کد خبر : 3610

فناوری برتر| شبکه ۵G

فناوری ۵G یکی از فناوری‌های است که در آینده از آن بیشتر استفاده خواهد شد و بیشتر از آن خواهیم شنید

به گزارش ورنداز :

فناوری ۵G یا نسل پنجم در ارتباطات از راه دور، فناوری است که آخرین استاندارد برای شبکه‌های سلولی باند پهن است. فناوری جدید ۵G به طور خاص ایجاد شده است تا تقریباً همه چیز و هر کسی، از جمله ماشین ها، دستگاه‌ها و حتی اشیاء را به هم متصل کند.

فناوری بی سیم ۵G، به طور بالقوه، تأخیر بسیار کم، سرعت انتقال داده بالاتر، قابلیت اطمینان بیشتر، ظرفیت شبکه بیشتر، افزایش در دسترس بودن و تجربه کاربری یکنواخت تری را به کاربران خود ارائه می‌دهد. اکنون همه می‌توانند ببینند که چگونه عملکرد بالاتر و بهره وری بهبود یافته، تجربیات کاربری را تقویت می‌کند و حتی صنایع جدید را از طریق ۵G به هم متصل می‌کند.

چندین شرکت از سال ۲۰۱۹ شروع به استقرار دکل‌ها و آنتن‌های ۵G در سرتاسر جهان کردند و این فناوری جدید به مرور جانشین شبکه‌های ۴G خواهد شد. اکنون فناوری ۴G بیشترین استفاده را بین کاربران اینترنت و کشور خودمان دارد. در ادامه به معرفی ده فناوری برتری که از ۵G استفاده می‌کنند، خواهیم پرداخت.

شبکه ۵G

اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا به سرعت در حال پیشرفت است و ۵G توسعه و استفاده بیشتر از آن را، تسریع خواهد بخشید. اینترنت اشیا از ۵G بهره خواهد برد، زیرا وضعیت این شبکه در بخش‌های تاخیر و پهنای باند، بهبود یافته است. بسیاری از کاربرد‌های اینترنت اشیا از فناوری ۵G بهره خواهند برد. همچنین ۵G می‌تواند برخی از موارد و برنامه‌های کاربردی جدید و در حال توسعه را برای اولین بار به واقعیت تبدیل کند، مانند خودرو‌های متصل که به فناوری سریع و کم تأخیر نیاز دارند.

مطالعات انجام شده توسط IDC نشان می‌دهد که دستگاه‌های IoT، تا سال ۲۰۲۵ تولید بیش از نیمی از داده‌های جهانی را انجام می‌دهند. انتقال و استفاده از این داده‌ها به ظرفیت بی‌سیم ۵G نیاز دارد که ۱۰۰۰ برابر بیشتر از ۴G است.

شهر‌های هوشمند

شکی در این نیست که شهر‌های هوشمند یکی از گرایش‌های اصلی اینترنت اشیا هستند. این کار از طریق تجهیز اماکن (به عنوان مثال مترو) به حسگر‌های مختلف صورت می‌گیرد. این حسگر‌ها داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و اطلاعاتی را در مورد نحوه مدیریت مؤثر منابع، دارایی‌ها و خدمات به کنترلگر می‌دهند.

فناوری ۵G

فناوری ۵G بهترین فناوری است که شهر‌های هوشمند و جوامع متصل به آن نیاز دارند. شبکه‌های فعلی نیز بد نیستند، اما در مصرف انرژی بالا، پشتیبانی از اتصالات همزمان و قیمت بالای هر بیت، محدود هستند. از طرف دیگر، دنیای فناوری انتظار دارد که فناوری ۵G با رفع اشکالات موجود، برنامه‌های شهر هوشمند را هدایت کند.

فناوری ۵G و امنیت

افزایش پیاده سازی شبکه ۵G نیاز به امنیت کافی را حیاتی‌تر خواهد کرد. اپراتور‌های تلفن همراه شبکه‌های خود را با رمزگذاری اضافی و لایه‌های دفاعی اضافی، تقویت کرده اند.

با این حال برخلاف نسل‌های قبلی، ۵G از یک شبکه عمدتاً مبتنی بر نرم افزار تشکیل خواهد شد. برنامه‌هایی که روی شبکه ۵G نصب شده‌اند، مانند برنامه‌های شهر هوشمند و اینترنت اشیاء، به لایه‌های امنیتی اضافی برای قفل کردن اتصالات و اتصال دستگاه‌های جدید به شبکه، نیاز دارند.

سرعت محاسبات

ارتباط بین سرعت محاسبات و ۵G تماماً در مورد تأخیر است. ادعا شده شبکه ۵G نوآوری را در سرعت با استفاده از موارد استفاده کاملاً جدید تقویت می‌کند، جمع آوری داده‌ها را افزایش داده و حتی پردازش سریع‌تر از همیشه را امکان پذیر می‌کند و به مشاغل و سازمان ها، گزینه دیگری را برای اتصال ارائه می‌دهد.

۵G

با ترکیب سرعت محاسبات با ۵G، سازمان‌ها دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های هوشمند و حسگر‌ها را برای جمع‌آوری داده‌های بیشتر به کار می‌گیرند و موارد استفاده محاسباتی را افزایش می‌دهند. این فناوری فرصت‌های گسترده‌ای را در جمع آوری داده‌ها فراهم می‌کند.

ابری سازی

ابری سازی یا Cloudification یک فناوری است که اپراتور‌های شبکه را قادر می‌سازد تا خدمات جدید و پیشرفته‌ای را ارائه دهند و با تطبیق پذیری و مقیاس‌پذیری یک شرکت رایانش ابری، نیاز‌های بازار را برآورده کنند. به عبارت دیگر، ابری شدن شبکه، سیستم گسترش پلتفرم‌های ابری، قابلیت‌های مجازی‌سازی و ... در سراسر یک شبکه، ارتباطی است تا آن را انعطاف‌پذیر، چابک‌تر و مقیاس‌پذیرتر کند.

ابری سازی برای ۱۰ برابر تأخیر کمتر، ۱۰۰ برابر سرعت بیشتر و ۱۰۰۰ برابر ظرفیت بیشتر آماده است و زمینه‌ای را برای کسب و کار ها، تجربیات مشتری و محصولات و خدمات آماده می‌کند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی که AI نیز نامیده می‌شود، مجموعه وسیعی از علوم کامپیوتری است که برای تقلید از توانایی‌های انسان مانند منطق و یادگیری طراحی شده است. هوش مصنوعی یک فناوری به طور مداوم در حال توسعه است و از چندین تکنیک (مانند یادگیری عمیق) برای پیشرفت به سمت هوش تعمیم یافته استفاده می‌کند.

شبکه نسل پنجم ۵G

دو سوم داده‌های کنونی جهان نیم دهه پیش وجود نداشتند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حوزه داده تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۵ برابر، رشد خواهد کرد.

شبکه‌های ۵G پهنای باند مقیاس‌پذیر و قدرت محاسباتی از راه دور مورد نیاز برای جمع‌آوری و پردازش حجم فزاینده داده‌ها را در دسترس قرار می‌دهند که این امر تکثیر هوش مصنوعی را تقویت می‌کند.

خدمات اینترنت پهن باند

صنعت برجسته دیگری که فناوری ۵G می‌تواند در آن نقش آفرینی کند، خدمات اینترنت پهن باند تجاری و مسکونی است؛ به‌ویژه در مناطقی که کمتر خدمات‌رسانی شده‌اند و با مشکلات اتصال مواجه اند.

فناوری ۵G خدمات اینترنت چند گیگابیتی و بی سیم را در خانه یا محل کار شما، بدون نیاز به WiFi، فعال می‌کند. دسترسی بی سیم سطوح جدیدی از رقابت را بین ISP‌ها (شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت) و اپراتورها، برای محاسبات ابری، خدمات جدید با تأخیر بسیار کمتر، بازی و موارد دیگر، ایجاد می‌کند.

صنعت حمل و نقل

وضعیت صنعت حمل و نقل در سراسر جهان، به طور مداوم در حال بهبود است و نوآوری‌ها می‌توانند به افزایش سرعت و کاهش تصادفات کمک کنند.

شبکه نسل پنجم

شبکه ۵G در حمل و نقل، از بسیاری جهات سودمند خواهد بود، زیرا امکان جمع آوری و تجزیه و تحلیل آنی داده‌ها را از طریق حسگر‌های خودرو فراهم می‌کند.

گام بعدی پیشرفت، معرفی خودرو‌های خودران است، یک نوآوری فوق العاده دگرگون کننده در بخش حمل و نقل عمومی. خودرو‌های خودران بخشی از اینترنت اشیا هستند، به این معنی که با این شبکه جدید بسیار قدرتمند خواهند بود.

تولید و اتوماسیون صنعتی

شبکه ۵G قرار است ارتباطات بین ماشین‌ها را در مقیاس وسیعی فعال کند و امکان کاهش خطای انسانی احتمالی و افزایش فرآیند‌های خودکار را فراهم کند.

در واقع، تولید و اتوماسیون صنعتی با استفاده از ۵G، در حال حاضر نیز وجود دارد. شرکت اریکسون قبلاً اجرای ۵G را برای تسریع در چهار مرحله از فرآیند تولید خود (عبارتند از طراحی، استقرار، عملیات و نگهداری) راه اندازی کرده بود.

شبکه های ۵G

۵G و انرژی

گزارشی که توسط شرکت مشاوره اریکسون و آرتور دی ارائه شده است، ادعا می‌کند که ارزش بازار ۵G تا سال ۲۰۲۶ به ۱.۲۳ تریلیون دلار می‌رسد. گفته می‌شود ۲۰ درصد از این بازار، که اتفاقاً بالاترین سهم است، به شرکت‌های انرژی نسبت داده شده است. بخش انرژی بخش بسیار پویایی است که با هزاران چالش و فرصت مواجه است. با این حال، ۵G بسیاری از چالش‌های انرژی را با سرویس‌ها و برنامه‌های کاربردی فعال، برطرف می‌کند.

همانطور که شبکه‌های انرژی جهانی هوشمندتر می‌شوند، ۵G به عنوان یک پیوند حیاتی برای تشویق ارتباطات ماشینی (MTC) برای کنترل و محافظت از شبکه عمل می‌کند. در حالی که بخش انرژی مدام در حال توسعه و رشد است، اما تنها زیرساخت‌هایی با ظرفیت و پهنای باند بالا می‌توانند به اندازه کافی از آن‌ها پشتیبانی کنند.

علاوه بر این، با تبدیل شدن وسایل نقلیه الکتریکی به جریان اصلی صنعت خودرو، رشد در این بخش نیز ادامه خواهد یافت و فناوری ۵G می‌تواند در این حوزه نیز نقش آفرین باشد.

شبکه نسل پنجم ۵G

همچنین مشتریان از دریافت اطلاعات بلادرنگ مصرف انرژی در محل کار و خانه، لذت خواهند برد و با استفاده از این اطلاعات، تنظیمات کارایی را اعمال خواهند کرد. در آخر کارشناسان اعتقاد دارند ۵G به شرکت برق اجازه می‌دهد تا منابع انرژی موجود را بهتر مدیریت کنند.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی