کد خبر : 7352

حیوانات خانگی | سلامتی

بیماری های انسانی ناشی از حیوانات خانگی

به گزارش ورنداز :

بیماری های انسانی ناشی از حیوانات خانگی

حدود ۵۰ درصد خانه‌های جهان حاوی دستکم یک حیوان خانگی است. نگه داشتن حیوانات خانگی برای سلامتی جسم و روان انسان بسیار مفید است بویژه در کاهش اضطراب و استرس. 

حیوانات خانگی مممکن است باعث برخی بیماری‌ها شوند. به عنوان نمونه، خراش پنجه گربه می‌تواند با عفونت باکتریایی همراه باشد و باعث تب و تورم و درد غدد لنفاوی شود. خراش گربه یکی از شایع‌ترین علل تورم و التهاب مزمن غدد لنفاوی در کودکان و بزرگسالان به شمار می‌رود. این بیماری به طور معمول ظرف دو تا چهار ماه خود به خود برطرف می‌شود.

مشکل دیگر ناشی از حیوانات خانگی، آلرژی نسبت به پوسته آنهاست. گربه به مراتب بیش از سگ باعث تحریک علائم آلرژی می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد حتی جاروبرقی های مدرن با فیلتر HEPA هم توانایی جمع‌آوری خوب پوسته و شوره گربه را ندارد. شستن مرتب سگ‌ها باعث کاهش پوسته و شوره موجود در خانه می‌شود اما این کار در مورد گربه کارساز نیست. گربه بسیار سریع شوره و‌ پوسته می‌دهد و شستشوی منظم گربه به کاهش آلرژی کمک نمی‌کند. همچنین پوسته گربه راحت‌تر در هوا معلق می‌شود و می‌تواند به دیوار و پرده بچسبد. به همین دلیل حتی تا شش ماه پس از نداشتن گربه در خانه همچنان شاید علائم آلرژی ادامه یابد.

کسانی که حیوان خانگی دارند و نزدیکان آنها باید هر پنج سال یک بار واکسن کزاز بزنند. اگر حیوان خانگی کسی را گاز بگیرد و بیش از پنج سال از تزریق واکسن کزاز او می‌گذرد، باید در اسرع وقت، شاید بلافاصله برای تزریق واکسن کزاز اقدام کند. اگر گربه کسی را گاز بگیرد حتما باید به پزشک مراجعه کند و بهتر است آنتی بیوتیک مصرف کند زیرا گاز گربه بسیار عمیق است. بهترین آنتی‌بیوتیک برای مداوای گاز حیوانات خانگی کوآموکسی‌کلاو هم در کودکان هم در بزرگسالان است. اگر حیوان علائم هاری ندارد، ایمنی‌بخشی علیه هاری لازم نیست. احتمال سرایت انگل و کرم هم از سگ و گربه به انسان وجود دارد. کسانی که بدون دلیل روشن کمخونی دارند، شاید به یک کرم یا انگل مبتلا باشند. آلودگی انگلی به راحتی با دارو قابل درمان است. درمان کمخونی و مصرف مکمل آهن بخشی از درمان آلودگی انگلی به شمار می‌رود.

لاک پشت و خزندگان و دوزیستان با افزایش احتمال بروز حصبه در انسان‌های همزیست آنها همراه است. 

مراقبت از سلامت حیوان خانگی و مراجعه منظم به دامپزشک از بسیاری از این مشکلات پیشگیری می‌کند

منبع تازه های پزشکی
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی