کد خبر : 7748

تمیز کردن گوش | آسیب

متخصصان با توجه به اهمیت نحوه پاک کردن جرم گوش نکاتی را بیان کرده‌اند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به گزارش ورنداز :

بدن ما مواد زیادی تولید می‌کند که ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. یکی از چیزهایی بدن تولید می‌کند و برای ما آزاردهنده است جرم گوش است. متخصصان با توجه به اهمیت نحوه پاک کردن جرم گوش نکاتی را بیان کرده‌اند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1-شاید نیازی به تمیز کردن گوش خود نداشته باشید

دکتر ویت جراح گوش و حلق و بینی می‌گوید: «بسیاری از مردم نیازی به برداشتن موم گوش خود ندارند. این لایه پوششی برای محافظت از کانال گوش است. ماده‌ای که تولید می‌شود ضدآب و ضدمیکروب است و کمک می‌کند که گوش عفونت نکند.» این موم باعث می‌شود درون گوش خشک نشود. گوش نیز مثل بسیاری از اندام‌ها خودش را تمیز می‌کند پس در بسیاری از مواقع نیازی به پاک کردن گوش نیست. دکتر لوستینگ رئیس بخش جراحی سر و گردن دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «اگر خدا گوشی طراحی می‌کرد که نیاز به پاک کردن داشت بسیار ناامیدکننده بود چون ما 500 هزار سال پیش گوش‌پاک‌کن نداشتیم.»

2- از گوش‌پاک‌کن استفاده نکنید

هشداری که همیشه راجع‌به گوش‌پاک‌کن وجود دارد این است که نباید آن را درون کانال گوش قرار داد. این سوآب‌های پنبه‌ای باعث خراش در گوش یا خونریزی و آسیب به پرده گوش می‌شوند. دکتر لوسینگ می‌گوید: «گوش‌پاک‌کن اغلب مثل یک پیستون عمل می‌کند و باعث فرورفتن موم در گوش می‌شود. اغلب کسانی که جرم گوش دارند از گوش‌پاک‌کن استفاده می‌کنند. برداشتن موم از کانال باعث خشک شدن و در نتیجه خارش گوش می‌شود.» استفاده از شمع برای تمیز کردن گوش نیز باب شده ولی پزشکان می‌گویند که این کار هیچ تأثیری ندارد و در برخی موارد موجب سوختن گوشتان خواهد شد. 

اما چطور گوشمان را تمیز کنیم؟

اگر می‌خواهید گوشتان را تمیز کنید توجه داشته باشید که فقط قسمت بیرونی آن را پاک کنید. دکتر لوستینگ اظهار دارد: «توصیه من این است که مردم اجازه دهند که بدن کار خودش را انجام دهد و اجازه دهند که موم خودش بیرون بیاید. بهتر است یک لیف را خیس کنید و قسمت خارجی گوش را با آن تمیز کنید.» پزشکان تأکید می‌کنند که با شستن موها گوش هم شسته می‌شود. اگر اصرار دارید که گوشتان را تمیز کنید فقط بیرون آن را با یک انگشت یا پارچه نرم پاک کنید. همچنین قطره‌هایی وجود دارد که به وسیله آن‌ها جرم گوش نرم می‌شود. استفاده از این قطره‌ها بی‌خطر است. 

اگر برای گوشتان مشکلی پیش آمد حتماً به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. گاهی به دلیل وجود جرم مشکل کم‌شنوایی پیش می‌آید که با شست‌وشوی ساده درمان می‌شود. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

 

منبع 55آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی