کد خبر : 3727

سلامت

سیب زمینی از جمله سبزیجات غده ای است که در رژیم غذایی ساکنان جهان نقش ویژه ای را ایفا می کند. این نقش آنقدر گسترده شده است که جهان بدون سیب زمینی غیرقابل تصور است. ای

به گزارش ورنداز :

منشأ پیدایش سیب زمینی از آمریکای جنوبی است!

حقایق جالب درباره سیب زمینی

بسیاری از مردم در سراسر جهان به اشتباه ایرلند را به عنوان منبع این غده فوق العاده همه کاره معرفی می کنند. در حالی که ایرلند فقط به شهرت جهانی سیب زمینی کمک کرده است. سیب زمینی در واقع از یک گیاه وحشی در منطقه ای که شمال غربی بولیوی و جنوب پرو را شامل می شود اهلی شده است. تا قبل از کشف قاره آمریکا توسط اسپانیا، سیب زمینی برای بقیه جهان کاملاً ناشناخته بود. در اواخر قرن شانزدهم توسط فاتحان اسپانیایی به اروپا آورده شد و در ابتدا با تردید به آن نگاه شد.

مردم حداقل ۷۰۰۰ سال است که سیب زمینی می کارند!

حقایق جالب درباره سیب زمینی

همانطور که گفته شد، سیب زمینی در بخش هایی از بولیوی و پرو اهلی شده است. در حالی که می دانیم این اتفاق بین 8000 تا 5000 سال قبل از میلاد رخ داده است، اولین شواهد باستان شناسی مربوط به مدت ها قبل است. این شواهد از Ancon، یکی از مکان‌های باستان‌شناسی مهم بدست آمده است. یعنی قبل از ورود اسپانیائی ها به پرو که قدمت آن به 2500 سال قبل از میلاد می‌رسد.

در این مکان باستانی، بقایای یک غده سیب زمینی مربوط به حدود ۴۵۰۰ سال پیش در میان آثار باستانی بی شمار دیگر پنهان شده بود!

از حقایق جالب درباره سیب زمینی: حدود ۴۰۰۰ نوع سیب زمینی مختلف وجود دارد!

اگر انواع غیرتجاری را در نظر بگیرید، این فهرست شامل طیف گسترده ای از سیب زمینی های کشت شده در آمریکای جنوبی است که بسیار شبیه سیب زمینی هایی هستند که در دهه ۱۶۰۰ به اروپا آورده شدند. بقیه لیست شامل تمام ارقام مختلف سیب زمینی است که در ۴۰۰ سال یا بیشتر از آن زمان توسعه یافته اند. در حالی که هزاران سیب زمینی مختلف وجود دارد، به طور کلی، تنها تعداد انگشت شماری در یک منطقه در دسترس است.

به عنوان مثال، در انگلستان، تنها ۸۰ نوع یا بیشتر سیب زمینی وجود دارد که معمولاً در مقیاس تجاری بزرگ یافت می شوند.

هر نوع سیب زمینی برای غذای خاصی مناسب است

 

هر نوع سیب زمینی، مقدار متفاوتی نشاسته دارد. سیب زمینی با سطوح نشاسته بالاتر، مانند Russetبرای سرخ کردن به شکل سرخ کردنی و نوع قهوه ای برای پخته شدن در فر مناسب تر است.

 

سطوح پایین نشاسته در سیب زمینی ها حالت مومی به آن ها می دهد که آن ها را برای خوردن کامل در سالاد و خورش ها بسیار مناسب می کند.یک سیب زمینی مومی که معمولاً در دسترس است، گونه انگشتی است. در صورت شک، از یک سیب زمینی همه منظوره استفاده کنید، که برای مقاصدی مانند آب پز کردن، برشته کردن، سرخ کردن و له کردن بسیار مناسب است!

 

از حقایق جالب درباره سیب زمینی: سیب زمینی به خانواده تنباکو تعلق دارد.

حقایق جالب درباره سیب زمینی

بسیاری از مردم از شنیدن این موضوع که سیب زمینی به خانواده تنباکو و شب بو کشنده تعلق دارد شگفت زده خواهند شد. به نظر می رسد که خانواده Solanaceae بسیار گسترده است و شامل گیاهان زیادی است که ما فکر نمی کنیم با هم مرتبط باشند. این لیست شامل انواع خوراکی گیاهی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان است.

نباید سیب زمینی سبز شده را بخورید!

هر چند خود قطعات سبز لزوما برای شما بد نیستند. وقتی سیب زمینی سبز شد، به این معنی است که در طول نگهداری در معرض نور خورشید قرار گرفته است. سپس اسپاد نور خورشید را به کلروفیل تبدیل می کند (این ماده شیمیایی است که گیاهان را سبز می کند.) اگر در یک سیب زمینی چند لکه سبز ایجاد شده باشد، نشانه آن است که با تولید نوروتوکسینی به نام سولانین سعی در محافظت از خود در برابر حیوانات گرسنه کرده است. البته این بدان معنا نیست که لزوماً باید سیب زمینی را که یک یا دو نقطه سبز شده است دور بریزید.

لکه های کوچک را می توان پوست کند یا جدا کرد، اما اگر بیشتر از آن وجود داشت، احتمالاً باید فقط سیب زمینی را دور بیندازید. اگر یک فرد بالغ فقط یک سیب زمینی سبز بخورد، حالت تهوع و سردرد در او ایجاد شود.

مثلاً آنها یک درمان معمولی برای دندان درد داشتند و آن حمل کردن یک سیب زمینی با خود بود. اگر ماهیچه‌ها یا استخوان‌های آنها درد می‌کرد، یک راه حل این بود که از آب گوشت باقی‌مانده حاصل از جوشاندن سیب‌زمینی استفاده کنند.

سیب زمینی با سیب زمینی شیرین ربطی ندارد.

حقایق جالب درباره سیب زمینی

شاید این رسوایی قرن است. تنها ارتباط بین این دو سبزی این است که آنها سبزیجات نشاسته ای هستند که در زیر زمین رشد می کنند. در حالی که سیب زمینی غده است، سیب زمینی شیرین فقط ریشه های بزرگ شده گیاه سیب زمینی شیرین است. آنها حتی از یک خانواده نیستند. سیب زمینی های شیرین متعلق به خانواده  Convolvulaceaeهستند.

از حقایق جالب درباره سیب زمینی: سیب زمینی اولین سبزی بود که در فضا کشت شد!

حقایق جالب درباره سیب زمینی

دانشگاه ویسکانسین برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ با ناسا برای دستیابی به این کشاورزی فوق العاده منحصر به فرد در جهان همکاری کرد. تیمی که در پشت این شاهکار قابل توجه بود، بریده هایی از یک گیاه سیب زمینی برداشت و نیمی از آنها را با شاتل فضایی کلمبیا به فضا فرستاد. نیمی دیگر به عنوان کنترل روی زمین باقی ماند تا تفاوت بین سیب زمینی های پرورش یافته در فضا و زمین را مشاهده کند. این آزمایش با موفقیت بزرگی همراه بود و هیچ تفاوت محسوسی بین دو نیمه وجود نداشت!

 

به هر حال چه دوست داشته باشید آنها را بجوشانید، له کنید یا به شکل خورش بپزید، سیب زمینی یک غذای واقعاً فوق العاده است. با توجه به تطبیق پذیری آن با هر مزاجی، جای تعجب نیست که میلیون ها نفر در سراسر جهان عشق مشترکی به این غده کوچک دارند.

منبع خبرمامه
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی