کد خبر : 5611

سلامت

نقطه خاصی در گوش انسان وجود دارد که از آن به نام نقطه "شن من" یاد می‌شود.

به گزارش ورنداز :

طب باستانی چین، سلامتی تحت عنوان نوعی جریان انرژی به دور از هر گونه مانع تعریف می‌شود و اصطلاحا به آن "چی" می‌گویند. در واقع در فرهنگ سنتی چین "چی" بخش فعال و پویایی است که در هر موجود زنده‌ای وجود دارد.

حتما تاکنون بار‌های بار نام طب سوزنی را شنیده اید. اغلب از این روش به منظور تنظیم مجدد مسیر‌های انرژی استفاده می‌شود. اما برای افرادی که رابطه چندان خوبی با سوزن ندارند، یک روش غیر تهاجمی و موثر دیگر نیز معرفی شده است: طب فشاری.

 

نقطه خاصی در گوش انسان وجود دارد که از آن به نام نقطه "شن من" یاد می‌شود. اعتقاد بر این است که طب فشاری در این ناحیه می‌تواند به کاهش وزن، درمان بی خوابی و سردرد، کمر درد مزمن، افسردگی، استرس و التهاب کمک کند.

 

شفا و تندرستی به اشکال مختلفی قابل دست یابی است. برخی از افراد آن را در نتیجه مصرف دارو‌ها می‌بینند، شماری دیگر به رژیم غذایی و تغذیه اعتقاد دارند و فرهنگ‌های شرقی نیز بیشتر انرژی محور هستند.

 

طب فشاری چیست و نقطه شن من چگونه می‌تواند در سلامتی ما اثرگذار باشد؟

 

طب فشاری یک روش درمانی چینی است که شباهت زیادی به ماساژ دارد، اما در اصل وابسته به اعمال فشار حساب شده روی یک سری نقاط مشخص است. در این روش میزان فشار و محل مورد نظر کاملا دقیق انتخاب می‌شوند. طب فشاری بدن را به عنوان یک نقشه متصل از یک نقطه به نقطه دیگر می‌بیند. برای مثال فشردن ناحیه وسط ابرو می‌تواند آرامش را افزایش دهد.

این نقشه مربوط به بدن و مسیر‌های اصلی انرژی آن از زمان‌های قدیم تهیه شده است و داستان‌های موفقیت آمیز متعددی هم از درد‌های التیام یافته و استرس‌های عاطفی جبران شده به یاری آن دهان به دهان نقل شده اند.

 

و، اما نقطه شن من. این نقطه‌ای است که در گوش، در ناحیه مثلثی شکل درست زیر قسمت خمیده بالایی که گوش را به صورت متصل می‌کند، قرار دارد. اگر عینک می‌زنید این ناحیه درست زیر دسته‌ها قرار دارد.

طبق نقشه پائول نوگیر (عصب شناس فرانسوی)، این نقطه به "قلب و روح" متصل است و به همین علت است که می‌تواند بدن را التیام بخشیده و با اثر تسکین دهندگی روی اعصاب به اضطراب، افسردگی و بی خوابی یاری برساند. نقطه مذکور همچنین با کمر در ارتباط است و طی چندین پژوهش مختلف تاثیرگذاری طب فشاری شن من با کاهش کمر درد مزمن مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

در سال ۱۹۵۹ دکتر Xu Zuo-Lin، دانشمند چینی که پژوهش‌های قبلی در زمینه طب سوزنی و طب فشاری را دنبال می‌کرد، توانست ناحیه خاصی را در گوش جدا و نحوه ارتباط آن با بقیه بدن و حتی روان را بررسی کند. او منطقه تازه کشف شده را شن من پوینت نامید و موفق شد تمام روال‌های درمانی خود را بر اساس آنچه که معتقد بود سلامتی را به بدن و هماهنگی را به روح باز می‌گرداند، مشخص کند. شن (shen) به معنای آگاهی یا روح و من (Men) به معنای مجرا یا دروازه است. این عبارتی است که عموما به صورت "دروازه بهشت" ترجمه می‌شود.

شن من همچنین به عنوان "نقطه کاتالیزور" شناخته می‌شود. به این مفهوم که اثرات طب فشاری را در سایر نقاط اصلی افزایش می‌دهد. این امر در درمان‌های افزایش تحمل و مدیریت درد به اثبات رسیده است. تاثیرگذاری طب فشاری نقطه شن من از نظر بالینی نیز مورد مطالعه قرار گرفته و برای موارد درد مزمن امیدوار کننده بوده است.

 

تعدادی از مهم‌ترین فواید طب فشاری نقطه شن من به گزارش هلث لاین مدیا (وب سایت و تامین کننده اطلاعات سلامتی آمریکایی) عبارت اند از:

- می‌تواند به تلاش‌های شما در راستای کاهش وزن کمک کند

 

- اعتقاد بر این است که کمر درد مزمن را تسکین می‌دهد

 

- به توانبخشی پس از درمان برای کمر درد کمک می‌کند

- می‌تواند در مدیریت درد نقش قابل توجهی داشته باشد

- به کاهش بی خوابی و اختلالات خواب کمک می‌کند

- به بیماری‌های روانی مرتبط با استرس کمک می‌کند

 

می‌تواند در مدیریت درد نقش قابل توجهی داشته باشد

- به کاهش بی خوابی و اختلالات خواب کمک می‌کند

- به بیماری‌های روانی مرتبط با استرس کمک می‌کند

 

- می‌تواند شدت افسردگی را کاهش دهد

- ممکن است حملات پانیک و مسائل مربوط به اضطراب را کاهش دهد

- ممکن است در غلبه بر اعتیاد مفید باشد

هر یک از موارد فوق طی سال‌های گذشته حداقل توسط یک مطالعه معتبر بررسی شده اند، اما همچنان به منظور تایید قطعی برخی از آن‌ها به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

در راستای تسهیل روند طب فشاری و کاهش مراجعه علاقه‌مندان به کلینیک‌های تخصصی در این حیطه، تکنولوژی متفاوتی به نام "دانه‌های گوشی" طراحی شده است که می‌تواند به عنوان منبع فشار ثابت روی نقطه طب فشاری دلخواه وارد عمل شود و با نقطه شن من نیز کاملا سازگار است.

آن‌ها معمولا در قالب یک کیت عرضه می‌شوند و کاربر قادر است به وسیله کتابچه راهنما به تنهایی و بدون نیاز به کمک شخصی دیگر از آن‌ها استفاده کند. در خصوص قابلیت تاثیرگذاری دانه‌های گوشی صحبت‌های متناقضی می‌شود. اما در هر صورت استفاده از آن آسان است، برخلاف طب سوزنی روشی غیر تهاجمی است و در عرض چندین هفته نتیجه می‌دهد. این دانه‌ها یا پچ‌های پوستی با مقدار کمی ماساژ عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد و باید پس از ۳ الی ۵ روز تعویض شوند.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی