کد خبر : 24539

ظروف پلاستیکی | تمیز کردن ظروف پلاستیکی

در این مطلب به آموزش نحوه تمیز کردن ظروف پلاستیکی می‌پردازیم.

به گزارش ورنداز :

ظروف پلاستیکی زرد و کدر را چگونه تمیز کنیم؟

استفاده از ظروف پرمصرف پلاستیکی در آشپزخانه خیلی رایج است و این ظروف برای نگه‌داری مواد غذایی کاربرد زیادی دارند. اما این ظروف پس از مدتی استفاده رنگ‌گرفته و زرد و کدر می‌شوند. حتی بعضی مواقع با ریختن برخی مواد غذایی از همان ابتدا شروع به زردشدن می‌کنند.

در این مواقع خانم‌ها به فکر روش‌هایی برای تمیز کردن پلاستیک های زرد و کدر بوده و دوست دارند که ظروف پلاستیکی خود را مانند روز اول تمیز و براق کنند. برای همین بیش‌تر خانم‌ها در قفسه‌های فروشگاه‌ها به دنبال تمیزکننده‌های ظروف پلاستیکی بوده و نگران کدری ظروف خود هستند. ما به شما توصیه می‌کنیم که نگران نباشید. راهکارهای خانگی زیادی برای ازبین‌بردن لکه از روی پلاستیک وجود دارد و نیازی به‌صرف هزینه بالا و گشتن در قفسه‌های فروشگاه نیست.

اگر شما هم تمایل به آشنایی با این روش‌ها دارید، تا انتهای مطالب همراه ما باشید؛ زیرا چند مورد از بهترین روش‌های تمیزکردن ظروف پلاستیکی را معرفی کرده و آموزش داده‌ایم.

رفع زردی و کدری ظروف پلاستیکی با سفید کننده

زمانی که رنگ ظروف تغییر کرده و زرد و کدر شده و با شوینده معمولی ظروف و آب تمیز نشوند، اولین ماده‌ای که به ذهن بیش‌تر افراد می‌رسد، محلول سفیدکننده است. از نام این محصول مشخص است که رنگ اضافی ظروف پلاستیکی را از بین می‌برد و ظروف را تمیز و یکرنگ با رنگ اصلی خود تحویل شما می‌دهد.

اما نکته‌ای که دررابطه‌با استفاده از محلول سفیدکننده وجود دارد و باید موردتوجه قرار گیرد، این است که سفید کردن پلاستیک های زرد و کدر با سفیدکننده صنعتی برای سلامتی مضر بوده و گاز آزاد شده از آن برای سلامتی خطرناک است. پس اگر نیازمند استفاده از سفیدکننده شدید، حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنید. ماسک از استنشاق گاز و بوی سفیدکننده و دستکش از تماس پوست شما با سفیدکننده جلوگیری می‌کند. سپس بعد از رعایت این موارد، مراحل زیر را انجام دهید.

۱ـ درون یک سطل یا تشت یا کاسه بزرگ که ظروف پلاستیکی شما درون آن جا شوند را محلول سفیدکننده ریخته و با آب ترکیب کنید. ترکیب این محلول بهتر است ۱ به ۱۰ باشد. یعنی ۱ پیمانه سفیدکننده و ۱۰ پیمانه آب استفاده کنید و برحسب نیاز خود کم و زیاد کنید.

۲ـ در مرحله دوم ظروف خود را درون سطل یا تشت حاوی محلول آب و سفیدکننده غوطه‌ور کنید. اگر ظروف شما کاملاً به این محلول آغشته نشد، حوله‌های کاغذی را با این محلول آغشته کرده و ظروف را با آن پوشش دهید.

۳ـ در مرحله سوم منتظر بمانید و به کارهای دیگر خود رسیدگی کنید؛ زیرا بهتر است برحسب شدت زردی و کدری، ظروف به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه درون محلول بمانند. اگر هم با حوله کاغذی پوشش داده‌اید، حوله‌ها را مجدد به محلول آب و سفیدکننده آغشته کنید.

۴ـ پس از اتمام مکث، ظروف را از محلول خارج کرده و با آب و شوینده مناسب به‌خوبی بشویید. زیرا سفیدکننده مضر بوده و اگر به‌خوبی از روی ظروف تمیز نشوند، وارد بدن ما شده و عواقب خطرناکی خواهد داشت.

۵ـ بعد از شستشو ظروف را مقابل نور خورشید خشک کنید و در طی همه مراحل، استفاده از ماسک و دست‌کش فراموش نشود.

سرکه برای از بین بردن زردی و کدری پلاستیک ها

اگر ظروف پلاستیک خود را با آب و شوینده ظروف شسته و نتیجه مطلوبی نگرفته‌اید، سرکه را امتحان کنید. همه ما با سرکه آشنا هستیم و می‌دانیم که حاوی مواد شیمیایی خطرناکی نیست. بعضی افراد سرکه را خالی یا همراه سالاد و غذا سرو می‌کنند و بعضی به‌خاطر مشکلاتی مانند معده درد از خوردن آن امتناع می‌کنند. زیرا ممکن است در برخی افراد سبب بروز ناراحتی‌هایی شود. اما در کل مواد سمی و خطرناکی وارد بدن نکرده و یک پاک‌کننده طبیعی و بی‌خطر به شمار می‌آید. روش شستشوی ظروف با سرکه هم به ترتیب زیر است.

۱ـ ابتدا محلولی از ترکیب مساوی آب و سرکه سفید را درست کنید.

۲ـ در مرحله دوم ترکیب محلول را درون ظرف ریخته و اگر لکه روی ظرف باشد، ظرف را درون محلول قرار دهید.

۳ـ مرحله سوم، مکث‌کردن است. بسته به شدت لکه از ۳۰ دقیقه تا ۱ روز کامل باید ظروف پلاستیکی درون محلول سرکه و آب بمانند.

۴- بعد از اتمام مکث، ظروف را آبکشی کرده و بگذارید تا خشک شوند. بهتر است برای خشک‌کردن از نور خورشید استفاده کنید.

سرکه روی آهک و لک‌های باقی‌مانده از آب لوله‌کشی نیز مؤثر بوده و درخشندگی و شفافیت ظروف پلاستیکی را باز می‌گرداند.

تمیز کردن پلاستیک های زرد با جوش شیرین

در بعضی مواقع شاید در منزلتان سرکه نداشته یا شستشو با سرکه لکه‌های زرد موجود در ظرف را از بین نبرد. در این حالت پیشنهاد ما استفاده از جوش‌شیرین است. جوش‌شیرین یکی دیگر مواد بی‌خطر بوده و مصارف خوراکی دارد؛ بنابراین اگر روی ظروف هم باقی بماند جایی برای نگرانی نداشته و مواد مضری را وارد بدن شما نمی‌کند.

اما برای اینکه جوش‌شیرین تأثیر خوبی داشته و لکه‌های زرد روی ظروف پلاستیکی شما را از بین ببرند، باید درست و اصولی از آن استفاده کرده و طبق مراحل ذکر شده در زیر پیش بروید.

۱ـ ابتدا یک فنجان جوش‌شیرین را با مقداری آب ترکیب کرده تا یک محلول خمیری شکل به دست آید. سپس به کمک یک اسفنج نرم و مناسب، خمیر حاصل را به‌آرامی روی ظرف و قسمت‌های زرد و تیره بکشید و از این طریق به تمیز کردن پلاستیک های زرد و کدر دیگر خود بپردازید.

۲ـ بعد از اتمام کار با جوش‌شیرین، ظروف خود را با آب تمیز آبکشی کرده و مانند مراحل قبل منتظر خشک‌شدن آن بمانید.

اگر باز هم نتیجه مطلوبی نگرفتید، برای ازبین‌بردن جرم روی پلاستیک می‌توانید به‌جای آب، جوش‌شیرین را با سرکه ترکیب کرده و خمیر خود را درست کنید. ترکیب سرکه با جوش‌شیرین اثر قوی‌تری داشته و نتیجه خوبی خواهد داشت.

سفید کردن ظروف پلاستیکی زرد و کدر با لکه بر

لکه برها محلول‌های تمیزکننده آماده در فروشگاه‌ها بوده که حاوی موادی مانند سفیدکننده و شوینده و لکه بر هستند. برای ازبین‌بردن لکه از روی پلاستیک می‌توانید از این محلول‌های آماده هم استفاده کنید. کار با این محلول راحت بوده و دیگر نیازی به ترکیب‌کردن شما ندارند. اما باید دقت کنید؛ زیرا این ماده صنعتی حاوی مواد شیمیایی بوده و برای سلامتی مضر است. در استفاده از این محلول‌ها هم ماسک و دستکش را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید.

برای تمیز کردن پلاستیک های زرد و کدر با لکه بر طبق مراحل زیر پیش بروید.

۱ـ ابتدا ظروف پلاستیکی زرد خود را با آب شسته و کثیفی‌های اضافی آن مانند چربی را تمیز کنید. سپس ظروف را خیس نگه دارید.

۲ـ مقداری از لکه بر را روی یک اسفنج مناسب ریخته و روی قسمت‌های زرد و کدر ظرف مالش دهید. این کار ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

۳ـ زمانی که لکه بر زردی روی ظروف را از بین برد، ظروف خود را با شوینده و آب بشویید و از پاک‌شدن کامل لکه بر از روی ظروف اطمینان حاصل کنید. اگر ظروف را خوب آبکشی نکنید، لکه بر باقی‌مانده در ظروف، همراه مواد غذایی به بدن ما نفوذ کرده و سلامت ما را به خطر می‌اندازد.

سفید کردن ظروف پلاستیکی با پراکسید هیدورژن

پراکسید هیدروژن یا همان آب‌اکسیژنه بیش‌تر برای ضدعفونی‌کردن زخم و خراش‌های پوستی استفاده شده و کاربرد اصلی آن همین است. در کنار کاربرد نام‌برده شده کاربردهای دیگری مانند تمیزکردن پلاستیک‌های زرد و کدر دارد. این محلول با اینکه صنعتی بوده، اما نسبت به سفیدکننده و لکه بر ایمن‌تر بوده و خطر کمتری برای سلامتی دارد. ولی بازهم توصیه ما به شما استفاده از ماسک و دستکش حین استفاده از این محلول است.

محلول پراکسید هیدروژن به‌خوبی پلاستیکی‌های زرد را تمیز و شفاف می‌کند، اما به زمان بیش‌تری نسبت به روش‌های قبل دارد. چگونگی تمیز کردن لکه زرد از ظروف پلاستیکی با پراکسید هیدروژن به روش زیر است.

۱ـ درون ظرفی (سطل یا تشت) مناسب محلول آب‌اکسیژنه بریزید و به‌ازای هر ۴ لیتر از این محلول، یک‌چهارم قاشق چایخوری مایع لباسشویی به ظرف اضافه کنید.

۲ـ در مرحله بعدی ظروف پلاستیکی را درون ترکیب به‌دست آمده غوطه‌ور کرده یا با حوله‌های کاغذی آغشته شده به ترکیب بپوشانید.

۳ـ برای مدت ۲ تا ۶ ساعت، بسته به شدت زردی و کدری منتظر بمانید.

۴ـ سپس بدون اینکه ظروف پلاستیکی را آبکشی کنید، آن‌ها در مقابل نور خورشید قرار دهید تا اشعه ماورا بنفش خورشید مستقیماً به آن بخورد.

۵ـ زمانی که ظروف سفید و تمیز شده و اثری از زردی ندارند، آن‌ها را با آب و مایع ظرف‌شویی به‌خوبی شستشو داده و در آبچکان قرار دهید تا خشک شود.

نتیجه‌گیری

امیدواریم با خواندن این مطلب دیگر نگران زردی و کدری ظروف پلاستیکی خود نباشید. تمامی محلول و ترکیب‌های گفته‌شده در این مطلب برای تمیز کردن پلاستیک های زرد و کدر کاربر داشته و نتیجه مطلوبی می‌دهد. این بسته به سلیقه شما و موجودی هر یک از موارد نام‌برده شده در منزلتان دارد. به هر کدام که در دسترستان بوده، ظروف پلاستیکی را تمیز کرده و از استفاده مجدد آن‌ها لذت ببرید. توجه کنید که حتماً برای خشک‌کردن ظروف پلاستیکی از نور خورشید استفاده کنید. زیرا نور خورشید یک لکه بر قوی بوده و زردی ظروف را از بین می‌برد.

منبع جلدنیوز
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • رسول

    مفهوم نیست قربان

تبلیغات متنی