جدیدی که به سرپرستی خاویر بوراز-لئون از دانشگاه تورکوی فنلاند انجام شده فهمیدند که موش‌های نر آلوده به توکسوپلاسما از نظر جنسی جذاب‌تر می‌شدند و برای ماده‌های غیرآلوده شریک جنسی بهتری بودند. 

 

تحقیقات زیادی به بررسی این موضوع اختصاص داده شده که آیا اثرات مشابهی در موارد انسانی عفونت T. gondii دیده می‌شود یا خیر. شواهد زیاد واضح نیستند، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که مردان مبتلا نسبت به مردان غیرآلوده سطوح بالاتری از تستوسترون دارند. 

دیدگاه دیگر این است که ممکن است انگل قادر باشد به طور ماهرانه فنوتیپ میزبان خود را تغییر دهد و مواد شیمیایی موجود در بدن حیوان مانند انتقال‌دهنده‌های عصبی و هورمون‌ها را برای اهداف بعدی خود دست‌کاری کند. 

 

برخی از انگل‌های مقاربتی، مانند T. gondii، ممکن است تغییراتی را در ظاهر و رفتار میزبان انسان ایجاد کنند، چه پیامد جانبی عفونت باشد و چه در نتیجه دست‌کاری انگل برای افزایش گسترش آن به میزبانان جدید صورت گرفته باشد. 

محققان برای آزمایش این فرضیه 35 نفر (22 مرد، 13 زن) آلوده به T. gondii را با 178 نفر (86 مرد، 92 زن) که حامل انگل نبودند مقایسه کردند. همه شرکت‌کنندگان (از جمله مبتلایان) دانشجویان سالمی بودند که قبلاً برای مطالعه دیگری در موردT.gondii آزمایش خون داده بودند. 

 

پس از تعدادی آزمایش مختلف محققان دریافتند که افراد مبتلا به توکسوپلاسما نسبت به افراد غیرآلوده به‌طور قابل‌توجهی عدم تقارن نوسانی چهره کمتری داشتند. عدم تقارن نوسانی معیاری برای انحراف از ویژگی‌های متقارن است که سطوح پایین‌تر عدم تقارن با سلامت فیزیکی بهتر، ژن‌های خوب، جذابیت و موارد دیگر مرتبط است. 

علاوه بر این، زنان حامل این انگل نسبت به زنان غیرآلوده توده بدنی کمتری داشتند و جذابیت خود را بالاتر و تعداد شرکای جنسی را بیشتر گزارش کردند. در یک آزمایش جداگانه، گروهی متشکل از 205 داوطلب، عکس‌های صورت شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند و محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان آلوده به‌طور قابل‌توجهی جذاب‌تر و سالم‌تر از شرکت‌کنندگان غیرآلوده به نظر می‌رسند. 

 

محققان با تفسیر نتایج می‌گویند این امکان وجود دارد که عفونت T. gondii از طریق تغییر در متغیرهای غدد درون‌ریز مانند سطح تستوسترون، تغییراتی در تقارن چهره میزبان خود ایجاد کند. 

 

به علاوه، این انگل می‌تواند بر مقدار متابولیک میزبان تأثیر بگذارد و افراد آلوده را به روش‌هایی تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، همه این‌ها در مرحله حدس و گمان است و گروه تحقیقاتی تأیید می‌کند که تفاسیر دیگری نیز قابل اجرا هستند، از جمله این ایده که افراد بسیار متقارن و جذاب ممکن است به نحوی بهتر از عهده هزینه‌های فیزیولوژیکی مرتبط با انگل برآیند. 

در مورد اینکه کدام تفسیر صحیح است، نمی‌توان به طور قطعی بر اساس این مطالعه نظر داد. محققان می‌گویند که حجم نمونه کوچک آزمایش آن‌ها یک عامل محدودکننده برای تجزیه و تحلیل آماری است. به همین دلیل، نیاز به مطالعه بیشتر وجود دارد. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی