کد خبر : 7204

ویتامین| کمبود ویتامین | ویتامین D

در اینجا پنج نشانه اصلی کمبود ویتامین دی را معرفی می‌کنیم تا دقیقاً مطمئن شوید که به اندازه کافی این ویتامین را دریافت می‌کنید یا خیر.

به گزارش ورنداز :

5 نشانه برای آنکه بفهمیم به کمبود ویتامین دی دچار شده‌ایم 

  • می‌دانید که بدن شما برای ساختن استخوان‌های قوی و سالم به‌ویتامین D نیاز دارد. طبق گزارش مؤسسه ملی سلامت، ویتامین دی به بدن شما کمک می‎کند تا کلسیم را جذب کنید. در رشد مناسب سلولی نقش مهمی ایفا می‌کند و حتی التهاب ناشی از بیماری را کاهش می‌دهد. 

حقیقت این است که بسیاری از ما ویتامین دی کافی دریافت نمی‌کنیم. طبق مطالعه‌ای که در سال 2011 در مجله تحقیقات تغذیه منتشر شد، تقریباً 42 درصد از بزرگسالان آمریکایی دچار کمبود ویتامین دی هستند. تخمین زده می‌شود که در سراسر جهان یک میلیارد نفر به اندازه کافی ویتامین دی دریافت نمی‌کنند. 

دلیلش این است که تعداد کمی از غذاها به طور طبیعی حاوی این ویتامین هستند. به این ویتامین ویتامین آفتاب می‌گویند چون  اکثر ویتامین دی‌ که بدن شما تولید می‌کند از پرتوهای فرابنفش خورشید است. اگر به طور مداوم از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود در برابر سرطان استفاده می‌کنید یا اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که نور چندانی ندارد، ممکن است دچار کمبود این ویتامین شوید. 

در اینجا پنج نشانه اصلی کمبود ویتامین دی را معرفی می‌کنیم تا دقیقاً مطمئن شوید که به اندازه کافی این ویتامین را دریافت می‌کنید یا خیر. 

1- بیش از حد معمول عرق می‌کنید 

به گفته دکتر هولیک، تشخیص کمبود ویتامین دی در نوزادان اغلب دشوار است، اما عرق کردن پیشانی یکی از اولین علائم قابل توجه آن است. همین امر برای بزرگسالان نیز صادق است، بنابراین اگر در حالی که سطح فعالیت شما ثابت است تعریق دارید، دمای بدن شما بالاست و محیط اطراف شما خیلی گرم نیست، ممکن است لازم باشد با پزشک صحبت کنید و آزمایش ویتامین دی دهید. 

2- به طور غیرمنتظره‌ای ضعیف شده‌اید 

کمبود ویتامین دی می‌تواند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود. حتی زمانی که به اندازه کافی خوابیده‌اید. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که کمبود ویتامین دی دارند، بعد از اینکه سطح ویتامین دی خود را بالا می‌برند، متوجه می‌شوند خستگی آن‌ها بهبود یافته. 

مطالعه‌ای در دانشگاه تولسا نشان داد که ورزشکارانی که سطوح ناکافی ویتامین دی در خون خود دارند، نمی‌توانند به اندازه کافی وزنه بلند کنند، با سرعت بدوند یا بلند بپرند، احتمالاً دلیل آن این است که دریافت ویتامین کافی می‌تواند منجر به قوی‌تر شدن عضلات شود. 

3- احساس افسردگی می‌کنید 

ناراحتی و غمگین بودن ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد اما بر اساس تحقیقی که انجام شده محققان افسردگی واقعی را با کمبود ویتامین دی مرتبط می‌دانند، به خصوص وقتی صحبت از اختلال عاطفی فصلی باشد. 

در حالی که دانشمندان هنوز در تلاش برای کشف دلیل ارتباط این دو هستند، محققان این پژوهش توضیح می‌دهند که ویتامین دی ممکن است در قسمت‌های خاص مغز کار کند و بر همان هورمون‌های حس خوب مانند سراتونین و دوپامین تأثیر بگذارد. 

4- با درد دست و پنجه نرم می‌کنید 

دکتر هولیک می‌گوید: «برخی از دردها و صدماتی که در استخوان‌ها تجربه می‌کنید به نام استئومالاسی شناخته می‌شود. کسانی که مبتلا به آرتریت یا فیبرومیالژیا هستند ممکن است دچار کمبود ویتامین دی باشند، زیرا کمبود آن می‌تواند باعث درد مفاصل و عضلات شود.» اگر درد شما چند هفته طول کشید، از پزشک خود بپرسید که آیا کمبود ویتامین دی می‌تواند دلیل آن باشد و آیا برنامه درمانی شما باید شامل این ویتامین باشد یا خیر. 

5- شکستگی استخوان  

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه، در حدود 30 سالگی ساختن توده استخوانی متوقف می‌شود و کمبود ویتامین دی می‌تواند پوکی استخوان را تسریع یا بدتر کند، وضعیتی که در آن استخوان‌های شما شکننده می‌شوند و مستعد شکستگی هستند. 

غذاهای غنی شده با ویتامین دی باعث ریشه‌کن شدن راشیتیسم می‌شوند. پزشکان و متخصصان اعتقاد دارند تقریباً غیرممکن است که کسی بتواند نیازهای ویتامین دی را تنها از طریق رژیم غذایی تأمین کند.  

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.) 

مترجم: مژده اصغرزاده

 

منبع ۵۵ آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی