کد خبر : 4951

سیا دانه

از نظر منابع نه تنها سیاه دانه با کوبیدن ، سمی نشده بلکه کوبیده شدن باعث تاثیر بیشتر اثرات طبی آن در بدن می شود، اما بهتر است پس از کوبیدن به مقدارکم مصرف شود.

به گزارش ورنداز :

برترین خواص سیاه دانه شامل اثرات ضد میکروب، ضد سرطان، ضد حساسیت، ضد ویروس، شیرافزا، ادرارآور، کاهش دهنده اوره خون، محرک سیستم ایمنی بدن، محافظ کبد، مقوی معده، محرک تنفس و اثرات دیگر است.

طبیعت آن از دیدگاه طب سنتی ایران گرم و خشک بوده و گرم کننده بدن و خشک کننده رطوبت بدن است و از جمله داروهایی است که ترشح شیر و ادرار را زیاد کرده و در افراد با مشکلات سنگ های کلیوی مورد استفاده قرار می گیرد روزانه می توان 1 تا 2 گرم از دانه سیاه دانه به صورت له شده یا چای و یا موارد دیگر استفاده کرد.

خواص دیگر دانه جوهر روغنی

سیاه دانه طبیعت گرمی دارد، به دلیل داشتن ماده ای موسوم به تیموکیتون، دارای اثرات ضد تشنجی است، بررسی ها نشان می دهد، سیاه دانه می تواند موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت آن شود.

در کاهش نفخ شکم و دفع گازهای معده موثر است، زیاد کننده شیر مادران است، قاعده آور است، یعنی عادت ماهانه را باز می کند.

ضدانگل است و مصرف سیاه دانه با سرکه باعث دفع کرم دستگاه گوارشی می شود.

استفاده از مخلوط سیاهدانه آسیاب شده با عسل برای تسکین درد رحم و پس درد زایمان مفید است.

غرغره کردن جوشانده ی سیاه دانه در سرکه باعث تسکین درد دندان و محکم شدن دندان می شود، علاوه بر اینها چکاندن روغن سیاهدانه در سوراخ بینی در درمان سر دردهای مزمن و باز کردن گرفتگی های بینی بسیار موثر است.

مصرف سیاه دانه جهت سرفه ناشی از سردی و تنگی نفس به صورت خوراکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

خوردن سیاه دانه صبح ناشتا باعث سرخی گونه ها و باز شدن رنگ رخسار می شود.

روغن سیاه دانه سستی اعصاب را تقویت می کند و در دردهای مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف زیاد آن در افراد با مزاج گرم باعث عوارض می شود و از داروهای ممنوع در دوران بارداری است زیرا احتمال سقط جنین زیاد می شود.

اما عوارض سیاهدانه

1- درماتیت تماسی

یکی از مضرات سیاه دانه، درماتیت تماسی است، درماتیت تماسی یک واکنش منفی به یک ماده آلرژی‌زا یا محرک است، فقط دست‌زدن ساده به سیاه دانه ممکن است در بعضی افراد باعث دانه‌های پوستی قرمز در پوست شود.

این دانه‌ها اغلب با حس خارش همراهند، همچنین ممکن است باعث تاول، درد یا سفتی آن قسمت از بدن شود.

2- افت فشار خون

سیاه دانه می‌تواند فشار خون را تا حد افت شدید پایین‌ بیاورد، به ‌خصوص اگر همراه داروی ادرارآور یا داروی ضد فشارخون مصرف‌ شود. این مساله می‌تواند باعث خستگی، تهوع، تاری دید، تنفس کم عمق، سرگیجه، سردرد و از دست‌دادن هوشیاری شود.

3 - بارداری

زنان باردار حتی الامکان نباید سیاه دانه مصرف‌کنند، زیرا سیاه دانه ممکن است انقباض عضلات رحم را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین بهتر است در هنگام بارداری از خوردن این دانه سیاه خودداری‌کرد.

4 - تداخل منفی

سیاه دانه با داروهای شیمی ‌درمانی تداخل دارد، چون ممکن است این مکمل گیاهی مانند یک آنتی‌اکسیدان در بدن عمل‌کند، می‌تواند اثر درمان‌های استاندارد سرطان را کاهش ‌دهد.

با مراجعه به پزشک متخصص می توان از خواص خوب سیاهدانه بهره برد و کمترین عارضه آن را شاهد بود.

باورهای غلط طبی:

یکی دیگر از باورهای غلط طبی، سمی شدن سیاه دانه در اثر کوبیده شدن است که متاسفانه باور افراد زیادی از جامعه است

از نظر منابع نه تنها سیاه دانه با کوبیدن ، سمی نشده بلکه کوبیده شدن باعث تاثیر بیشتر اثرات طبی آن در بدن می شود، اما بهتر است پس از کوبیدن به مقدارکم مصرف شود.

اما این دیدگاه که سیاه دانه با آسیاب شدن و کوبیدن، سریعا به سم تبدیل می شود، کاملا اشتباه و باور طبی غلطی است

در واقع برای آنکه سیاه دانه در مصرف خوراکی بتواند تاثیری در بدن و به خصوص در حوزه گوارش داشته باشد باید کمی کوبیده و میل شود.

ولی مانند همه مغزیجات و دانه های روغنی خوراکی، سیاه دانه پس از پودر شدن در معرض هوا اکسید می شود و بهتر است که سیاه دانه نیز تازه به تازه کوبیده شده و سپس میل شود یا با عسل ترکیب شده تا مانع از اکسیداسیون آن شود

منبع رکنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی