کد خبر : 6808

متروی پرند

روابط عمومی متروی تهران و حومه اعلام کرد که علیرغم پیگیری‌های متعدد و اخذ مجوزهای قانونی جهت تأمین منابع مالی پروژه خط متروی تهران-پرند، هنوز اقدامی که منجر به پرداخت پول یا تهاتر زمین به پیمانکار مربوطه شود

به گزارش ورنداز :

روابط عمومی متروی تهران و حومه اعلام کرد که علیرغم پیگیری‌های متعدد و اخذ مجوزهای قانونی جهت تأمین منابع مالی پروژه خط متروی تهران-پرند، هنوز اقدامی که منجر به پرداخت پول یا تهاتر زمین به پیمانکار مربوطه شود، صورت نپذیرفته و همچنین مساله باعث بروز نگرانی‌هایی در خرید تجهیزات لازم برای راه اندازی فاز نخست این خط شده است.روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)  با ارسال متنی اعلام کرد: طبق توافق‌نامه‌ای که روز ۵ بهمن سال گذشته به امضاء استاندار تهران، سرپرست شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، مدیر عامل شرکت مترو و سایر عوامل ذیربط رسید، قرار بود در صورت امکان، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت عمران شهر جدید پرند به این پروژه اختصاص یابد و اگر چنین امری محقق نشد، زمینی به مساحت ۲۵ هکتار با تغییر کاربری صورت گرفته به پیمانکاران واگذار شود. اما در عمل چنین نشد و این در حالی بود که چگونگی تامین منابع مالی و اجرای پروژه خط متروی تهران-پرند در جلسه برگزارشده مورخ ۳ آذر ۱۴۰۰ در دفتر وزیر راه و شهرسازی با حضور استاندار و شهردار تهران تعیین تکلیف شده بود.

در ادامه و با تأخیری حدوداً ۳ ماهه، صورتجلسه دیگری بین شرکت عمران شهر جدید پرند و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) امضاء شد که طبق آن می‌بایست اراضی در نظر گرفته شده برای تحویل به پیمانکار پروژه تهاتر گردد، اما این امر نیز ظاهراً به نتیجه عملی نیجامیده است.
با این اوصاف و از آنجایی که امکان فشرده سازی مجدد برنامه زمان‌بندی پروژه وجود نداشته و از طرفی وعده بهره‌برداری از خط متروی تهران-پرند تا قبل از پایان سال جاری توسط مسئولان امر بارها عنوان شده است، نگرانی‌هایی بابت خرید و نصب تجهیزات لازم این خط که بخشی از آن باید از خارج از کشور تهیه شود و ثبت سفارش، ساخت، حمل و نصب آنها زمانبر است، به وجود آمده است.

گفتنی است پروژه ساخت و راه اندازی خط متروی تهران-پرندکه جزو متروی شهرهای اقماری به شمار می‌آید، از جمله طرح‌های توسعه‌ای وزارت راه و شهرسازی به حساب آمده و شرکت مترو تهران به نمایندگی از شهرداری تهران، صرفاً مجری اجرای آن محسوب می‌شود. در چنین شرایطی، وظیفه تامین منابع مالی پروژه بر عهده کارفرما که وزارت راه و شهرسازی است، می باشد.

البته باوجود تمام مشکلات مالی موجود، پروژه همچنان فعال بوده و در کنار ادامه فرآیند نازک‌کاری ایستگاه، مراحل تکمیلی روسازی مسیر خط متروی تهران-پرند شامل تثبیت، زیرکوبی خط و ریل‌ها با استفاده از تجهیزات مکانیزه در حال انجام است. ضمن اینکه ریل‌گذاری کل مسیر نیز انجام شده است.

منبع ایسنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی