کد خبر : 4784

کاشت مو

احتمالا شما نیز بعد از کلی تحقیق و مشاوره تصمیم به کاشت مو می‌گیرید و یکی از روش‌های کاشت مو را برای خود انتخاب می‌کنید. کاشت مو یک عمل زیبایی است و طبیعتا مشکلاتی را در پی دارد که ممکن است موجب نگرانی شما شود.

به گزارش ورنداز :

برخی از این مشکلات با رعایت نکردن دستورالعمل‌هایی که پزشک معالج متذکر شده است، اتفاق می‌افتد. هرفردی بعد از عمل، برای گرفتن نتیجه بهتر شایسته است خودمراقبتی بعد از عمل را جدی بگیرد. در این نوشته به برخی از عوارض رایج بعد از کاشت مو پرداخته‌ایم.

دلایل به وجود آمدن عوارض بعد از کاشت مو

کاشت مو نیز جزو عمل‌های زیبایی است و مانند هر عمل دیگری عوارض و پیامدهایی بعد از عمل دارد. به همین دلیل باید دکتر و کادر درمانی از تجربه و دانش خوبی برخوردار باشند. انتخاب دکتر و کلینیک خوب برای عمل کاشت مو بر نتیجه این عمل تاثیر زیادی دارد. البته امروزه با پیشرفت دستگاه‌های کاشت مو این عارضه‌ها کمتر شده‌اند و نتیجه کاشت مو زیباتر و طبیعی‌تر می‌شود. نصفی از نتیجه عمل به دکتر و کلینیک وابسته است و نصف دیگر آن به مراقبت‌های بعد از عمل که توسط بیمار انجام می‌شود. عوارضی مانند عفونت ممکن است بخاطر سهل‌انکاری بیمار صورت گیرد و یا ممکن است پزشک معالج توصیه‌های لازم را به بیمار نداده باشد. بعضی از این عارضه‌ها طبیعی است و بعضی‌از آن‌ها نیاز به توجه دارد و بهتر است هرچه زودتر پیگیری شوند.

ریزش مو بعد از عمل کاشت مو

ریزش مو بعد از کاشت مو نیز یکی از عوارض طبیعی است که جای نگرانی ندارد. هفته اول کاشت مو شما شاهد ریزش دلمه‌های روی سرتان خواهید بود و موهای کاشته شده چند میلی‌متر رشد خواهند داشت. اما تقریبا سه هفته بعد از کاشت مو شما شاهد ریزش ساقه‌های موها‌ی کاشته شده خواهید بود. در واقع به این مرحله از ریزش مو، مرحله استراحت فولیگول‌های مو می‌گویند و این اتفاق نشان دهنده موفقیت آمیز بودن عمل کاشت است. این رخداد شوکه کننده می‌تواند تا ۱۲ هفته (تقریبا ۳ ماه یا بیشتر) طول بکشد و در نهایت موهای جدید شما در ۸ الی ۱۲ ماه آینده در جای مشخص شده خود شروع به رشد می‌نمایند.

خونریزی بعد از کاشت مو

مانند هر عمل دیگری عمل کاشت مو نیز به خونریزی همراه خواهد بود. نسبت به نوع کاشت مویی که انتخاب می‌کنید مقدار خونریزی فرق خواهد داشت. مدت خونریزی بعد از کاشت نهایت تا یک هفته قطع می‌شود. البته این موضوع بیشتر به وضعیت جسمانی بیمار بستگی دارد و در افراد مختلف متفاوت است. باید حتما داروهای تجویز شده را به درستی و مداوم مصرف کنید. موارد زیر در کم شدن خونریزی محل کاشت مو کمک می‌کند.

  • از کمپرس یخ استفاده کنید ولی توجه کنید یخ را مستقیم روی محل خونریزی قرار ندهید و فقط روی پیشانی یا پشت سر بگذارید.
  • از انجام کارهای سنگین که به سر فشار بیاورد بپرهیز این کارها می‌تواند ورزش سنگین، خم شدن بیش از حد در حالت ایستاده و سرفه‌های شدید باشد.
  • به تغذیه خود اهمیت دهید و موادی که دارای ویتامین C هستند رو اولیت قرار دهید.
  • از مصرف سیگار تا چند هفته قبل و بعد از عمل کاشت مو بپرهیزید.

درد و سرگیجه بعد از کاشت مو

از عوارض بعد از کاشت مو می توان به سردرد و سرگیجه اشاره کرددر کاشت مو برای خارج کردن فولیکول‌های مو از ماده بی حسی استفاده می‌شود که درد زیادی را احساس نکنید. بعد از کاشتت مو که اثر ماده بی حسی کمتر می‌شود در یک یا دو روز اول شما شاهد درد و سرگیجه خواهید بود که طبیعی است و جای نگرانی ندارد. پزشک معالج شما برایتان دارو مسکن تجویز خواهد کرد. از استفاده خودسرانه دارو جدا خودداری کنید و از افزایش دوز مصرفی دارو بپرهیزید. اگر سردرد و سرگیجه شما غیر طبیعی و طولانی بود حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

برای کاهش این درد بهتر است تغذیه مناسبی داشته باشید و از مصرف الکل و کافئین بعد از عمل جدا خودداری کنید. آب کافی بنوشید و از کمپرس گرم استفاده کنید.

عفونت بعد از کاشت مو

عوارض بعد از کاشت مودلیل بروز عفونت بعد از کاشت مو می‌تواند چند دلیل داشته‌باشد. یکی از این موارد استریل نبودن محیط و تجهیزات محل پیوند که این خطا از سمت دکتر و کلینیک رخ می‌دهد. دلیل بعدی بروز عفونت د رمحل پیوند مو، رعایت نکردن دستورالعمل‌های پزشک است. بیشترین احتمال عفونت در روش کاشت مو با جراحی است. بهترین راه مقابله با عفونت، جلوگیری از بروز آن است. با وجود اینکه پزشک برای درمان عفونت بعد از کاشت مو، دارو تجویز می کند، اما بهتر است قبل از بروز عفونت، از آن پیشگیری کنید. جلوگیری کردن از بروز عفونت فولیکول ها کار سختی نیست، فقط کافی است دستورالعمل های بهداشتی بعد از کاشت مو را رعایت کنید. علایم عفونت بعد از کاشت مو می‌تواند یک یا چند مورد زیر باشد. در صورت مشاهده هر کدام از موارد به پزشک خود اطلاع دهید.

  • تورم و قرمزی پوست سر
  • چرکی شدن اطراف فولیکول ها
  • سوزش و خارش بیش از حد
  • خونریزی
  • درد و ناراحتی

ورم کردن سر و صورت

ورم کردن سر و صورت بعد از کاشت موبه دلیل آنکه در عمل پیوند مو فولیکول‌های سر از یک قسمتی برداشته شده و در جای دیگری کاشته می‌شوند، احتمال ورم سر کاملا طبیعی است. در هنگام پیوند مقداری سرم به زیر پوست سر تزریق می‌شود تا فولیکول‌ها راحت تر در پوست سر کاشته شوند. یکی از دلایل ورم سر این نیز می‌تواند باشد.  بعد از عمل اگر سرتان را به پایین بیاندازید این سرم به قسمت‌های پایین سر می‌آید و باعث ورم در پیشانی و دور چشم می‌شود.

اما ورم صورت بعد از کاشت مو چند روز طول میکشد؟ در بهترین حالت اگر بعد از کاشت استراحت کنید و کارهای سنگین انجام ندهید طی چند ساعت بعد از کاشت ورم سر و صوت می‌خوابد. ولی در بدترین حالت و در صورت رعایت نکردن، این ورم تا چند روز ادامه دار خواهد بود. دلایل مهم برای ورم سر و صورت می‌توان به سیستم ایمنی ضعیف، عوارض جانبی دارو‌های بی‌حس کننده و… اشاره کرد.

درمان ورم صورت

  1. در طول روز آب کافی بنوشید.
  2. از فعالیت سنگین در دوره نقاهت بپرهیزید.
  3. داروهای تجویز شده را مصرف کنید.
  4. محل زخم‌ها را دستکاری نکنید.

پوسته پوسته شدن و ترک سر بعد از پیوند مو

ترک پوست سر بعد از کاشت مواین اتفاق بیشتر در افرادی شایع است که پوست سرشان، ژنتیکی خشک است. ولی بقیه افراد ممکن‌ است به دلایل دیگری مانند تزریق بی‌حسی، کم بود چربی پوست، کمبود ویتامین‌ها، شستشوی بیش از حد پوست سر، کشیدگی پوست سر بعد از کاشت و کمبود آب بدن باشد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است میوه‌جات و سبزیجات زیادی مصرف کنید و از داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شود استفاده نکنید. سشوار را در دمای پایین استفاده کنید. ترک سر معمولاً با گذشت ۳ روز بعد از انجام فرایند کاشت مو ظاهر می‌شوند، اما ترک‌های شدیدتر بین روزهای پنجم تا هشتم بعد از کاشت مو ظاهر خواهند شد. اما خبر خوش اینجاست که این ترک‌ها با رعایت توصیه‌های پزشک و شستشوی منظم بعد از گذشت ۲ هفته بهبود پیدا می‌کنند.

کلام آخر

شما می‌توانید با مراقبت‌های دقیق، به روند بهبودی خود سرعت ببخشید و نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید. به سلامت جسمانی خود اهمیت دهید و تغذیه مناسب داشته باشید. آب کافی بنوشید و چند روز اول بعد از عمل استراحت کنید و در صورت مشاهده هرگونه عارضه به پخش خود اطلاع دهید. داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کنید و از استفاده خودسرانه دارو پرهیز کنید. تا بهبودی کامل از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی جلوگیری کنید.

 

منبع تصوير زندگي
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی