کد خبر : 24534

کاهو | نگهداری کاهو | روش نگهداری کاهو

در این مطلب روش های تازه نگه داشتن کاهو به مدت طولانی را میخوانید

به گزارش ورنداز :

در این مطلب روش های تازه نگه داشتن کاهو به مدت طولانی را میخوانید 

راه های نگهداری کاهو

روش‌های تازه نگه داشتن کاهو

در ادامه چند روش برای تازه ماندن کاهو مطرح می‌کنیم و در پایان به بهترین روش نگه‌داری کاهو می‌پردازیم. بعضی روش‌ها مدت ماندگاری کمتری دارند. اما بعضی روش‌ها به ویژه روش آخر ماندگاری بیشتر به نسبت سایر روش‌ها دارند.روش شستشو در تازه ماندن کاهو تأثیر زیادی دارد. مصرف‌کنندگان لازم است اول از روش شستشوی صحیح برای کاهو استفاده کنند. بعد از شستشو روش نگه‌داری اهمیت پیدا می‌کند. اگر در مرحله شستشو، کاهو به‌خوبی شسته نشود و آلودگی‌ها در آن باقی بماند، در مدت کمی حتی با وجود اعمال بهترین روش‌های نگه‌داری کاهو خیلی زود فاسد می‌شود. مراحل بهترین روش شستشوی این سبزی به شرح زیر است.

  • همه برگ‌های کاهو را جدا کنید و جداگانه آنها را در آب سرد بگذارید.
  • سپس آن را به مدت ۵ دقیقه در آب نگه ‌دارید تا گل‌ولای کاهو برطرف شود.
  •  برای سری دوم شستشو اول کمی نمک، یک لیوان سرکه و تعدادی یخ را به آب بیفزایید.
  •  سپس همه کاهوها را در آن بریزید. به مدت ده دقیقه کاهو باید در آب بماند و سپس آن را از آب خارج کنید.

روشی برای خشک کردن کاهو

 

کاهو اگر به‌صورت خیس و مرطوب در یخچال قرار گیرد، به‌سرعت تازگی خود را از دست می‌دهد. برای همین بهتر است کاهو را قبل از جا دادن در یخچال به طور کامل خشک نمود تا طراوت و شادابی خود را بتواند حفظ کند.

 برای تازه نگه داشتن کاهو باید آن را خشک کنید. برای خشک کردن اول هر برگ را جداگانه تکان دهید تا آب اضافی روی برگ‌ها را از آن جدا کنید.

 در مرحله بعد برای خشک کردن بیشتر کاهو از حوله آشپزخانه استفاده کنید. با حوله اندک رطوبت باقی‌مانده هم گرفته می‌شود.اگر از قبل قسمت‌های نامرغوب هر برگ را جدا نکرده‌اید آن را جدا کنید و سپس به مرحله بعد بروید.برای اینکه یک هفته دیگر بیشتر بتوانید از کاهوها نگه‌داری کنید، به‌جای کیسه پلاستیکی از کیسه‌های نخی استفاده نمایید. جهت جلوگیری از سرمازدگی این سبزیجات از کیسه‌های زیپ‌دار استفاده کنید.

 روش دیگری که کاهو را برای مدت طولانی‌تری نگه می‌دارد استفاده از حوله بلند حمام برای سالم نگه‌ داشتن کاهو است. هر برگ کاهو را روی حوله حمام قرار دهید و بعد از قراردادن هر برگ حوله را به‌اندازه همان برگ رول کنید و بعد برگ بعدی و بعدی را رول کنید. در نهایت برای اینکه کاهوها از سروته رول بیرون نزنند، سروته آن را با کشی ببندید. رول را در طبقات پایینی یخچال نگه‌داری کنید.

روش‌های تازه نگه داشتن کاهو در مدت‌زمان کوتاه‌تر

اگر کاهو را در یخچال مثل میوه و دیگر سبزیجات نگه‌داری کنید، بعد از گذشت مدت کوتاهی برگ‌های کاهو قهوه‌ای ‌رنگ می‌شوند و تازگی خود را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از این اتفاق روش‌های وجود دارد. در ادامه این مقاله به بهترین روش آن می‌پردازیم.

برای تازه ماندن کاهو به مدت یک هفته، تعدادی برگ کاهو را در کیسه پلاستیکی به همراه چند دستمال‌کاغذی قرار دهید. در این روش نباید تعداد زیادی برگ کاهو در یک کیسه روی‌ هم قرار بگیرند.

تازه نگه داشتن کاهو به مدت ۳ تا ۴ هفته

برای تازه نگه داشتن کاهو به مدت یک ماه پس از خرید قسمت انتهایی این سبزی را با کاردی ببرید. سپس آن را در نایلون زیپ‌دار قرار دهید. هوای موجود در نایلون را از آن خارج کنید. بعد زیپ آن را ببندید.

قبل از بستن کامل زیپ از گوشه آن یک نی را به داخل کیسه وارد کنید. از طریق نی هوای داخل کیسه را به طور کامل خارج کنید. بعد نی را بیرون بیاورید و زیپ آن را به طور کامل ببندید. حالا نایلون را در طبقات پایین یخچال نگه دارید. چون سرمای زیاد سبب خراب شدن کاهو می‌شود حتماً آن را در پایین‌ترین طبقات و در کشوهای یخچال نگه‌داری کنید.این روش سبب سالم ماندن کاهو به مدت سه الی چهار هفته است؛ چون هوا و رطوبت به کاهو نمی‌رسد، این سبزیجات برای مدت طولانی سالم می‌ماند.

سخن پایانی

گاهی به دلیلی باید در حجم زیاد و یک جا همه خریدهای خود را انجام دهیم. اما این حجم زیاد معمولا در مدت کوتاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و سبب از بین رفتن مواد غذایی تازه و آسیب‌پذیری چون سبزیجات می‌شود.

اما بهترین روش برای تازه نگه داشتن کاهو و دیگر سبزیجات نشستن آنها است. اگر آنها را نشوریم و به دور از هوا و آب در یخچال نگه‌داری کنیم، مدت طولانی‌تری آنها را می‌توانیم سالم نگه داریم.

منبع گشتنی نیوز
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • رسول

    شمارشو نمیشه برام بفرستین

تبلیغات متنی