کد خبر : 24641

خارش واژن | خارش لب های خارجی واژن | درمان خارش لب های خارجی واژن

راه های درمان و جلوگیری از خارش لب های خارجی واژن را میخوانید

به گزارش ورنداز :

راه های درمان و جلوگیری از خارش لب های خارجی واژن را میخوانید 

خارش لب های خارجی واژن

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند در ایجاد خارش لبه های بیرونی واژن نقش داشته باشد. برای آگاهی بیشتر در مورد روش های درمان و داروهای خانگی موثر برای این مشکل ناخوشایند، ادامه مطلب را بخوانید.

خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست؟

خارش فرج (خارش ولو) یک علامت است، نه یک بیماری به خودی خود. این می تواند توسط بسیاری از شرایط مختلف ایجاد شود. بنابراین، در صورت داشتن خارش مداوم فرج، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را بیابید.

علل خارش فرج بین بزرگسالان و کودکان کمی متفاوت است. با این حال، آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

عفونت ها: برفک، گال، زگیل تناسلی، تریکومونیازیس، کرم های نخی

حساسیت پوست لبه بیرونی واژن: حساسیت به صابون ها، عطرها، دئودورانت، تعریق زیاد، کاندوم، مواد شوینده، جنس شورت، نوار بهداشتی و …

بیماری های پوستی: پسوریازیس، لیکن پلان، لیکن اسکلروزوس، اگزمای آتوپیک

نحوه تشخیص علل خارش لبه های بیرونی واژن

معمولا پزشک می تواند پس از صحبت با شما و معاینه، علت خارش لبه های بیرونی واژن را پیدا کند. معاینه می تواند شامل بررسی پوست لبه های واژن شما و همچنین معاینه داخلی (واژن) باشد. ممکن است لازم باشد که پزشک از شما سؤالات کاملاً شخصی در مورد زندگی جنسیتان بپرسند و این احتمال وجود دارد که توصیه به نمونه برداری از لبه بیرونی واژن و/یا واژن شما برای یافتن عفونت انجام شود.

بی اختیاری ادرار یا مدفوع: موجب رطوبت و تحریک پوست می شود

شستشوی بیش از حد واژن

نحوه غلط خشک کردن واژن: پاک کردن ناحیه ادرار از عقب به جلو

یائسگی: موجب پایین رفتن سطح استروژن و نازک و خشک شدن پوست فرج می شود

بارداری: موجب تورم وریدهای داخلی فرج و در نتیجه خارش می شود

شیردهی: موجب کاهش استروژن می شود

دیابت: دیابت کنترل نشده و بالا رفتن قند خون موجب خارش لبه بیرون واژن می شود

سرطان پوست فرج: این مشکل نادر است، اما وجود توده یا زگیل در این ناحیه موجب خارش خواهد شد.

فشار: فشار طولانی می تواند باعث خارش لبه بیرون واژن شود که می تواند به دلایلی مثل دوچرخه سواری طولانی ایجاد شود.گاهی ممکن است آزمایش‌های دیگری از جمله آزمایش خون تجویز شود، به عنوان مثال، برای بررسی دیابت، یا مشکلات تیروئید، کلیه یا کبد و غیره.

آزمایش نمونه برداری پوستی ممکن است در برخی موارد برای تعیین اینکه آیا چیزی وجود دارد که می تواند باعث تحریک پوست فرج شود پیشنهاد شود.

به ندرت، پزشک ممکن است نیاز به بررسی دقیق پوست فرج شما با استفاده از نوعی میکروسکوپ به نام ولووسکوپ داشته باشد. گرفتن نمونه (بیوپسی) از پوست لبه های واژن ممکن است پیشنهاد شود. این کار معمولا با ایجاد یک سوراخ کوچک در پوست و برداشتن یک تکه کوچک از پوست انجام می شود. ابتدا از کرم بی حس کننده موضعی یا تزریقی برای بی حس کردن پوست استفاده می شود تا آسیبی به آن وارد نشود. سپس نمونه پوست در آزمایشگاه بررسی می شود

درمان خانگی خارش لبه بیرونی واژن

همانطور که گفتیم برای درمان خارش واژن باید علت اصلی آن پیدا شود. با این حال برخی از رایج ترین درمان های خانگی خارش لبه بیرونی واژن به شرح زیر است:

1. درمان خارش لبه بیرونی واژن با ماست و عسل

ماست یک پروبیوتیک است که می تواند به راحتی خارش لبه های بیرونی واژن شما را درمان کند. این ترکیب از دو جهت می تواند کمک کند: اول اینکه اثر تسکین دهنده ماست و خواص ضد التهابی عسل می تواند به رفع خارش و سوزش کمک کند و دوم اینکه به دلیل داشتن ترکیبات پروبیوتیکی می تواند عدم تعادل باکتری ها را اصلاح کند و خطر ابتلا به بیماری های عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی را کاهش دهد.روش استفاده: می‌توانید تصمیم بگیرید که ماست بنوشید یا با استفاده از ماست با عسل مستقیماً روی واژن خود از خارش واژن خلاص شوید. این را دو بار در روز اعمال کنید تا نتایج سریع را ببینید.

روش های درمان خارش لبه های بیرونی واژن

روش درمان خارش لبه های بیرونی واژن بسته به علت آن متفاوت است. مثلا:

شناسایی و توقف استفاده از هر چیزی که ممکن است موجب حساسیت پوست لبه بیرونی واژن شود.

استفاده از کرم ضد قارچ برای برفک.

استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای برخی عفونت ها،

استفاده از کرم استروئیدی برای بیماری های مختلف پوستی.

اگر خارش مربوط به یائسگی باشد، استفاده از کرم هورمونی یا درمان جایگزینی هورمونی (HRT).

 

2. درمان خارش لبه بیرونی واژن با سرکه سیب

تقریباً چیزی وجود ندارد که سرکه سیب نتواند آن را درمان کند. دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی است که در تسکین خارش لبه های بیرونی واژن مفید است. سرکه به متعادل کردن pH واژن و پوست کمک می کند. بنابراین به راحتی می تواند تعادل را در فلور واژن بازگرداند.

روش استفاده: می توانید یک قاشق سرکه سیب را با یک لیوان آب ولرم بنوشید یا نصف فنجان سرکه سیب را به آب حمام خود اضافه کنید و سپس ناحیه واژن خود را به طور مرتب با آن بشویید تا عفونت را درمان کنید.

3. درمان خارش لبه بیرونی واژن با روغن درخت چای

برخی از روغن های ضروری نیز در درمان خارش لبه های بیرونی واژن بسیار موثر هستند. روغن درخت چای یکی از آنهاست. خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن می تواند در درمان خارش و سوزش واژن موثر باشد.

روش مصرف: 2 تا 3 قطره روغن را در دست خود بردارید و روی لبه های بیرونی واژن بمالید. این کار مخمر موجود در واژن شما را از بین می برد.

4. درمان خارش لبه بیرونی واژن با برگ ریحان

ریحان، گیاه محبوب، حاوی ماده ای به نام اوژنول است که پایانه های عصبی را که باعث خارش می شوند، بی حس می کند. دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می تواند خارش و سوزش واژن را درمان کند.

روش مصرف: برگ های تازه ریحان را بگیرید و در آب بجوشانید و مایع را داخل کاسه بریزید و بگذارید خنک شود. اکنون با استفاده از مخلوط، واژن خود را بشویید. می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

5. درمان خارش لبه بیرونی واژن با جوش شیرین

جوش شیرین که به نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می شود، هنگامی که در آب حل می شود یک محلول قلیایی تشکیل می دهد. محیطی غیر مساعد برای تکثیر قارچ ایجاد می کند. این باعث می شود آن را به یک درمان عالی برای تسکین و تسکین خارش، سوزش و تورم تبدیل کنید.

روش استفاده: ¼ فنجان جوش شیرین را به حمام خود اضافه کنید و اجازه دهید تا حل شود. حدود 15-20 دقیقه خود را در آب خیس کنید.

6. درمان خارش لبه بیرونی واژن با کمپرس سرد

اگر خارش لبه های بیرونی واژن خارج از کنترل است، یک کمپرس سرد می تواند به سرعت از این حالت و احساس سوزش در ناحیه واژن و اطراف آن خلاص شود. به این دلیل که کمپرس سرد احساس خارش را بی‌حس می‌کند و در نتیجه تورم و التهاب را کاهش می‌دهد.

روش استفاده: چند تکه یخ را در کیسه ای بریزید و آنها را با پارچه تمیز بپیچید. کیسه یخ را برای چند دقیقه روی واژن خود قرار دهید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا از شر سوزش و خارش واژن خلاص شوید.

سخن آخر

خارش لبه های بیرونی واژن یکی از مشکلاتی است که بسیاری از بانوان در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند. برای رفع این مشکل باید ابتدا علت مشکل شناسایی شود و نسبت به درمان پزشکی یا خانگی اقدام شود که در این پست به شرح آن پرداختیم.

منبع نیو حرف
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی