کد خبر : 24802

عسل | شکرک زدن عسل

برخلاف آنچه که اکثر افراد تصور می‌کنند، شکرک زدن عسل هیچ ارتباطی با تقلبی بودن آن ندارد، در این مطلب به بررسی ریشه اصلی شکرک زدن عسل و همین طور روش رفع آن در منزل می‌پردازیم.

به گزارش ورنداز :

ریشه اصلی شکرک زدن عسل

برخلاف آنچه که اکثر افراد تصور می‌کنند، شکرک زدن عسل هیچ ارتباطی با تقلبی بودن آن ندارد، در این مطلب به بررسی ریشه اصلی شکرک زدن عسل و همین طور روش رفع آن در منزل می‌پردازیم.

متاسفانه، برخی از ما شکرک زدن عسل را نشانه کیفیت پایین یا غیرطبیعی بودن عسل می‌دانیم. گاهی حتی شاهد بوده‌ایم که عسل شکرک زده را به دلیل اینکه احساس کرده‌ایم مرغوبیت ندارد و دور ریخته‌ایم. اما این نظریه کاملا اشتباه است و شکرک زدن عسل به هیچ وجه نشانه‌ای از تقلبی بودن آن نیست. ما در ادامه به این موضوع برای شما توضیحات دقیقتری می‌دهیم.

تقلب یا خالصیت؟

می‌توان گفت که عسلی که شکرک می‌زند، حتما عسل خالصی است، در حالی که عسلی که شکرک نمی‌زند ممکن است خالص یا ناخالص باشد. همه عسل‌های خالص بالاخره شکرک می‌زنند، ولی زمانی که عسل‌های مختلف برای شکرک زدن نیاز دارند متفاوت است. بنابراین، مهم است که بدانید هیچ عسلی در دنیا وجود ندارد که تحت هر شرایطی به شکرک زدن پرداخته نشود، و این تغییر در حالت فیزیکی عسل، تاثیری بر کیفیت آن نمی‌گذارد.

پشت پرده شکرک زدن عسل

حال که فهمیدیم عسل طبیعی قادر به شکرک زدن و یا برای دقیق‌تر بودن، متبلور شدن بلورهای خود است، ممکن است خواسته باشید بیشتر در مورد علت این واقعه طبیعی بدانید. بدیهی است که علل متعددی برای این پدیده وجود دارد و همین عوامل موجب تفاوت زمانی برای شکرک زدن عسل‌های مختلف می‌شود.

ریشه اصلی شکرک زدن عسل

علت اصلی ایجاد این ویژگی در عسل طبیعی، متبلور شدن بلورهای عسل است. همانطور که احتمالا می‌دانید، مواد قندی متنوع و فراوانی در عسل طبیعی وجود دارد. این مواد قندی به دلیل عوامل متعددی، متبلور می‌شوند و جامد می‌گردند. در این لحظه، ما به آن می‌گوییم عسل شکرک زده است. در واقع، عسل طبیعی شکرک می‌زند زیرا محلول قندی در آن اشباع شده است. به عبارتی دیگر، میزان مواد قندی در عسل طبیعی، بخش زیادی از عسل را تشکیل می‌دهد و این باعث می‌شود که محلول قندی برای متبلور شدن تمایل زیادی داشته باشد.

تاثیر نوع عسل در سرعت شکرک زدن

برخی از عسل‌ها مثل عسل یونجه و عسل آفتابگردان، که در ایران بسیار محبوب هستند، خیلی زود شکرک می‌زنند. از سوی دیگر، عسل‌هایی مانند عسل اقاقیا، که مقدار کمتری گلوکز دارند، خیلی دیر شکرک می‌زنند و ممکن است حتی چهار سال بعد از برداشت همچنان متبلور نشده باشند. در واقع، شهد گل‌ها نقش مستقیم در سرعت تبلور عسل طبیعی دارند.

نقش آنزیم‌های زنبور عسل در تبلور عسل

به نظر بسیاری از دانشمندان، وجود یک نوع خاص آنزیم که فقط توسط زنبور عسل تولید می‌شود، علت اصلی این می‌باشد که عسل طبیعی قادر به متبلور کردن ذرات قندی خود است. این دانشمندان بر این باورنده که آنزیم دیاستاز یا آمیلاز عامل اصلی تبلور عسل طبیعی است. دلیل این‌که عسل مصنوعی شکرک نمی‌زند، همین موضوع است؛ زیرا به دلیل عدم نقش زنبور عسل در تولید آن، این آنزیم در آن وجود ندارد.

عسل شکرک زده؛ یک تغییر فیزیکی

عسل شکرک زده، یک تغییر فیزیکی را نشان می‌دهد. این تغییر، تبدیل شدن عسل از یک حالت به حالت دیگر است. اما این تغییر فیزیکی، کیفیت و خواص اولیه عسل را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. تنها تغییری که می‌بینیم، تغییر شکل ظاهری عسل است که با حرارت دادن (البته حرارت غیر مستقیم) می‌توانیم بلورهای شکرک را آب کنیم.

حفظ خواص عسل در حین حرارت دادن

با این حال، باید مراقب باشیم که تغییر شیمیایی رخ ندهد. اگر حرارت بیش از حد باشد، خواص عسل از بین می‌رود و تغییر شیمیایی رخ می‌دهد. بنابراین، عسل شکرک زده قطعا قابل مصرف است و جالب است بدانید که برخی از مردم اروپا عسل شکرک زده را به عسل معمولی ترجیح می‌دهند. زیرا شکرک زدن عسل، نشان‌دهنده محلی و خام بودن عسل است.

استفاده از رادیاتور

برای بازگرداندن عسل شکرک زده به حالت اولیه، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از رادیاتور است. رادیاتور، حرارت و گرمای ملایمی دارد که می‌توانیم برای رفع شکرک عسل از آن استفاده کنیم. با قرار دادن ظرف عسل روی رادیاتور، با گذر زمان، بلورهای شکرک در عسل به حالت اول تبدیل می‌شوند.

استفاده از سماور برای ذوب کردن عسل

ظرف شیشه‌ای حاوی عسل شکرک زده را داخل یک ظرف تفلون مثل یک تابه کوچک قرار دهید و روی سماور با شعله کم بگذارید. در عرض یکی دو ساعت، عسل به حالت اولیه خود برمی‌گردد. اما باید دقت کرد که حرارت بالا نباشد و این کار در دمای ملایمی انجام شود.

نکته طلایی برای ذوب کردن عسل

یک نکته طلایی در طول ذوب کردن عسل وجود دارد. این است که هر از گاهی با یک قاشق چوبی خشک، عسل شکرک زده را هم بزنیم. این کار به روند ذوب شدن عسل کمک می‌کند. با این کار، گرما به تمام بافت وارد شده و فرایند ذوب شدن سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

استفاده از آب گرم

یک روش دیگر برای بازگرداندن عسل شکرک زده به حالت اولیه، استفاده از آب گرم است. با قرار دادن ظرف شیشه‌ای حاوی عسل داخل آب گرم، می‌توانیم به راحتی عسل را به حالت اولیه برگردانیم. اما باید دقت کرد که آب به درجه جوش نرسد. برای رفع شکرک عسل، آب گرم شده کافی و تاثیرگذار است.

تبادل انرژی عسل و آب گرم

گاهی اوقات، قبل از اینکه عسل به طور کامل ذوب شود، ممکن است دمای آب پایین بیاید و آب سرد شود. در چنین حالتی، می‌توانیم دوباره آب را گرم کنیم. عسل، تبادل انرژی یا هدایت حرارتی پایینی دارد و به همین دلیل، زمانی کمی طولانی‌تری برای ذوب شدن کامل نیاز دارد. با این حال، با صبر و استفاده صحیح از حرارت، می‌توانیم عسل شکرک زده را به حالت اولیه خود برگردانیم و از خواص آن بهره‌مند شویم.

منبع چی‌شی
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی