کد خبر : 24627

شیرینی پولکی | طرز تهیه پولکی خانگی

سوغات خوشمزه اصفهان رو خودت به راحتی درست کن....

به گزارش ورنداز :

سوغات خوشمزه اصفهان رو خودت به راحتی درست کن

طرز تهیه ی پولکی بسیار ساده اس و میشه این شیرینی خوشمزه رو به راحتی تو خونه درست کرد. امروز می خوایم طرز تهیه ی یکی از پر طرفدارترین مدل های آن یعنی پولکی کنجدی رو بهتون آموزش بدیم.

این پولکی با کنجد درست میشه و طعم بسیار خاص و کم نظیری داره. برای درست کردن پولکی کنجدی به مواد اولیه ی زیادی نیاز ندارید و می تونید این میان وعده ی سالم رو در کمترین زمان ممکن درست کنید.

بعد کافیه پولکی ها رو با قاشق چایخوری به شکل گرد با ضخامت خیلی نازک روی سینی پهن کنید تا سرد و سفت بشه. پولکی های کنجدی به همین راحتی قابل تهیه هستن!

البته درست کردن پولکی کنجدی یه سری فوت و فن داره که در ادامه ی این مطلب همه ی اون ها رو بهتون یاد می دیم تا بتونید این شیرینی سنتی رو به بهترین شکل درست کنید و هیچ مشکلی پیش نیاد.  

مواد لازم برای پولکی کنجدی

شکر 1/2 پیمانه

کنجد به مقدار لازم

عسل 1 قاشق غذاخوری

کره 15 گرم

زعفران به مقدار لازم

روش اول: پولکی عسلی

۱- کره، عسل و شکر را داخل قابلمه ای کوچک ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و روان شود.

بعد از قوام آمدن مخلوط، زعفران را به آن اضافه کنید.

طرز-تهیه-پولکی-کنجدی

۲- بعد از آن که زعفران اضافه کردید، کنجد را اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا مغز پخت شود. زیر حرارت را کم کنید.

۳- داخل یک سینی استیل را کمی چرب کنید. مخلوط را قاشق قاشق به شکل مورد نظر روی آن بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا مخلوط روی سینی سفت شود و بعد با کاردک یا قاشق یا دست آن را از روی سینی جدا کنید.

روش دوم: پولکی کنجدی با سرکه

شکر  ۲۰۰ گرم

آب  ۱۰۰ میلی لیتر

سرکه سفید  ۵ قاشق غذاخوری

کنجد  به اندازه دلخواه

پودر هل  ۱/۴ قاشق چایخوری

۱- در تابه ی تفلون نچسب شکر، سرکه و آب را با یکدیگر مخلوط کنید و روی حرارت شعله اجاق گاز قرار دهید. گاهی ظرف را تکان دهید تا محتویات به خوبی مخلوط شوند. سپس به آن ها زمان دهید تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بجوشند و آب آن تبخیر شود و شربت قوام بیاید و غلیظ شود.

۲- در این مرحله کنجد و پودر هل را اضافه کنید و با سایر مواد به هم بزنید. مجددا ۵ دقیقه ی دیگر اجازه دهید تا مواد بجوشند. کمی از مواد را داخل یک ظرف آب سرد بریزید و آن را زیر دندان چک کنید. اگر ترد بود می توانید آن را از روی گاز بردارید و اگر هنوز به دندان می چسبید همچنان باید رو حرارت باشد.

۳- کف یک سینی فویل آلومینیوم پهن کنید و با یک قاشق مرباخوری پولکی‌ ها را به صورت دایره ‌ای روی آن بریزید و به آن شکل دهید و اجازه دهید تا کامل سرد شود. . بعد از سرد شدن پولکی ها آن ها خیلی راحت با کمی فشار انگشت تان به آن ها از ظرف جدا می شوند. 

نکات کلیدی طرز تهیه پولکی کنجدی

– مهمترین نکته در طرز تهیه پولکی کنجدی مدت زمان پخت آن است؛ اگر مواد را زود از روی شعله بردارید پولکی چسبنده می شود و اگر دیر بردارید می سوزد و طعم تلخی پیدا می کند. شعله را زیاد نکنید و همواره مواد را با شعله ی ملایم بپزید در غیر این صورت پولکی کریستالی می شود.

– مواد در حال پخت را بیش از حد هم نزنید.

– اگر نخواستید داخل مواد پولکی کنجد بریزید، یک الی دو دقیقه مواد در حال پخت را هم زنید تا کمی قوام بیاید. بعد مقداری از آن را  با قاشق روی یخ بریزید، اگر خشک شد و سفت شد مواد پولکی آماده است.

– اضافه کردن ۲ قاشق گلاب به مواد پولکی کنجدی نیز اختیاری است و طعم پولکی را خاص و خوشمزه می کند.

– سعی کنید سرعت عمل تان هنگام ریختن پولکی های داغ روی سینی بالا باشد تا مواد سفت نشوند. اگر هنگام ریختن مواد روی سینی مواد سفت شدند، دوباره کمی حرارت به آن‌ ها بدهید تا روان شوند. 

– حتما از ظرف استیل یا ورق فویل برای ریختن پولکی ها استفاده کنید. استفاده از ظرف بلور امکان جدا کردن پولکی ها از ظرف را دشوار کرده و باعث می شود پولکی ها بشکنند.

– به جای کره می توانید از روغن مایع استفاده کنید اما کره طعم بهتری به پولکی خواهد داد.

– هر چه مواد پولکی را نازک تر پهن کنید، پولکی های تردتری خواهید داشت.

– اگرچه معمولا پولکی کنجدی را به شکل گرد درست می کنند اما شما می توانید این شیرینی را به شکل مربع و یا مستطیلی نیز روی سینی پهن کرده و به شکل های متنوع سرو کنید.

– اگر قصد درست کردن پولکی کنجدی بدون شکر را دارید می توانید شکر را از مواد اولیه ی آن حذف کرده و مقدار عسل را بیشتر کرده و یا از شکر رژیمی یا شیرین کننده استویا استفاده کنید.

منبع فرتاک نیوز
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • ناشناس

    البته این پولکی ها میان وعده نیست ما اصفهانی ها به جای قند با چای میخوریم

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی