کد خبر : 2794

سلامت

بیماران دیابتی که وابسته به انسولین هستند، مجاز به گرفتن روزه نمی‌شوند

به گزارش ورنداز :

یک کارشناس ارشد علوم بهداشتی تغذیه در همدان به تشریح هفت گروه از افرادی که اجازه روزه داری ندارند اشاره کرد.

آرزو کاوه ای، کارشناس ارشد علوم بهداشتی تغذیه از همدان، اظهار کرد: بیماران کلیوی به ویژه افرادی که کلیه آن‌ها سنگ ساز است، بیماران قلبی به ویژه افرادی که دارو مصرف می‌کنند، بیماران دیابتی که وابسته به انسولین هستند، افراد مبتلا به زخم معده و روده، مبتلایان به بیماری آسم، افرادی که دچار حملات صرعی می‌شوند و زنان باردار و شیرده به جز مواردی که پزشک به آن‌ها اجازه داده باشد هفت گروه از افرادی هستند که مجاز به گرفتن روزه نمی‌شوند.

وی در ادامه یک رژیم تغذیه‌ای سالم برای وعده افطار معرفی کرد وگفت: برای شروع افطار نوشیدن مایعات گرم مانند شیر و چای کم رنگ به همراه چند عدد خرما توصیه می‌شود. سوپ سبزیجات نیز مناسب‌ترین غذا برای وعده افطار است.

وی با اشاره به اینکه بهتر است شام همراه با افطار مصرف نشود افزود: مناسب‌ترین زمان جهت صرف شام دو ساعت پس از افطار است.

کاوه‌ای تاکید کرد: نباید حذف یک وعده غذا در افطاری جبران شود همچنین مصرف بسیار غذا‌هایی همچون آش رشته و مواد چرب و زولبیا و بامیه اصلا توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه از نوشیدن مایعات زیاد و سرد باید جلوگیری شود افزود: نان و پنیر همراه با سبزی و خرما و کمی مایعات گرم یک افطاری کامل است.

کاوه‌ای در بخش دیگری از سخنانش به وعده سحری اشاره کرد وگفت: وعده سحری مهم‌ترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان است که حذف آن اصلا توصیه نمی‌شود. وعده سحری باید سرشار از مواد غذایی با کربوهیدرات پیچیده و فیبر باشد همچون میوه، سبزی، غلات کامل، حبوبات و سالاد. اما کم چرب، کم ادویه و و زود هضم باشد.

وی در پایان با ذکر این نکته که غذا‌های سحری و افطاری نباید پر حجم باشند افزود: برای پیشگیری از یبوست مصرف خورشت آلو، کرفس، روِغن زیتون به همراه سالاد و آب کافی توصیه می‌شود.

منبع ايسنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی