کد خبر : 7912

جوشاندن برنج | ضررهای جوشاندن برنج

کسانی که به دنبال روش درست پختن برنج هستند می‌توانند با خواندن این مطلب یاد بگیرند که چطور برنج درست کنند و بدون سوزاندن یا سرریز شدن آب برنج بپزند

به گزارش ورنداز :

کسانی که به دنبال روش درست پختن برنج هستند می‌توانند با خواندن این مطلب یاد بگیرند که چطور برنج درست کنند و بدون سوزاندن یا سرریز شدن آب برنج بپزند.

طرز پخت برنج باسماتی

برنج باسماتی اغلب در غذاهای هندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع برنج معطر و دانه‌بلند است و در کنار غذاهای هندی طعمی عالی دارد. در اینجا به چند نکته درباره پخت این برنج می‌پردازیم.

1-از نسبت مناسب استفاده کنید: نسبت درست برنج به آب برای برنج باسماتی یک به یک و نیم است. پس اگر برای 2 نفر غذا می‌پزید از یک فنجان (200 گرم) برنج و یک و نیم فنجان (375 میلی‌لیتر) آب استفاده کنید. 

2- از روش کته استفاده کنید: وقتی آب و برنج را در قابلمه می‌ریزید، آن‌ها را روی شعله کم بگذارید تا مایع جذب شود.

3- در قابلمه را بگذارید: در باعث می‌شود درون قابلمه بخار کند و دانه‌ها به صورت یکنواخت پخته ‌شوند.

4- برنج را به مدت 12 تا 15 دقیقه بجوشانید: اگر برنج کم باشد 12 دقیقه‌ای پخته می‌شود، اما اگر مهمان دارید ممکن است 15 دقیقه طول بکشد تا برنج خام نماند.

5- در قابلمه را برندارید: وسوسه نشوید و مدام در قابلمه را برندارید که ببینید برنج پخته یا خیر. بخار باید درون قابلمه محبوس شود تا برنج بپزد.

6- اجازه دهید برنج 10 دقیقه بماند: قابلمه را از روی حرارت بردارید و همان طور که در قابلمه رویش است بگذارید 10 دقیقه بماند.

طرز پختن برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای معمولاً سفت‌تر از برنج سفید است. این نوع برنج جزو غلات کامل است چون حاوی سبوس و جوانه غلات است و همین باعث می‌شود که دانه‌های آن سفت‌تر باشد و باید بیشتر آن‌ها را جوید. برای پختن برنج قهوه‌ای به نکات زیر توجه کنید:

از نسبت مناسب استفاده کنید: برای هر یک فنجان (200 گرم) برنج قهوه‌ای از 8 فنجان (2 لیتر) آب استفاده کنید. برنج قهوه‌ای نسبت به سایر برنج‌ها به آب بیشتری نیاز دارد تا نرم شود.

برنج را آبکش کنید: می‌تواند برنج را کته کنید اما بهتر است آن را بجوشانید و بعد آبکش کنید. به این صورت برنج بهتری خواهید داشت.

در قابلمه را بگذارید: دمای قابلمه را ثابت نگه دارید و در آن را برندارید.

برنج قهوه‌ای را به مدت 30 دقیقه بجوشانید: در طول جوشیدن برنج را نگاه کنید. اگر نپخته بود و به آب بیشتری نیاز داشت دوباره آب اضافه کنید تا خوب بپزد.

روش‌های کاهش ضررهای جوشاندن برنج:

  • از آب کمتری استفاده کنید: استفاده از آب کمتر باعث کاهش از بین رفتن مواد مغذی برنج می شود.
  • برنج را زودتر آبکش کنید: آبکش کردن برنج زودتر از نرم شدن کامل آن می تواند باعث کاهش تخریب آنتی اکسیدان ها شود.
  • از برنج ارگانیک استفاده کنید: برنج ارگانیک حاوی مقادیر کمتری آرسنیک است.

روش های جایگزین برای جوشاندن برنج:

  • پختن برنج در قابلمه چدنی: پختن برنج در قابلمه چدنی باعث حفظ مواد مغذی برنج می شود.
  • پختن برنج در مایکروویو: پختن برنج در مایکروویو باعث از بین رفتن کمتر مواد مغذی برنج می شود.
  • پختن برنج در بخارپز: پختن برنج در بخارپز باعث حفظ مواد مغذی برنج می شود.
منبع 55 آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی