کد خبر : 3378

فناوری

تلسکوپ فضایی هابل برخی از هیجان‌انگیزترین یافته‌های نجومی تاریخ را ثبت کرده و دستاوردهای بزرگی داشته است. آیا می‌دانستید که هر زمانی که بخواهید می‌توانید ببینید که این تلسکوپ به کدام سمت فضا نشانه رفته است؟! ما خیلی وقت‌ها در مورد یافته‌های جدید یا عکس‌های تازه و زیبای این تلسکوپ جسته و گریخته مطلب می‌خوانیم.

به گزارش ورنداز :

می‌دانستید که هر زمانی که بخواهید می‌توانید ببینید که این تلسکوپ به کدام سمت فضا نشانه رفته است؟!

ما خیلی وقت‌ها در مورد یافته‌های جدید یا عکس‌های تازه و زیبای این تلسکوپ جسته و گریخته مطلب می‌خوانیم. خود ناسا یا آژانس فضایی اروپا (ESA) هم از طریق وبلاگ یا حساب توییتر خود اطلاع‌رسان می‌کنند. به عنوان مثال، عکس بالا مربوط به کهکشان مارپیچی M91 است که توسط هابل رصد شده و امروز در وبلاگ ناسا به اشتراک گذاشته شده. این کهکشان مورد توجه است زیرا یک سیاهچاله عظیم الجثه را در مرکزخود پنهان کرده است. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹، ستاره شناسان دریافتند که وزن آن چیزی بین ۹.۶ تا ۳۸ میلیون برابر خورشید است.

البته رصدهای بسیاری با این تلسکوپ انجام می‌شود که خبررسانی مشابهی در مورد آنها صورت نمی‌گیرد. اگر جزو کسانی هستید که می‌خواهید از کار روزمره این تلسکوپ سر دربیاورید و آنچه را که ستاره‌شناسان در هر لحظه مشاهده می‌کنند، زیر نظر داشته باشند، می‌توانید از سایت تلسکوپ فضایی استفاده کنید، اطلاعات دقیقی را درباره رصدها به شما نشان می‌دهد.

حالا دیگر می‌توانید ببینید که هابل هر لحظه روی کدام قسمت از فضا زوم کرده است

گرفتن وقت رصد با هابل برای اخترشناسانی که در حال تحقیق در مورد موضوعات مختلف هستند بسیار ارزشمند است.برای ارائه پیشنهاد ستاره شناسان ابتدا باید یک پیشنهاد مفصل بنویسند و توضیح بدهند چرا رصد قسمتی از فضا و ستارگان که مد نظرشان است، اینقدر اهمیت دارد.

اما حتی اگر یک پروپوزال بسیار خوب باشد و یک استدلال و پشتوانه علمی قوی در پشت آن باشد به این معنی نیست که زمان رصد را حتما دریافت خواهد کرد، زیرا این فرآیند بسیار رقابتی است. پس از ارسال پروپوزال‌ها، آن‌ها ناشناس می‌شوند و بر اساس شایستگی، توسط کارشناسان مختلف مورد قضاوت قرار می‌گیرند. به طور متوسط تنها به ۱۳ درصد پیشنهادها، ترتیب اثر داده می‌شود و وقت رصد دریافت می‌کنند.

منبع یک پزشک
ارسال نظر

تبلیغات متنی