کد خبر : 24610

پوست پرتقال | تلخی پوست پرتقال

در این مطلب به آموزش گرفتن تلخی پوست پرتقال می‌پردازیم.

به گزارش ورنداز :

چگونه تلخی پوست پرتقال را بگیریم؟

در این مطلب به آموزش گرفتن تلخی پوست پرتقال می‌پردازیم.

پوست مرکبات از جمله پرتقال، مهمترین منبع رایحه دلپذیر آن هاست. رایج ترین کاربرد پوست پرتقال در فرهنگ غذایی ایرانی برای مرصع پلو مجلسی است. علاو بر رایحه دلپذیر، پوست پرتقال تاثیر مثبتی نیز بر روی سلامتی شما دارد. از جمله این تاثیرها می توان به پیشگیری از یبوست، تهوع و مشکلات معده اشاره کرد. در واقع به زبان ساده، پوست پرتقال دوست فشار خون و سلامت قلب و ریه ها و معده شماست. با دانستن این حقایق اگر به سراغ استفاده از پوست پرتقال رفته باشید، می دانید که باید قبل از هر کاری تلخی آن را بگیرید تا برای مصرف آماده شود.

چگونه تلخی پوست پرتقال را بگیریم؟

ابتدا باید بدانید که علاوه بر پوست های تازه جدا شده پرتقال، حتی اگر پوست پرتقال خشک بازاری نیز داشته باشید می توانید تلخی آن را رفع کنید. البته باید ابتدا کمی آن را بخیسانید و بعد یک تکه کوچک را بجوید، ممکن است از قبل تلخی آن را گرفته باشند اما اگر همچنان کمی تلخی احساس کردید ، همین مراحل را برای پوست پرتقال خشک شده نیز می توانید اجرا کنید.

کدام پرتقال ها برای این کار مناسب اند؟

هرچه پرتقال شما خوشبوتر و خوش رنگ تر باشد، نتیجه بهتر خواهد بود. معمولا پرتقال های کوچک تر محلی عطر و بوی بهتری دارند.

ابزار مناسب برای این کار چیست؟

بهترین وسیله برای جدا کردن پوست مرکبات، چنگک زست گیری است که همچون یک رنده بسیار تیز پوست پرتقال را به شکل رشته های بسیار نازک و یک اندازه جدا می کند. البته می توانید که از پوست کن نیز استفاده کنید اما حتما باید پوست کن شما کاملا تیز باشد.

چه مقدار از پوست پرتقال را بگیرم؟

پوست پرتقال های شما باید کاملا نازک باشد و تا جای امکان هیچ اثری از سفیدی روی آن باقی نماند. زست گیر به خوبی این کار را برایتان انجام می دهد اما در مورد پوست کن ممکن است نیاز باشد تا بعضی جاها را دوباره تمیز کنید.

ابعاد پوست پرتقال به چه اندازه باشد؟

بهترین حالت این است که پوست پرتقال به شکل رشته های نازک در بیاید ( خلال پوست پرتقال ). اگر از پوست کن برای گرفتن پوست پرتقال استفاده می کنید، حتما باید نوارها را با یک چاقوی بسیار تیز بسیار نازک خلال کنید. هرچه نازک تر بهتر.

روش کار چگونه است؟

ما با جوشاندن و دوباره سرد کردن پوست پرتقال تلخی آن را می گیریم. برای این کار مقدار زیادی آب بجوشانید. در یک قابلمه مناسب با مقدار پوست ها، کمی آب جوش ریخته و اجازه دهید تا ۳ دقیقه روی حرارت بجوشد.

می بینید که آب جوش کمی تغییر رنگ می دهد.  بعد از این مدت محتوای قابلمه را در یک آبکش خالی کنید و روی آن آب سرد بریزید. باید کاملا پوست پرتقال سرد شود. حالا دوباره پوست پرتقال های آب کشی را در همان قابلمه ریخته و رویش کمی از آب جوش بریزید.

سپس بگذارید تا دوباره ۳ دقیقه بجوشد و باز هم بعد از خالی کردن آن در آبکش رویش آب سرد بریزید. بعد از ۵ بار، پوست پرتقال را کمی بجوید و تلخی آن را چک کنید. اگر نیاز بود باز این مراحل را تکرار کنید اما معمولا با ۵ بار تکرار این عمل، تلخی پرتقال به خوبی بر طرف می شود.

نگه داری از پوست پرتقال به چه شکل بهتر است؟

بعد از اینکه از برطرف شدن تلخی پوست پرتقال ها به شکل کامل اطمینان حاصل کردید، حتما آن ها را در آبکش بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود. برای اینکه پوست پرتقال کامل خشک شود و کپک نزند آن را روی یک سینی یا پارچه پهن کنید و اجازه دهید تا در محیط آشپزخانه کم کم خشک شود. پوست های خشک شده را در ظروف شیشه ای در بسته نگهداری کنید.

پوست پرتقال را با کدام عطردهنده ترکیب کنم؟

بهتر است از هیچ عطر دهنده ای استفاده نکنید چرا که پوست پرتقال به تنهایی بسیار معطر است و هیچ نیازی ندارد تا با هل، زعفران و یا وانیل دوباره آن را معطر کنید.

موارد استفاده از این پوست پرتقال چیست؟

همان طور که پیش از این گفتیم، رایج ترین مصرف پوست پرتقال برای مرصع پلو است. این پلوی مجلسی با خلال پسته و بادام و همین طور زرشک و قیصی مزه دار و تزئین می شود. برای مصرف پوست پرتقال در پلو ها، ابتدا کمی آن را در کره و شکر تفت می دهند، درست مثل تفت دادن زرشک یا کشمش پلویی. علاوه بر آن در شیرین پلو نیز می توانید از پوست پرتقال استفاده کنید.

پوست پرتقال در شیرینی جات و ترشی جات!

از سایر موارد استفاده از پوست پرتقال، می توان به کیک پرتقالی، مربای پوست پرتقال، تزئین دسرها و حتی ترشی پوست پرتقال اشاره کرد.

منبع چی‌شی
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی