کد خبر : 7879

دروغ | دروغ سنج

برای آنکه تشخیص دهید که شخصی دروغ می‌گوید یا خیر باید کاری کنید که از شما خوششان بیاید و با شما صحبت کنند. زیاد حرف زدن باعث می‌شود که مرتکب خطا شوند و روی فریبکارانه‌شان آشکار شود.

به گزارش ورنداز :

ترفندهایی برای آنکه بفهمیم شخصی دروغ می‌گوید یا خیر

هزاران سال است که انسان‌ها می‌خواهند بفهمند که چطور می‌توانند دروغ را از راست تشخیص دهند و همیشه هم شکست خورده‌اند. دستگاه‌های دروغ‌سنج نیز آن‌قدر قابل اعتماد نیستند چون با 15 دقیقه تمرین می‌توان این دستگاه‌ها را فریب داد. پس آیا راهی برای تشخیص علمی دروغ وجود دارد؟ روان‌شناسان می‌گویند می‌توان دروغ را تشخیص داد. آن‌ها از نحوه تفکر فرد دروغ و راست را از هم تشخیص می‌دهند. در این مطلب می‌خواهیم بفهمیم که چطور باید افراد دروغگو را شناسایی کنیم.

 

1-با آن‌ها خوب رفتار کنید

برای آنکه تشخیص دهید که شخصی دروغ می‌گوید یا خیر باید کاری کنید که از شما خوششان بیاید و با شما صحبت کنند. زیاد حرف زدن باعث می‌شود که مرتکب خطا شوند و روی فریبکارانه‌شان آشکار شود.

 

تحقیقات نشان داده که پلیس بد بودن جواب نمی‌دهد و به جای آن باید پلیس خوب باشید. همه دوست دارند که محترمانه با آن‌ها رفتار شود به همین دلیل وقتی با فرد خوبی مواجه می‌شوند بیشتر حرف می‌زنند و دروغشان مشخص می‌شود.

 

2- به زبان بدن متکی نباشید

آلدرت وریج، استاد روان‌شناسی و متخصص برجسته در تشخیص دروغ، می‌گوید: «نشانه‌های زبان بدن به ندرت دروغ را نمایان می‌کنند.» افسانه رایجی وجود دارد که دروغگوها به چشمان شما نگاه نمی‎کنند. بررسی‌ها نشان داد که بیزاری از نگاه کردن به طرف مقابل هرگز شاخص قابل اعتمادی برای تشخیص دروغگویی نیست.

 

برای رد کردن این افسانه مطالعه‌ای در سال 1978 درباره رفتار بین فردی روان‌پزشکان زندانی وجود دارد که آن‌ها بیشتر از افراد غیرروان‌شناس به چشم‌های مردم نگاه می‌کرده‌اند.

3- سؤالات پیش‌بینی‌نشده بپرسید

از یک فرد زیر سن قانونی که می‌خواهد وارد کلاب بشود بپرسید که چند سال دارد و با اعتماد به نفس می‌گوید 21 سالش است. اما اگر از او بپرسید «تاریخ تولدتان را بگویید؟» برای کسی که حقیقت را می‌گوید ساده است، اما یک دروغگو احتمالاً باید مکث کند تا محاسبات ریاضی را انجام دهد. واکنش فرد را هنگام سوال کردن بررسی کنید. آیا آرام و سریع جواب داد یا در پاسخگویی تأخیر زیادی داشت.

 

4- از شواهد استراتژیک استفاده کنید

قبلاً گفتیم که با ایجاد رابطه دروغگوها را به صحبت بکشانید. آن‌ها را وادار کنید چیزی بگویند که با اطلاعاتی که شما کشف کرده‌اید در تضاد است. توضیح بخواهید تا بیشتر صحبت کنند. بعد بگویید: «ببخشید، من گیج شدم. گفتی دیروز با گری بودی. اما گری تمام هفته فرانسه بوده.» سوالات جادویی را از خود بپرسید: آیا او دارد فکر می‌کند که چه جوابی بدهد؟ آیا پاسخ عجولانه او با چیز دیگری در تضاد است؟

تحقیقی در سال 2006 روی پلیس سوئد انجام شد نشان داد که آن‌ها معمولاً 56.1٪ مواقع دروغ را کشف می‌کنند. افرادی که آموزش «استفاده استراتژیک از شواهد» داشتند، 85.4 درصد موفقیت کسب کردند.

 

5- خیلی زود آن‌ها را به چالش نکشید

اگر بلافاصله شروع به زیر سوال بردن آن‎ها می‌کنید یا آن‌ها را به دروغگویی متهم کنید، ممکن است پاسخ عکس بگیرید یا حتی شاید داستان خود را تغییر دهند. چرا می‌خواهید به آن‌ها کمک کنید که دروغ بهتری بگویند؟ مشکل این است که این افراد معمولاً واکنش خوبی دریافت می‌کنند و می‌توانند دروغ جالب‌تری سرهم کنند. پس با مؤاخذه آن‌ها نمی‌توانید به حقیقت پی ببرید. اجازه دهید داستانشان را تمام کنند و بعد سؤالات خود را از آنان بپرسید.

با این ترفندها می‌توانید افراد دروغگو را بهتر شناسایی کنید و به کشف حقیقت نزدیک‌تر شوید.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

مترجم: مژده اصغرزاده

 

منبع 55آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی