کد خبر : 5195

گردشگری

این غار جهنمی در ۸۵ کیلومتری عشق آباد در نزدیکی طبس وجود دارد و مثل اسمش، واقعا جهنمی نیست. در ادامه با ما در دلگرم همراه باشید تا به اتفاق هم، ایرانگردی کنیم و به غار جهنمی طبس، سری بزنیم.

به گزارش ورنداز :

غار جهنم در طبس یکی از غارهای دیدنی و مهم در ایران است. این غار قدمتی ۵۰ میلیون ساله دارد و با وجود انواعی از فسیل ها و قندیل ها برای گردشگران جالب است. درون این غار گرمای زیادی وجود دارد و به همین دلیل این غار را با این نام می شناسند.
آیا تاکنون نام غار جهنم به گوشتان خورده است؟ غاری که به دلیل شرایط موجود برای گردشگران سختی ها و دشواری هایی را به همراه دارد در این غار گرمای شدیدی حاکم بوده و از این جهت آن را با این نام می خوانند. این غار دیدنی در فاصله ۱۹۵ کیلومتری از طبس واقع شده است. فاصله این غار تا عشق آباد ۸۵ کیلومتر بوده و در یکی از دهستان های کوه یخاب واقع شده اند. داخل این غار دارای مناظر بسیار دیدنی و تماشایی خواهد بود.
این غار از نواحی اطراف به کوه سفید تپه طاق و عشق آباد بردسکن متصل می شود. همانطور که اشاره شد، علت نامگذاری این غار گرمای شدیدی است که درون آن حاکم می باشد. اما با ورود به این غار متوجه می شوید که از چه زیبایی هایی غافل شده اید.

غار جهنم بردسکن

گشت و گزار در دخمه جهنم

نحوه کشف غار:

  این غار دیدنی حدود ۵۰ سال پیش توسط آقای نجفی کشف شده است. او این غار را در حاشیه عشق آباد بردسکن یافت. بعد از آن کمتر کسی به درون این غار رفته است و به دلیل ناشناخته بودن سعی داشتند، تا از این غار دوری کنند. در سال ۱۳۷۷ نیز دو نفر اهالی روستا که معتمد مردم بوده اند، با مراجعه به شرکت آب منطقه اعلام کرده که در نزدیکی روستا غاری مخوف وجود دارد.

دخمه جهنم را بشناسید

بعد از آن گروهی ۱۰ نفره به سرپرستی آقای صمد رستمی برای اولین بار وارد این غار شده اند. آن ها با وجود وسایل و تجهیزاتی که داشته اند، امکان کشف غار را یافته اند. طبق تحقیقات باستان شناسی که بر روی این بنا انجام شده است، این غار قدمتی ۵۰ میلیون ساله داشته است. سنگ ها و قندیل هایی که در این غار مشاهده می کنید، بسیار بزرگ و با قدمت هستند و به زیبایی این غار افزوده اند.

زیبایی های غار:

غار جهنم از زیبایی های زیادی برخوردار هستند. وجود همین قندیل ها بخش مهمی از زیبایی این غار را به خود اختصاص داده اند. آب های جاری که با ورود به درون غار توجه شما را جلب می کند، بخش دیگری از زیبایی آن هستند. در دید اول اغلب تصور می کنند، وارد غار علیصدر شده اند. این غار اسرارآمیز دارای تجهیزات بسیار زیادی بوده و با عمق ۵۰ متری آن باید تجهیزات کافی همراه داشته باشید.

درون دخمه جهنم

داشتن طناب ۳۰ متری یکی از نکات مهم در زمان ورود به این غار به شمار می آید. قندیل هایی که در این غار مشاهده می شود، از جنس مرمر مانند هستند و زیبایی زیادی دارند. این غار دارای ۴ دهانه بوده و دارای فعالیت های شیمیایی است. این غار از مجموعه غارهای آهکی فعال در دنیا به شمار می آید. در حوضچه درونی این غار آب وجود دارد که با وجود خشکسالی های اخیر هنوز نیز پر آب است.

درون این غار بقایایی از استخوان دیده می شود که متعلق به حیوانات قدیمی هستند. از جمله پدیده های مهم درون این غار می توان به گل کلمی سفید، فلاوستون ها، سوزنی های بلوری و اسفنجی ها اشاره نمود. این غار امروزه از مکان های دیدنی طبس برای گردشگران به شمار می آید و با وجود جذابیت های ویژه خود می تواند مورد توجه گردشگران باشد.

منبع دلگرم
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی