کد خبر : 8865

فرود هواپیما | فرود اضطراری

در ادامه برای مشاهده ویدئو فرود اضطراری هواپیماای در بزرگراه باما همراه باشید.

به گزارش ورنداز :

فرود اضطراری هواپیما در بزرگراه به دلیل از دست دادن موتور

آشنایی با تاریخچه اولین هواپیما جهان

دو برادر آمریکایی اهل اوهایو بودند و در یک خانواده ۹ نفره زندگی می کردند. این دو برادر در زمینه مکانیک نابغه بودند و کار خود را با کار کردن در یک مغازه ساخت و تعمیر دوچرخه آغاز کردند. آنها درآمدی که از این کار داشتند را صرف تحقیق و مطالعه در زمینه هوانوردی و رویای دیرینه خود یعنی پرواز می کردند و تمامی تحقیقاتی که توسط افراد مختلف در این زمینه شده بود را مطالعه  و در سال ۱۸۹۹ کار خود را شروع کردند.

برای ساخت هواپیما افراد زیادی پیش قدم شدند، آنها توانسته بودند دستگاه‌های پرنده‌ای بسازند و حتی با آن پرواز کنند اما اختراع برادران رایت نخستین وسیلهٔ پروازی بود که کنترل آن کاملاً در دست خلبان بود. در واقع مهمترین بخش اختراع برادران رایت مکانیزمی بود به نام  Wing warping یا همان بال چرخنده که به کمک آن خلبان می توانست با خم کردن بال، هواپیما را در سه بعد بچرخاند. برادران رایت ابتدا این سیستم را روی هواپیماهای بدون موتور خود در سال ۱۸۹۹ آزمایش کردند.

 

آنها برای ساخت هواپیمای خود، سه بار هواپیمای کامل و بدون موتوری را در ابعاد واقعی ساختند و آن را مورد آزمایش قرار دادند. برای مثال پرواز نخستین وسیله ی برادران رایت به عنوان یک کایت با شکست روبرو شد چون نمی توانست به آسانی نیروی لازم برای بالا بردن هواپیما را تامین کند. به این ترتیب آن ها اطلاعات دقیقی از شکست هایشان و همچنین موفقیت هایشان ثبت کردند و همین ثبت اطلاعات باعث شد تا متوجه ایراد کارشان شوند و آن را بهبود ببخشند. بنابراین آن‌ها در سال ۱۹۰۲ گلایدر دیگری ساختند و با موفقیت آزمایش کردند. بعد از آن نوبت به هواپیما موتور دار رسید. برای ساخت این هواپیما چالش های زیادی وجود داشت. برای مثال آنها به موتوری نیاز داشتند که بتواند نیروی مورد نیاز هواپیما را تامین کند اما در آن سال ها هیچ کارخانه خودروسازی در آمریکا چنین موتوری نداشت. پس خودشان دست به کار شدند و موتور چهار سیلندر منحصربه‌فرد خود را ساختند. این موتور هیچ کاربراتوری نداشت. درنتیجه بنزین خام مستقیما داخل سیلندرها ریخته می‌شد. موتور در حالت عادی تنها ۱۲ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد که به‌سختی برای بلند کردن هواپیما کافی بود.

 

سرانجام در سال ۱۹۰۳ نخستین هواپیمای موتوردار برادران رایت به نام فلایر در کیتی هاوک، محلی در شمال کالیفرنیا با موفقیت به پرواز درآمد، ارویل که خلبانی این هواپیما را به عهده داشت، توانست پروازی ۱۲ ثانیه ای را رقم بزند و مسافتی ۳۶ متری را پشت سر بگذارد. پرواز اگرچه کوتاه بود اما به وضوح کنترل‌پذیر بود. آن‌ها سه پرواز دیگر هم در آن روز انجام دادند که چهارمین و طولانی‌ترین آن ۵۹ ثانیه به طول انجامید و در طول آن موفق شدند ۲۵۹ متر را پرواز کنند.

 

 البته این آخرین پرواز فلایر بود چون پس از چهارمین پرواز شدت باد هواپیما را چرخاند و موجب وارد آمدن آسیب جدی به بدنه آن شد. برادران رایت هواپیما را به خانه خود منتقل کردند. چند سال بعد ارویل فلایر را تعمیر کردند و برای نمایش به موزه‌های مختلف قرض دادند. این هواپیما ساخته شده از چوب، پارچه و آلومینیوم توانست عنوان اولین هواپیما موتوری جهان را به خود اختصاص دهد و نه تنها رویای برادران رایت بلکه رویای هزاران نفر را محقق کند. هم اکنون هواپیمای برادران رایت  که اولین هواپیما جهان است در موزه ملی هوا و فضا اسمیتسونین نگهداری می شود و علاقه مندان می توانند از نزدیک آن را ببینند. 

 

منبع چند ثانیه
ارسال نظر

تبلیغات متنی