کد خبر : 4181

طوفان‌های خورشیدی بر فعالیت‌های فضایی

برای ساخت ماهواره‌ها هزینه‌های بسیار زیادی صرف می‎شود، با این وجود طوفان‌های خورشیدی به راحتی می‌توانند این ماهواره‌ها را نابود کنند.

به گزارش ورنداز :

با افزایش وابستگی جهان به ماهواره ها، طوفان‌های خورشیدی توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند. این موضوع به این دلیل است که طوفان‌ها پتانسیل ایجاد اختلال در عملکرد ماهواره‌ها را دارند.

به گزارش slashgear، به عنوان مثال، اسپیس ایکس از ۴۹ ماهواره اینترنتی استارلینک که در فوریه ۲۰۲۲ پرتاب کرد، ۳۸ ماهواره را از دست داد، زیرا یک طوفان خورشیدی تقریباً در همان زمان به جو زمین برخورد کرد. این رویداد که طبق گزارش CNBC حدود ۵۰ میلیون دلار برای اسپیس ایکس هزینه داشت، نشان داد که طوفان‌های خورشیدی چقدر می‌توانند مشکل ساز باشند.

بدون ماهواره، زندگی روی زمین بسیار متفاوت خواهد بود. جمعیت جهان به طور روزانه به ماهواره‌ها وابسته است. همانطور که ناسا توضیح می‌دهد، ماهواره‌ها برای ارتباطات، خدمات برق، خطوط لوله نفت و گاز، ترافیک هوایی و دریایی و ناوبری، GPS، آب و هوا و ایمنی آب و هوا، کشاورزی، عملیات‌های دولتی و عملیات‌های غیرنظامی و نظامی استفاده می‌شوند.

ماهواره فضایی

طوفان‌های خورشیدی که طوفان‌های ژئومغناطیسی نیز نامیده می‌شوند، زمانی اتفاق می‌افتند که جو و مگنتوسفر زمین تحت تأثیر فعالیت خورشیدی قرار می‌گیرند. طوفان‌های خورشیدی می‌توانند توسط شعله‌های خورشیدی، پرتاب جرم تاج، باد خورشیدی با سرعت بالا یا ذرات انرژی خورشیدی ایجاد شوند. یکی از این طوفان‌ها می‌تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد، اما تأثیر آن بر جو ممکن است هفته‌ها ادامه داشته باشد. فعالیت شدید خورشیدی حتی می‌تواند در عرض چند ساعت به سیاره ما ضربه بزند و زمان کمی برای آماده سازی باقی بگذارد.

طوفان‌های خورشیدی چگونه ماهواره‌ها را مختل می‌کنند؟

مرکز پیش بینی هوای فضایی NOAA توضیح می‌دهد که طوفان‌های خورشیدی بخش یونوسفر و همچنین جو فوقانی یا ترموسفر را گرم می‌کنند. این افزایش دما به دلیل ریزش ذرات پر انرژی در مناطق جو ایجاد می‌شود. گرم شدن جو چگالی را افزایش می‌دهد و باعث افزایش کشش ماهواره‌ها نیز می‌شود. علاوه بر این، ذرات باردار و اختلالات مغناطیسی می‌توانند منجر به اختلال در عملکرد تجهیزات الکترونیکی کلیدی موجود در ماهواره‌ها شوند.

 طوفان‌های خورشیدی

اسپیس ایکس فاش کرد که طی طوفانی که باعث از دست دادن ماهواره‌های استارلینک در ماه فوریه شد، کشش تا ۵۰ درصد افزایش یافت. با وقوع طوفان، تیم اسپیس ایکس روش‌های اضطراری را آغاز کرد، ماهواره‌ها را در حالت ایمن قرار داد و به آن‌ها دستور داد که برای کاهش مقاومت در برابر کشش، به حالت لبه‌رو پرواز کنند. علاوه بر این، این شرکت اسپیس ایکس با اسکادران کنترل فضایی هجدهم نیروی فضایی، یک سازمان دولتی ایمنی فضایی و LeoLabs، یک سرویس ردیابی رادار فضای تجاری خصوصی در تماس بود. علیرغم تلاش هایش، این شرکت بیشتر ماهواره‌های خود را از دست داد.

ناسا در این ارتباط می‌گوید فقط فضاپیما‌ها و ماهواره‌های بدون سرنشین نیستند که در معرض خطر هستند. پرتاب‌ها و عملیات‌های فضایی نیز می‌توانند تحت تأثیر طوفان‌های خورشیدی قرار گیرند و سطوح بالای تشعشعات خطری برای سلامت فضانوردان است.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر

تبلیغات متنی