کد خبر : 5766

ناسا

به دلیل مشکلات باتری هلی کوپتر، تیم کنترل پرواز در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا تماس خود را با هلیکوپتر در ۳ می‌قطع کرد. آن‌ها از نزدیک سلامت فضاپیمای کوچک خود، به ویژه وضعیت شارژ باتری‌های آن را رصد می‌کردند

به گزارش ورنداز :

دستیاورد پرواز در دنیایی دیگر یکی از شاهکار‌های بزرگ پرواز‌های فضایی دهه گذشته به شمار می‌رود. بنا به گزارش ars Technica، هلی کوپتر نبوغ ناسا از زمان اولین پرش کوتاه خود در ۱۹ آوریل ۲۰۲۱، متعاقباً ۲۷ پرواز دیگر انجام داده است و نزدیک به ۷ کیلومتر از سطح سیاره سرخ را طی کرده و حتی بیشتر از مریخ نورد پرسویرنس ناسا، مریخ را ​​جستجو کرده است. این چیزی فراتر از انتظارات دانشمندان و مهندسان ناسا بوده است.

اما بنا به اعلام ناسا اخیراً این هلیکوپتر کوچک و خودکار مشکلاتی با تجمع گرد و غبار روی صفحات خورشیدی خود داشته است. این گرد و غبار توانایی این وسیله برای شارژ مجدد شش باتری لیتیوم یونی اش را کاهش می‌دهد. در حالی که این هلیکوپتر به تمام انرژی خورشیدی دریافتی خود نیاز دارد، نیمکره شمالی مریخ به زمستان نزدیک می‌شود که کمی بیشتر از دو ماه دیگر فرا می‌رسد.



 


به دلیل مشکلات باتری هلی کوپتر، تیم کنترل پرواز در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا تماس خود را با هلیکوپتر در ۳ می‌قطع کرد. آن‌ها از نزدیک سلامت فضاپیمای کوچک خود، به ویژه وضعیت شارژ باتری‌های آن را رصد می‌کردند. پس از قطع ارتباط، مهندسان متوجه شدند که آرایه گیت قابل برنامه ریزی میدانی نبوغ - اساساً کامپیوتر پرواز آن - به دلیل کمبود نیرو وارد حالت خاموش شده است. در چنین شرایطی، تقریباً تمام وسایل الکترونیکی داخل هلیکوپتر خاموش می‌شوند تا آن را از دمای سرد شبانه، بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت زیر صفر محافظت کنند. این شامل ساعت داخلی آن نیز می‌شود.

ماموریت مریخ

متأسفانه، این ممکن است آغاز پایانی برای هلیکوپتری باشد که بسیار فراتر از همه انتظارات بوده است. مهندسان ناسا مجبور شده‌اند برای حفظ شارژ باتری نبوغ اقدامات بیشتری را انجام دهند. به عنوان مثال، آن‌ها اکنون به بخاری هلیکوپتر فرمان داده اند که تنها زمانی که دمای باتری به -۴۰ درجه کاهش یابد روشن شود که بسیار سردتر از نقطه قبلی ۵ درجه فارنهایت. مشخص نیست که چه تعداد از اجزای خارج از قفسه هلی کوپتر بدون این گرمایش اضافی در شب‌های سرد مریخی کار می‌کنند. این در حالی است که مریخ تنها تا ۱۰ هفته آینده سردتر و تاریک‌تر خواهد شد

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی