کد خبر : 4770

سبک‌زندگی

مراسم پخت آش آیینی "کشکک" در تکیه خالصی پاوه به مناسبت عید سعید فطر برگزار شد.

به گزارش ورنداز :

مراسم پخت آش آیینی "کشکک" در تکیه خالصی پاوه به مناسبت عید سعید فطر برگزار شد.

کشکک؛ آشی با قدمت ۱۲۰ سال در پاوه است که هرساله در شب عید سعید فطر با مشارکت مردم شهر در تکیه خالصی این شهر پخت و در روز عید توزیع می شود.

عزیز مصطفایی کارشناس میراث ناملموس میراث فرهنگی کرمانشاه به قدمت برپایی این آیین در پاوه اشاره کرد و گفت: کشکک نوعی آش قدیمی است که هرساله در شب اعیاد قربان و فطر در تکیه خالصی پاوه پخت می شود.

وی با بیان اینکه کل مواد مورد نیاز برای پخت این آش از محل نذر و نذورات مردم تامین می شود، اظهار کرد: گندم، گوشت و قلمه گوسفندی مواد اصلی برای پخت این آش هستند که شب قبل از روز عید در قابلمه های بزرگی در تکیه خالصی بار گذاشته می شوند.

این دانشجوی دکترای مردم شناسی یادآورشد: قدمت پخت این آش در پاوه به حدود ۱۲۰ سال قبل برمی‌گردد که از تکیه طالبانی کرکوک عراق وارد روستای نجار شد.

وی آیینی بودن را از نکات مثبت در پخت این آش عنوان کرد و افزود: این آش از غروب روز قبل از عید بارگذاری می شود تا صبح عید پخته می شود و در این روز بین تمام مردم شهر توزیع خواهد شد.

مصطفایی با اشاره به تقدس این آش در بین مردم پاوه، گفت: باتوجه به اینکه این آش در مکانی مقدس پخت می شود و برای مردم قداست دارد، حوزه نفوذ آن تا تهران و کردستان و حتی عراق رفته و برای مردمی که درخواست دارند، از آن ارسال می کنند.

منبع خبر آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی